pluimvoetbij!

Gestart door gerardkrijnen, juni 20, 2011, 21:05:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

gerardkrijnen

Helaas zat er weinig leven meer in het beestje. Daardoor kon ik het wel goed bekijken en er een foto van maken. Ik denk zelf aan een akkerhommel, maar vind de witte strepen op het achterlijf erg wit.  Kan iemand nij verder helpen?
groetjes, gerard.

Bedankt voor de uitleg, Pietsje.
groetjes, gerard.

Menko Vlaardingerbroek

Kijkend naar de achterpoot zou ik zeggen Dasypoda hirtipes (pluimvoetbij), maar ik ben geen deskundige.
Vergelijk maar eens met deze: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=150393.0
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

gerardkrijnen

Hoi Menko,

Ik ben dus ook geen deskundige. De soort die jij aangeeft zou voor mij een nieuwe zijn. Als je het niet erg vindt wacht ik op een andere reactie. Bedankt in ieder geval dat je gereageerd hebt.
groetjes, gerard.

Harsbijtje

Inderdaad, vrouwtje Pluimvoetbij. (ben ook geen deskundige!).

gerardkrijnen

Beste Albert,

Ja...., dan zal ik toch maar met jullie reacties meegaan. Hartelijk bedankt.
groetjes, gerard.

Theo MJP

#5
Helemaal juist! Zo zie je maar... voor sommige bijen hoef je helemaal geen 'deskundige' te zijn, wat dat begrip ook mag inhouden!!

Graag jullie mening over de onderstaande gedachtenflitsen...
Het zou overigens wel makkelijk zijn als de titels van de 'post' dan ook meteen werden aangepast door de indiener bijvoorbeeld met 'n toevoeging zoals hierboven = Dasypoda hirtipes. Bij een onzekere determinatie kun je er een ? achterzetten. Je kunt dan meteen aan de titel al zien waar 't item (grotendeels) over gaat.  Goed idee of overbodig, wie geeft hier een toelichting op? Het zou m.i. wel eens heel nuttig kunnen zijn als al die informatie die hier verzameld en opgeschreven wordt goed en makkelijk gerubriceerd kan, gaat worden... Of is het voor de 'deskundigen' makkelijk zoeken als je b.v. alle mailtjes over Dasypoda hirtipes of bijvoorbeeld bladwespen bij elkaar wilt hebben?

Groet The ;)

Menko Vlaardingerbroek

Zou voor het zoeken inderdaad makkelijk zijn. Sommige mensen doen het al zo, anderen niet, en zo zal het wel blijven, denk ik.
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

glhnijhof

Lijkt mij inderdaad heel handig maar hoe doe je dat dan?
Gr.

Gerard Nijhof

Pietsje

Gerard, heel eenvoudig,

Klik op de titel van je eerste oorspronkelijke topic, klik op 'verander' rechts bovenaan en verander in het onderwerp door of  édit: en dan de juiste naam met uitroepteken of zo te typen. Je kan ook nog extra het duimpje aanklikken (berichticoon), dat komt dan zichtbaar in het overzicht voor de titel en betekent dat je je antwoord hebt. Doordat je het eerste oorspronkelijke topic hebt gewijzigd wordt het zo zichtbaar in het totale overzicht onder het soorten topic.

Duidelijk zo?
Bedankt voor je reactie
Pietsje
Als je naar iets op zoek bent, vind je vaak iets anders!
waarnemingen in het buitenland: https://observation.org/users/50326/photos/?advanced=on