Schade Grote wolbij

Gestart door wilde, juli 02, 2011, 21:04:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

wilde

In mijn tuin probeer ik de Grote wolbij te stimuleren door aanbod van veel lipbloemigen. Dat helpt enorm. Ook de koekoek Stelis punctulatissima is aanwezig en dat is mooi. Minder mooi is dat de fanatieke wolbijmannen veel andere insecten op dezelfde bloemen verjagen door die met de doorns van het achterlijf aan te vallen. Dat alles te bescherming van het drachtgebiedje van de wolbijvrouwtjes, zijn harem. Vanmiddag liep er zo'n slachtoffer in de tuin, waarvan onderstaand 2 foto's.

Ik houd ook honingbijen en ik dacht even aan het DWV-virus (Deformed Wing Virus) waar ik af en toe  resultaten van zie. Er zit een aardhommelnest vrij dicht bij mijn bijenstal in een composthoop en ik dacht even dat het bijenvirus ook de hommels had aangetast. Dat zal niet het geval zijn, want bij de bijen is er dan in het geheel geen structuur meer te herkennen aan de vleugels, waarvan onderstaand een foto die ik deze week maakte. De hommel is zo goed als zeker te pakken genomen door een wolbijman.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Auratus

Ja, die Wolbij mannen kunnen goed tekeer gaan. Ze vallen heel veel beesten aan die in hun "territorium" komen. Vaak ook vliegen, maar bij mij in de tuin moeten vooral de akkerhommels het ontgelden. Wat precies de "trigger" is voor hun aanvallen ben ik nog niet uit, want sommige andere soorten bijen of vliegen lijken ze wel weer met rust te laten.
Groet,

Jan

Pietsje

Albert,

Wat een verschrikkelijk gezicht is dat, die honingbij met die totaal verminkte vleugels :'(. Is er tegen dat virus echt niets te doen (of die varroamijt, als die dit virus doorgeeft)? Afijn daar zullen ze in Wageningen wel druk mee zijn hopelijk.
Ik heb tot op heden maar steeds 1 wolbijvrouwtje in mijn tuin. Geen mannetje gezien, dus redelijk onbeschadigde hommels. Jouw Leonurus heeft toch wel 4 plantjes opgeleverd trouwens. Maar ik zie ze vooral op andere planten (Agastache en Nepeta).
Bedankt voor je reactie
Pietsje
Als je naar iets op zoek bent, vind je vaak iets anders!
waarnemingen in het buitenland: https://observation.org/users/50326/photos/?advanced=on