Laboulbeniales

Gestart door Dieter, juni 20, 2011, 19:46:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Dieter

Eindelijk, ik heb een paar van deze fascinerende paddenstoeltjes gevonden.  ;D
Er groeit er ook eentje op z'n oog.

Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

Arp

Hoi Dieter,

Leuk  :duim: maar welke kever is het? ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Dieter

Daar zal aan gewerkt worden, maar nu nog niet. De Laboulbeniales zal ook gedetermineerd worden. Over een paar weken zou ik meer moeten weten.  ;D
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

xenion

Leuk! Komen deze voor op dode of levende insecten?
Groeten,
Martin

Dieter

Levende insecten, vooral kevers. De insecten zouden er maar weinig last van ondervinden, maar als er op de ogen ook groeien?  :rolleyes: Binnen een tweetal weken gaat hij onder de microscoop. Zelf weet ik niet goed hoe ze te preparen en iemand die z'n thesis hierop heeft gedaan gaat me erbij helpen.
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

Dieter

Leuk leuk!
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

Marian Jagers

Hoi Dieter,

Meer dan leuk, geweldig :duim:. In Sterbeeckia staan ze vaak uitgesleuteld en getekend (afkomstig van jouw hulp?) maar zo'n mic. foto is erg mooi om je een beeld te kunnen vormen van wat je in werkelijkheid ziet onder de mic.
Groeten Marian

ratje


Dieter

#8
Citaat van: Marian Jagers op juli 06, 2011, 13:17:20 PM
Hoi Dieter,

Meer dan leuk, geweldig :duim:. In Sterbeeckia staan ze vaak uitgesleuteld en getekend (afkomstig van jouw hulp?) maar zo'n mic. foto is erg mooi om je een beeld te kunnen vormen van wat je in werkelijkheid ziet onder de mic.

Neen, niet met mijn hulp, het is de allereerste keer dat ik er eentje prepareer. Ik vermoed dat de artikeltjes van André de kesel zijn?
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

Dieter

Had dat dan daarjuist gezegd he Danny, dan moest je er maar een paar van de Laboulkes meegenomen hebben. Maar het blijft wel een Belgische soort.  :rolleye:

Welkom op het forum trouwens en succes met het eventuele doctoraat! :)
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

Marian Jagers

Hoi Danny,

Citaat van: dhaelewa op juli 06, 2011, 21:52:38 PM
PS: Je kan een artikel van mij lezen hierover op: http://dannyhaelewaters.wordpress.com/2011/06/16/pimpampoen-belaagd-door-parasieten/
Bedankt voor je duidelijke uitleg :duim:.
Maar na het in de ogen kijken van m'n aspergekevers die ik toch moest wegvangen en ............ (zonder resultaat overigens) houd ik het voorlopig toch maar bij de theorie :angel:
Vraag! (vooral dus uit nieuwsgierigheid) Is misschien mogelijk om op de foto van Dieter aan te geven (of is er een tekening) die de gebruikte termen over de bouw wat meer kunnen verduidelijken?
Groeten Marian

Dieter

Danny kan wellicht beter/juister antwoorden. Een poging tot...
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

Marian Jagers

#12
Hoi Dieter,

:duim:, dat maakt het de lezer al veel duidelijk. Ik wist dat ik ergens een tekening had gezien, ook met wat aanduidingen. Maar ja, nooit naar gekeken daar was geen aanleiding voor. Inmiddels weer gevonden.
In The Fifth Kingdom blz. 72. Daar staan ook nog ascosporen en jonge asci in het vruchtlichaam getekend.
De segmenten I-V staan daar ook getekend (ook niet benoemd) is dat nog van belang om te weten? of treed ik nu te veel in detail om daar naar te vragen?
Groeten Marian

Dieter

Ascosporen--> blauwe dingen rechtsboven.
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

Marian Jagers

Citaat van: Dieter op juli 07, 2011, 17:12:19 PM
Ascosporen--> blauwe dingen rechtsboven.
Dat verwachtte ik al ;)
Groeten Marian

Dieter

Als ik me niet vergis zijn dit gewoon cellen, 7 in totaal waarbij de 7de niet altijd even goed te zien is. (Met dank aan Danny die een korte uitleg heeft gegeven)
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

Dieter

Eén met de ascosporen er nog in. Het zwart op de foto hoort er niet bij.
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

Marian Jagers

Groeten Marian

Dieter

Vandaag een sleuteltje gekregen van André De Kesel (uit Sterbeeckia) en ik kom uit op Laboulbenia flagellata.  :duim:
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

Arp

Hoi Dieter, allen,

Leuk: Er kwam deze week weer een Har.axy. met Laboulbeniales langs.

In dit geval werd de naam Hesperomyces virescens geopperd. Zijn jullie die destijds bij de opties ook tegengekomen? Hoe zijn ze te onderscheiden?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Danny Haelewaters

#20
Hallo,

Hesperomyces virescens is helemaal anders dan de Laboulbenia soorten. Stuur gerust een mail (danny.haelewaters at gmail.com) en dan kan ik je wat foto's laten zien van zowel H. virescens als Laboulbenia.

In elk geval is Harmonia axyridis wel vaker met Hesperomyces virescens gesignaleerd, ook in Nederland (Haelewaters & De Kesel 2010). Voor zekerheid moet de schimmelparasiet wel gedetermineerd worden. Je kan er niet zomaar de naam op plakken zonder even van naderbij de kenmerken te bekijken, vooral omdat Hesperomyces een complex geslacht blijkt te zijn.
Vidi ch'un s'affaccia quacchi fungi

Danny Haelewaters, PhD
http://www.dannyhaelewaters.com/

Danny Haelewaters

#21
Ik had dit bericht nog niet eerder gezien.
Citaat van: Dieter op juli 07, 2011, 16:39:21 PM
Danny kan wellicht beter/juister antwoorden. Een poging tot...

Je benoemingen zijn juist, enkel de trichogyne lijkt me erg twijfelachtig (lees: fout). Ik zou eerder gaan voor vuiligheid of (delen van) ascosporen die aan de wand van het perithecium kleven. Laboulbeniales hebben tweecellige en erg kleverige ascosporen. Een trichogyne is meer een duidelijke structuur (appendage-like). Geen illusies: je vindt niet altijd een trichogyne terug:-)
De aanhangsels zelf kunnen nog ingedeeld worden in buitenste (steriele) en binnenste (fertiele, met enkelvoudige antheridia bij Laboulbenia) aanhangsels. Op jouw foto is dat niet direct duidelijk.   

De bijgevoegde foto van een Laboulbenia calathi (maatstreep = 50 µm), gemaakt in de Nationale Plantentuin van België voor mijn master thesis, toont alvast een duidelijke trichogyne [= de structuur waar bevruchting plaatsvindt].
Vidi ch'un s'affaccia quacchi fungi

Danny Haelewaters, PhD
http://www.dannyhaelewaters.com/