Hoofdmenu

Krulzoom?

Gestart door hermankoek, oktober 19, 2006, 15:30:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

hermankoek

Deze stond bijna naast de peenrode melkzwam pas bij beter kijken zag ik dat de onderkant er anders uitzag. Is dit de gewone krulzoom. Ik vind hem wel erg oranje. Kleur is zoals ie er ook uitzag.
Met vriendelijke groet
Herman Koek

hermankoek

De melkzwam waar ie bijna naast stond
Met vriendelijke groet
Herman Koek

knabenkraut

#2
Als je over de lamellen van een krulzoom krast , krijg je een duidelijke donkere streep.
Het zou mi ook heel goed een trechterzwam kunnen zijn.
groetjes,
Dini

hermankoek

Dini, de lamellen waren beschadigd zie ook foto. Ik heb in eerste instantie ook gedacht aan een trechterzwam maar kon er geen vinden die zo oranje-achtig was.  
Met vriendelijke groet
Herman Koek

wim veraghtert

Moeilijk te zeggen.
Een trechterzwam lijkt het me niet onmiddellijk want er zijn geen gelige trechterzwammen (hooguit de Slanke, maar daar lijkt het ook niet op).
Valse Hanekam heeft gele, aflopende plaatjes, maar dan zijn in dit geval wel forse exemplaren. Plaatjes moeten normaal ook gevorkt zijn.
Melkzwammen kunnen echter ook aflopende plaatjes hebben én zijn variabel van vorm. Toch geen melkzwammen van uitzonderlijk formaat?
Krulzomen zijn het alleszins niet.

Bij  de determinatie van die melkzwammen met oranje melk altijd opletten voor de boom waar ze bij staan: bij spar = Peenrode, bij Den = Vaaloranje; soms ook Smakelijke (L. deliciosus) bij beide indien op kalkrijke of zware bodem.
Ik zie op de foto een sparretakje op de achtergrond dus dat zit wel goed.
admin nachtvlinders waarnemingen.be

knabenkraut

Probleem is bij de eerste dat hij ook geen melk geeft. ;)  
groetjes,
Dini