Hoofdmenu

grote meeuw

Gestart door huysse, juni 19, 2011, 16:01:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

huysse

Citaat van: BramtK op juni 20, 2011, 15:26:40 PM
Tsja Marijke, dat kan wel zo zijn, maar heb je naar de foto gekeken die Jeroen noemde? Heb je gezien hoe groot een Grote mantelmeeuw is in verhouding tot een Kleine mantelmeeuw?

pwolf

Marijke, begrijp ik goed dat de foto die je in je vorige bericht plakte als Grote Mantelmeeuw is ingevoerd? Kun je even aangeven bij welke waarneming die foto hoort? Dat is namelijk ook een Kleine Mantelmeeuw. Tuurlijk, hij heeft een dikke snavel en roze poten maar dat alleen is nog niet genoeg...

groeten, pim wolf
Pim Wolf, Vlissingen

huysse


Vincent Hart

Citaat van: pwolf op juni 21, 2011, 00:01:49 AM
Marijke, begrijp ik goed dat de foto die je in je vorige bericht plakte als Grote Mantelmeeuw is ingevoerd? Kun je even aangeven bij welke waarneming die foto hoort? Dat is namelijk ook een Kleine Mantelmeeuw. Tuurlijk, hij heeft een dikke snavel en roze poten maar dat alleen is nog niet genoeg...

groeten, pim wolf
Pakken we intern op, Pim. Merci.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

BramtK

Citaat van: huysse op juni 20, 2011, 22:51:07 PM
Citaat van: BramtK op juni 20, 2011, 15:26:40 PM
Tsja Marijke, dat kan wel zo zijn, maar heb je naar de foto gekeken die Jeroen noemde? Heb je gezien hoe groot een Grote mantelmeeuw is in verhouding tot een Kleine mantelmeeuw?
Ik maak een inschatting grootte op basis van vergelijking met een Kokmeeuw. Door middel van ervaring weet ik dat de vogel te klein is voor een Grote mantelmeeuw. Dus nogmaals de vraag:
Citaat van: BramtK op juni 20, 2011, 22:33:33 PM
Citaat van: BramtK op juni 20, 2011, 16:19:00 PM
En wie doet dat dan?
Groeten,

Bram ter Keurs

huysse

Citaat van: BramtK op juni 20, 2011, 15:26:40 PM
Tsja Marijke, dat kan wel zo zijn, maar heb je naar de foto gekeken die Jeroen noemde? Heb je gezien hoe groot een Grote mantelmeeuw is in verhouding tot een Kleine mantelmeeuw? Kunnen we uit het enkele feit dat jouw Kleine mantelmeeuw groter is dan de daarbij afgebeelde Kokmeeuw, afleiden dat het gaat om een Grote mantelmeeuw? 

Laten we dan maar zeggen dat je op z'n minst de suggestie wekt.
Dat hele verhaal van de grootte van de Grote mantelmeeuw t.o.v de Kleine mantelmeeuw doet er hier niet toe.
Ik heb niets aan die vergelijking, ik heb een grote meeuw met kokmeeuwen gezien en moet daarvan uitgaan.

groet,
Marijke

BramtK

Neen, dat doe jij door niet mijn eerste, maar mijn tweede bericht te citeren.

Citaat van: BramtK op juni 20, 2011, 13:12:27 PM
Ik denk dat de goede argumenten zijn: lichte mantelkleur, geringe grootteverschil met Kokmeeuw en nogal verfijnde lichaamsbouw (ronde kop, dunne snavel, lang achtereind met veel hp-projectie). Wellicht allemaal niet zo makkelijk te beoordelen, maar wel een Kleine mantelmeeuw.

Grappig dat je beweert dat grootte doet er niet toe doet. Jij stelt toch de vraag welke vogel dit is? Waarom wil je mijn antwoord dan niet accepteren? Enkel en alleen omdat je het zelf niet ziet?
Groeten,

Bram ter Keurs

HPM

Citaat van: huysse op juni 21, 2011, 12:14:56 PM
Citaat van: BramtK op juni 20, 2011, 15:26:40 PM
Tsja Marijke, dat kan wel zo zijn, maar heb je naar de foto gekeken die Jeroen noemde? Heb je gezien hoe groot een Grote mantelmeeuw is in verhouding tot een Kleine mantelmeeuw? Kunnen we uit het enkele feit dat jouw Kleine mantelmeeuw groter is dan de daarbij afgebeelde Kokmeeuw, afleiden dat het gaat om een Grote mantelmeeuw? 

Laten we dan maar zeggen dat je op z'n minst de suggestie wekt.
Dat hele verhaal van de grootte van de Grote mantelmeeuw t.o.v de Kleine mantelmeeuw doet er hier niet toe.
Ik heb niets aan die vergelijking, ik heb een grote meeuw met kokmeeuwen gezien en moet daarvan uitgaan.

groet,
Marijke

Bij soorten die zo in formaat verschillen als Grote en Kleine Mantelmeeuw is een vergelijking juist zeer nuttig.
Herman van der Meer

huysse

Citaat van: BramtK op juni 21, 2011, 12:19:25 PM
Grappig dat je beweert dat grootte doet er niet toe doet. Jij stelt toch de vraag welke vogel dit is? Waarom wil je mijn antwoord dan niet accepteren? Enkel en alleen omdat je het zelf niet ziet?

Ik beweer niet dat de grootte er niet toe doet, je citeert maar de halve zin.
Wat voor mij van belang is, is de grootte van de meeuw die ik gezien heb, ten opzichte van een Kokmeeuw, de combinatie die ik gezien heb.
Voor mij is dat geen gering grootteverschil, "mijn meeuw" is enkele keren groter dan een Kokmeeuw, dat kun je dan toch niet gering noemen?
Ik mag het toch wel oneens zijn met de term "gering grootteverschil" ?
Of heet een dergelijk grootteverschil bij vogelaars altijd gering?
Dan wordt het natuurlijk anders.

groet,
Marijke

frankneijts

Natuurlijk is het een Kleine Mantel maar als je geen idee hebt hoe een Grote er op die plek naast een Kokmeeuw uit zou zien, heb je aan al de genoemde argumenten weinig... Ook niet aan zoiets als een "lichte mantel" als je niet weet hoe je dat moet beoordelen (t.o.v. wàt bijv.?). Plaats en biotoop zijn al helemaal boterzachte argumenten natuurlijk: als dat serieus meespeelt bij de beoordeling zou je een Alpenheggemus in een bloembak op een flat in Den Helder nooit mogen accepteren natuurlijk....  8)
Het is dus zaak (zoals altijd eigenlijk...) te zoeken naar objectieve, op de foto's goed waarneembare en goed te beoordelen kenmerken. Zo kun je bijv. op de foto's van Marijke heel goed zien dat de handpentoppen donkerder (zwart) zijn dan de mantel (donkergrijs). Bij een Grote Mantel is daar géén kleurverschil: zowel mantel als handpentoppen zijn (nagenoeg) zwart (en is makkelijk aan te tonen op hele reeksen van foto's). Weliswaar is het effect  exact wat anderen ook al bedoelden (Grote heeft een donkerder mantel dan Kleine) maar nu is het ook 'meetbaar'....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

Citaat van: huysse op juni 21, 2011, 13:01:39 PM
Ik beweer niet dat de grootte er niet toe doet, je citeert maar de halve zin.

Ik citeer (wat dat betreft) niets, dus ook geen halve zin. Ik geef jouw woorden weer. Dat is iets geheel anders dan citeren.

Minder harde kenmerken spelen een belangrijke rol bij determinatie van soorten. Je gaat mantelmeeuwen niet slechts beoordelen naar contrast tussen mantel en handpentoppen: Grote en Kleine mantelmeeuw zijn namelijk goed op een aantal andere zaken te onderscheiden, in jeugdkleeden in ieder geval niet met dat contrast. Dat die minder harde kenmerken niet altijd makkelijk te beoordelen zijn, is geen reden om ze niet te noemen. Dat is gewoon een kwestie van leren en in dat kader kan het soms ook handig zijn om iets van iemand aan te nemen, in plaats van eindeloos door te gaan op het eigen pad.
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Citaat van: BramtK op juni 21, 2011, 14:21:22 PM
Citaat van: huysse op juni 21, 2011, 13:01:39 PM
Ik beweer niet dat de grootte er niet toe doet, je citeert maar de halve zin.


Minder harde kenmerken spelen een belangrijke rol bij determinatie van soorten. Je gaat mantelmeeuwen niet slechts beoordelen naar contrast tussen mantel en handpentoppen: Grote en Kleine mantelmeeuw zijn namelijk goed op een aantal andere zaken te onderscheiden, in jeugdkleeden in ieder geval niet met dat contrast. Dat die minder harde kenmerken niet altijd makkelijk te beoordelen zijn, is geen reden om ze niet te noemen. Dat is gewoon een kwestie van leren en in dat kader kan het soms ook handig zijn om iets van iemand aan te nemen, in plaats van eindeloos door te gaan op het eigen pad.

Beste Bram, ik heb heel duidelijk alleen gerefereerd naar dìt geval en zelfs alleen maar naar de foto's van Marijke. Ook heb ik nergens beweerd dat je die minder harde kenmerken niet moet noemen.. Het enige wat ik wilde zeggen is dat om iemand te overtuigen je volgens mij beter naar objectieve, goed 'meetbare' kenmerken kunt zoeken.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

ruud_altenburg

Levert deze hele discussie in ieder geval nog een welkome correctie van de meeuwenmoderator op die blijkbaar ook wel eens een slaperig moment kent ;)
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

rudi

Stel nou dat die kokmeeuwen redelijk klein zijn...dat kan ook nog.. :lol:
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

Klaas van Dijk

hoi Marijke,

In het vervolg zou ik gewoon net zolang blijven kijken totdat ik zeker weet welke kleur poten de mantelmeeuw heeft. Een adulte Kleine Mantelmeeuw heeft gele poten en een adulte Grote Mantelmeeuw heeft roze/vleeskleurige poten. Is een heel gemakkelijk kenmerk om adulten van elkaar te onderscheiden, zeker in deze periode (=midden juni).

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

huysse

Hij zat op afstand in het gras en vloog vervolgens weg...
Helaas!

groet,
Marijke

HPM

Citaat van: huysse op juni 21, 2011, 17:48:24 PM
Hij zat op afstand in het gras en vloog vervolgens weg...
Helaas!

groet,
Marijke

Maar als je tijd had om een foto te maken had  je ook tijd om goed te kijken.
Herman van der Meer

Rikstar

het nieuwe generatie vogelen Herman :angel: weet je toch ondertussen  ;D

Citaat van: HPM op juni 21, 2011, 18:08:19 PM
Citaat van: huysse op juni 21, 2011, 17:48:24 PM
Hij zat op afstand in het gras en vloog vervolgens weg...
Helaas!

groet,
Marijke

Maar als je tijd had om een foto te maken had  je ook tijd om goed te kijken.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

huysse

#48
Hij zat dus in het gras en de tweede snee is er nog niet af.

groet,
Marijke

Klaas van Dijk

Citaat van: huysse op juni 21, 2011, 20:16:11 PMHij zat dus in het gras en de tweede snee is er nog niet af.groet,Marijke

hoi Marijke,

Bedankt voor je reactie. Nou, dan is het een kwestie van pech hebben. Als beginnend vogelaar zul je nog vaak genoeg meemaken dat je dus om allerlei redenen een vogel niet goed kunt determineren. Ik bedoelde het ook meer voor een volgende keer. Wie weet zie je binnenkort nog wel eens een adulte mantelmeeuw daar in de buurt. Veel Kleine Mantelmeeuwen hebben nu kuikens en zoeken soms tot zeer ver in het binnenland naar voedsel voor hun kuikens. Ze kunnen dus rustig heen en weer pendelen tussen jouw omgeving en de kust etc. En er vliegen tegenwoordig ook een aantal Kleine Mantelmeeuwen rond met GPS loggers. Via knip/plak uit een recent mailtje:

GPS loggers laten zien dat de Waddenzee nog niet gebruikt is door Kleine Mantels (stakende garnalenvissers...??) wel frequent binnenland-foerageren en intensief Noordzeegebruik. 15 loggers up in the air, tracks online te volgen voor liefhebbers (dwz de laatste drie dagen informatie) op http://81.169.172.44/~flysafe/project/kelderhuispolder/

Groetjes, Klaas

Vincent Hart

Citaat van: Rikstar op juni 21, 2011, 18:56:24 PM
het nieuwe generatie vogelen Herman :angel: weet je toch ondertussen  ;D
Van na het afschaffen van interpunctie, en het onzijdig worden van 'generatie'? Ennehm Rik, jouw generatie dus.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

huysse

De link doet het niet?
Heb ondertussen gehoord dat Kleine mantelmeeuwen hier (Achterhoek) meestal pas in augustus komen, dit was dus een vroege.

groet,
Marijke

Jeroen Nagtegaal

#52
Wat dat betreft is het vreemd... Zowel in Limburg als Arnhem, waar ze beide niet broeden. Kan ik dagelijks wel Kleine Mantelmeeuwen zien.

Inderdaad jammer dat de links van Klaas het niet doet... Ik ken hem zo ook niet namelijk.

Hier nog Grote Mantel en Kokmeeuw.
http://waarneming.nl/waarneming/view/53194759?_popup=1
http://waarneming.nl/waarneming/view/52264454?_popup=1

En nog een voor het vergelijk met Grauwe Gans en Aalscholver.
http://waarneming.nl/waarneming/view/51876155?_popup=1
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

huysse

 
       :duim:
Bedankt Jeroen!

Marijke

frankw

Citaat van: Vincent Hart op juni 21, 2011, 22:27:49 PM
Citaat van: Rikstar op juni 21, 2011, 18:56:24 PM
het nieuwe generatie vogelen Herman :angel: weet je toch ondertussen  ;D
Van na het afschaffen van interpunctie, en het onzijdig worden van 'generatie'? Ennehm Rik, jouw generatie dus.
;D

BramtK

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juni 21, 2011, 22:47:11 PM
Wat dat betreft is het vreemd... Zowel in Limburg als Arnhem, waar ze beide niet broeden. Kan ik dagelijks wel Kleine Mantelmeeuwen zien.

Inderdaad jammer dat de links van Klaas het niet doet... Ik ken hem zo ook niet namelijk.

Hier nog Grote Mantel en Kokmeeuw.
http://waarneming.nl/waarneming/view/53194759?_popup=1
http://waarneming.nl/waarneming/view/52264454?_popup=1

En nog een voor het vergelijk met Grauwe Gans en Aalscholver.
http://waarneming.nl/waarneming/view/51876155?_popup=1

Verrek, het lijkt wel alsof die Grote mantelmeeuw veel groter is...
Groeten,

Bram ter Keurs

Klaas van Dijk

Even navraag gedaan, maar de url blijkt opeens veranderd te zijn. Het gaat nu om http://www.uva-bits.nl/project/multi-scale-movements-of-gulls-from-texel/ Net zelf gecontroleerd en deze link werkt wel. Excuses dat ik jullie op het verkeerde been had gezet.

Daarnaast kun je ook altijd nog eens even een kijkje nemen op http://www.sovon.nl/default.asp?id=408 Daar staan ook bewegingen van Kleine Mantelmeeuwen die met satellietzenders zijn uitgerust.

Als ik het goed heb zijn er uit het verleden ook voorbeelden van Kleine Mantelmeeuwen uit Zuid-Finland die tijdens het opgroeien van de jongen voor voedselvluchten heen en weer pendelden tussen vuilstorten in Polen en de broedlocatie in Zuid-Finland. Het gaat hierbij dan om Baltische Mantelmeeuw (=ondersoort fuscus).

Groetjes, Klaas

little-W

Citaat van: Klaas van Dijk op juni 22, 2011, 13:06:28 PM
Even navraag gedaan, maar de url blijkt opeens veranderd te zijn. Het gaat nu om http://www.uva-bits.nl/project/multi-scale-movements-of-gulls-from-texel/ Net zelf gecontroleerd en deze link werkt wel. Excuses dat ik jullie op het verkeerde been had gezet.

Daarnaast kun je ook altijd nog eens even een kijkje nemen op http://www.sovon.nl/default.asp?id=408 Daar staan ook bewegingen van Kleine Mantelmeeuwen die met satellietzenders zijn uitgerust.

Groetjes, Klaas

Hier wat recente foto's van met GPS loggers uitgeruste Kleine Mantels uit de kolonie op Texel:
http://www.talk.gull-research.org/viewtopic.php?f=10&t=557
Groeten,

Maarten van Kleinwee, Leiden

Blog: Gulls to the horizon
Facebook: Meeuwen in Nederland
http://www.gull-research.org
Twitter: @Argentatus


Albert de Jong

Citaat van: Mars Muusse op juni 23, 2011, 00:34:22 AM
Maar echt, heel hip ben je pas met zo eentje:
http://www.israel.gull-research.org/fuscus5cy/j4kl.html

Mars

Wat een klein ding! Ik had de logger zo voor een zeepok aangezien. Die zitten ook nog weleens aan een kleurring.
Ze gebruiken die geolocators ook al op zangvogels, lees ik nu. Dit heeft de toekomst.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.