Hoofdmenu

Pontische meeuw?

Gestart door Lonnie Bregman, maart 13, 2011, 18:03:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Lonnie Bregman

Hallo allemaal,

vandaag zag ik op het strand bij Castricum aan Zee een meeuw die mij opviel door de geelachtige poten en het kleine donkere oog. Ook
- het lange schuine voorhoofd,
- de platte rug zonder duidelijke overgang van tertials naar handpennen,
- het wat langgerekte lichaam met ver voorbij de staart stekende vleugels,
- de slanke snavel (alleen niet zo lang?), met wat zwart zo lijkt het,
- het feit dat het oog ver naar voren is geplaatst,
- en de mantel die net zo lichtgrijs was als een andere aanwezige Zilvermeeuw

wijzen volgens mij op Pontische meeuw. Hier de waarneming: http://waarneming.nl/waarneming/view/52749464. Is dit een Pontische meeuw?
Groeten, Lonnie Bregman

Bram Rijksen

Nee, dit gaat volgens mij geen klassiek pontje worden.. De meeste kenmerken die je noemt zijn nogal subjectief en vallen onder de noemer 'beetje meer-beetje minder', maar ik zie eerlijk gezegd niet één kenmerk die voor een echte pont pleit..

Lonnie Bregman

Bram, wat zijn dan de kenmerken die tegen Pontische meeuw pleiten? De lichte iris?
Groeten, Lonnie Bregman

smoely

Een pont staat veel hoger op zijn poten.
Een pont heeft een lange dunne snavel, meestal zonder gonyshoek.
De vorm van de kop is gans anders bij een pont.

Lonnie Bregman

Vandaag weer een kandidaat gezien bij Hoek van Holland. Snavel en oogkleur doen me wel wat denken aan een pont, maar de vorm niet echt. Ook is de binnenkant van een handpen (p10?) te zien, dus volgens mij is ook het tong/spiegel kenmerk bruikbaar. Ik weet alleen niet hoe je het daaraan kunt zien (weet door dit topic wel alleen ze zitten...).

Wat zeggen jullie? Gewoon een wat afwijkende zilver waarschijnlijk weer...
Groeten, Lonnie Bregman

Lonnie Bregman

Kan iemand hier even naar kijken? Hij was alweer een beetje uit het zicht geraakt...
Groeten, Lonnie Bregman

Ies Meulmeester

Citaat van: lonnie20 op juni 22, 2011, 17:21:46 PM
Kan iemand hier even naar kijken? Hij was alweer een beetje uit het zicht geraakt...

Zilvermeeuw met een wat donkerdere iris, verder weinig geks aan...

Gr, Ies

Lonnie Bregman

Daar was ik al bang voor...  Bedankt Ies!
Groeten, Lonnie Bregman

ruud_altenburg

Sorry Lonnie voor de late reactie maar Ies heeft (natuurlijk) gelijk. Ze zijn ook niet erg algemeen in de buurt van Uitgeest, maar op het strand moet het lukken als er weer een keer een grote groep zit.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Lonnie Bregman

Citaat van: ruud_altenburg op juni 22, 2011, 21:30:23 PM
Ze zijn ook niet erg algemeen in de buurt van Uitgeest, maar op het strand moet het lukken als er weer een keer een grote groep zit.

Citaat van: lonnie20 op juni 19, 2011, 21:40:50 PM
Vandaag weer een kandidaat gezien bij Hoek van Holland.

;)

Ik dacht het al hoor, maar zolang ik de nieuwe ANWB nog niet heb (komt eraan, hopelijk heb ik daar meer aan), heb ik heel weinig info over meeuwen dus vroeg ik het toch maar op het forum.
Groeten, Lonnie Bregman