wants ?

Gestart door lieveheersbeestje, juni 19, 2011, 12:53:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

lieveheersbeestje

Kwam weer een leuk beestje tegen in de tuin.
Hij zat op de framboos.
Wat is het?

lieveheersbeestje

en nog een foto:

MarjoSmeets

volgens mij een nimf van Palomena prasina
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

lieveheersbeestje

jaaaa, dat is ie  :)
Bedankt!

MarjoSmeets

ho,ho, niet zo snel! Het zal 'm inderdaad wel zijn, maar er zijn ook nog andere groene nimfen die er op lijken. Kijk bijv. alleen maar al eens hier http://www.britishbugs.org.uk/heteroptera/idcards/life_stages.html en op deze site staan ze waarschijnlijk nog niet eens allemaal op. Vaak zijn het maar hele kleine verschillen die wíj al gauw over het hoofd zien. Daarom zullen velen vaak antwoord geven met "ik denk" of "waarschijnlijk" of "volgens mij", gewoon omdat we geen experts zijn en vaak niet genoeg kennis hebben om te weten of er nog gelijkende zijn en wat dan de verschillen precies zijn. Zelf ben ik voor zo'n 98% procent ervan overtuigd dat dit P. prasina is, maar als ik jouw beestje vergelijk met die van de site, dan zie ik toch wat verschillen, vandaar dat ik niet helemaal zeker ben. Ik zie bij die van jou bijv. geen zwart langs de rand van de rug. De nimfen van P. prasina zijn nogal variabel, dus goeie kans dat dit gewoon een variatie is, maar het is heel lastig om te weten of iets een variatie is, of net een soortonderscheidend kenmerk. Vaak zie je ook de kleine verschillen niet. Dus kan een insect wel lijken op die van jou, maar een miniscuul verschil kan het zomaar iets anders maken. Dus, als een antwoordgever niet 100% positief is over de naam die hij of zij opgeeft, niet hem zelf op zeker gaan zetten, alleen maar omdat je het plaatje wat je hebt gezien er inderdaad op lijkt!  ;) ;D
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

harry60

ik ga ook mee met marjo, Palomena prasina

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

lieveheersbeestje

goh, als je heel goed gaat vergelijken met die plaatjes........hij is het wel.......hij is het niet......wel....niet...wel....niet....
Nou, in ieder geval komt hij het meest dichbij :)

lieveheersbeestje

Wij zijn bezig om  de tuin aan te passen. Nu wil ik graag tegemoet komen aan de beestjes die nu al in voorkomen, dus mij vraag is:

Wat eet deze wants eigenlijk? En waarmee kan ik hem nog meer blij maken? Bepaalde plantjes om te schuilen ofzo?

Ben benieuwd hoe "onze" beestjes de tuin eruit willen laten zien :)

harry60

Deze wantsen leven van plantensappen volgens mij heeft deze soort geen voorkeur, andere soorten hebben vaak wel een voorkeur van plant of boom er zijn er ook die graag roven b.v. andere insecten als voedsel tot zich nemen b.v. de roofwantsen.
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Henk Soepenberg

Citaat van: lieveheersbeestje op mei 24, 2013, 11:40:55 AM
Ben benieuwd hoe "onze" beestjes de tuin eruit willen laten zien :)

Ze willen brandnetel en braam in de tuin!!  ;D
Vriendelijke groeten,
Henk

lieveheersbeestje

Is dovenetel en framboos ook goed?

Henk Soepenberg

ja, das ook prima. op dovenetel leeft bovendien deze leukerd  :blink:
Vriendelijke groeten,
Henk