Hoofdmenu

Zeevogels vandaag

Gestart door laatvlieger, juni 19, 2011, 11:15:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

JohanvantBosch

Pfffff.... Ameland deed het weer ´best aardig´ vandaag...
http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=235

Mooi hoor!  :duim: O0

Breedbek

CiteerIk zeg het al jaaren, allemaal naar Ameland![/size] groeten, pim



Nou Pim er wordt naar je geluisterd, vandaag een telpostrecord op Ameland, 20 man!!
vriendelijke groet,

Bart-Jan

Theovanv

Is het zondag qua richting en kracht goede wind om zeesoorten te gaan kijken in Zuid-Holland? Ben er niet zo ervaren in, vorig jaar een keer naar Katwijk geweest, maar wil nu naar Scheveningen omdat de soorten daar over het algemeen dichterbij langs vliegen en dus makkelijker te herkennen zijn. Welke van de 3 pieren is het beste (zuiderhavenhoofd/noorderhavenhoofd of grote pier)?
Theo van Veenendaal

Rickschonewille

Mooie aantallen Alken ook! Als ze iets langer hadden geteld op Ameland (Of als meer A/z'tjes dichterbij hadden gevlogen) hadden ze (volgens trektellen.nl) een dagrecord. Staat nu op 366 (Scheveningen)

Bas vd Burg

Citaat van: Theovanv op januari 06, 2012, 21:18:26 PM
Is het zondag qua richting en kracht goede wind om zeesoorten te gaan kijken in Zuid-Holland? Ben er niet zo ervaren in, vorig jaar een keer naar Katwijk geweest, maar wil nu naar Scheveningen omdat de soorten daar over het algemeen dichterbij langs vliegen en dus makkelijker te herkennen zijn. Welke van de 3 pieren is het beste (zuiderhavenhoofd/noorderhavenhoofd of grote pier)?

Ik denk dat de pretpier de beste plek is, maar die is voor 1000u niet toegankelijk/gesloten!
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Theovanv

Citaat van: Bas vd Burg op januari 06, 2012, 21:22:33 PM
Citaat van: Theovanv op januari 06, 2012, 21:18:26 PM
Is het zondag qua richting en kracht goede wind om zeesoorten te gaan kijken in Zuid-Holland? Ben er niet zo ervaren in, vorig jaar een keer naar Katwijk geweest, maar wil nu naar Scheveningen omdat de soorten daar over het algemeen dichterbij langs vliegen en dus makkelijker te herkennen zijn. Welke van de 3 pieren is het beste (zuiderhavenhoofd/noorderhavenhoofd of grote pier)?

Ik denk dat de pretpier de beste plek is, maar die is voor 1000u niet toegankelijk/gesloten!
Ow, dat schiet niet op dan, maar zuiderhavenhoofd is toch ongeveer even ver in zee? Belangrijkste is de wind, ik kan niet zo goed inschatten of die hard genoeg is en uit de goede richting komt, dus ik zou graag advies van een ervaren zeetrekteller horen ;)
Theo van Veenendaal

Bas vd Burg

zuiderhavenhoofd en noorderhavenhoofd lopen idd even ver zee in. Maar bij harde wind sta je daar niet echt heel lekker. Tsja en de beste wind (richting/kracht) voor Scheveningen, zie ook pagina 6, reactie 174 van dit topic:

Citaat van: Bas vd Burg op oktober 03, 2011, 20:46:34 PM
Even een oud topic naar boven halen want de vraag die Folkert stelde is al wat vaker gesteld op het forum ;D
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=63111.msg447802#msg447802

Met name reactie #12 is wel handig.
Citaat van: rinsevdvliet op oktober 13, 2008, 23:47:58 PM
NN(W): oostelijke waddeneilanden
W(N)W-N(N)W: Westkapelle/noord-Frankrijk (beste richting: NW)
W-(W)NW: Zuid-Hollandse kust (beste richting: WNW)
ZW-W(N)W: noord Noord-Hollandse kust (beste richting: W)

6-7 ( 8) beaufort is meestal de beste windkracht.

Of gewoon alle bijdragen van Rinse vd Vliet doorlezen (zijn er gelukkig niet zo heel veel) dan vind je wel aardig wat info over land- en zeetrek, windrichtingen enz
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Gerben Mensink

Citaat van: Breedbek op januari 06, 2012, 21:15:48 PM
CiteerIk zeg het al jaaren, allemaal naar Ameland! groeten, pim



Nou Pim er wordt naar je geluisterd, vandaag een telpostrecord op Ameland, 20 man!!


Ja, het was een tof dagje. Maar voor papduikers moet je blijkbaar toch echt naar Westkapelle. Dus Pim, bereid je maar voor op de invasie op de dijk  ;D
groet,
Gerben Mensink

JohanvantBosch

Bij storm zijn de havenhoofden (terecht) afgesloten. Misschien dat het zondag net zacht genoeg waait, zodat ze weer open zijn. Morgen lijkt me beter dan zondag.

Theovanv

Citaat van: Bas vd Burg op januari 06, 2012, 21:35:37 PM
zuiderhavenhoofd en noorderhavenhoofd lopen idd even ver zee in. Maar bij harde wind sta je daar niet echt heel lekker. Tsja en de beste wind (richting/kracht) voor Scheveningen, zie ook pagina 6, reactie 174 van dit topic:

Citaat van: Bas vd Burg op oktober 03, 2011, 20:46:34 PM
Even een oud topic naar boven halen want de vraag die Folkert stelde is al wat vaker gesteld op het forum ;D
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=63111.msg447802#msg447802

Met name reactie #12 is wel handig.
Citaat van: rinsevdvliet op oktober 13, 2008, 23:47:58 PM
NN(W): oostelijke waddeneilanden
W(N)W-N(N)W: Westkapelle/noord-Frankrijk (beste richting: NW)
W-(W)NW: Zuid-Hollandse kust (beste richting: WNW)
ZW-W(N)W: noord Noord-Hollandse kust (beste richting: W)

6-7 ( 8) beaufort is meestal de beste windkracht.

Of gewoon alle bijdragen van Rinse vd Vliet doorlezen (zijn er gelukkig niet zo heel veel) dan vind je wel aardig wat info over land- en zeetrek, windrichtingen enz
Ok, (W)NW 6-7 dus.

Voorspelling voor zondag:
Windfinder: NW 5-6
Windguru: NW 5

Niet top, maar wel aardig goed nog dus? Doelsoorten zijn Middelste Jager, Jan van Gent, Noordse Stormvogel, Zeekoet, Eider, Zwarte Zee-eend, Grote Zee-eend, Roodhalsfuut, Parelduiker, Drieteenmeeuw, Dwergmeeuw en hopelijk natuurlijk iets als Papegaaiduiker, Kleine Alk, Rosse Franjepoot, Grote Burgemeester, Vaal Stormvogeltje. Maar belangrijk is vooral dat het niet al te ver weg vliegt zodat het voor een onervaren zeetrekteller een beetje te herkennen is.

Pretpier is dus comfortabeler, maar pas om 10.00 beginnen is wel laat denk ik? Dan zal de activiteit al een stuk lager zijn. Havenhoofden mss afgesloten? Of pas bij hardere wind? Wat is anders een goede locatie, eventueel met ervaren tellers? Morgen ga ik naar Lauwersmeer en omgeving dus zal het niet echt van zeetrektellen komen.
Theo van Veenendaal

Folkert Jan

Gewoon een goede post pakken en veel uren maken.
Als je de beste post gevonden denkt te hebben vliegt er achter je langs een vale pijl en in zeeland 3 papduikers. Zoveel maakt het dus allemaal niet uit.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

pwolf

Citaat van: rnbflavour op januari 06, 2012, 22:13:04 PM
Gewoon een goede post pakken en veel uren maken.
Als je de beste post gevonden denkt te hebben vliegt er achter je langs een vale pijl en in zeeland 3 papduikers. Zoveel maakt het dus allemaal niet uit.

Ameland! Die stringers op Westkapelle gewoon negeren!

groeten, Pim
Pim Wolf, Vlissingen

Theovanv

Zijn er nog mensen die morgen in Zuid-Holland gaan zeetrektellen? s ochtends windkracht 5, en begin van de middag een piek van windkracht 6, maar wel WZW.
Theo van Veenendaal

JandJ

Marcel Klootwijk heeft vandaag het een en ander bij westkapelle gevonden: 2 papduikers, 2 jvg's, 2 zilvermeeuw, 15 noorde stormvogel (meest donker), 3 alk en 13 drieteenmeeuw. allen zieleloos (natuurlijk).
Niet eens zeekoeten!
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Folkert Jan

Citaat van: JandJ op januari 11, 2012, 18:41:18 PM
Marcel Klootwijk heeft vandaag het een en ander bij westkapelle gevonden: 2 papduikers, 2 jvg's, 2 zilvermeeuw, 15 noorde stormvogel (meest donker), 3 alk en 13 drieteenmeeuw. allen zieleloos (natuurlijk).
Niet eens zeekoeten!


Ai, er lijkt toch iets goed mis? ik vond gister in harlingen al een dode zeekoet en zie overal waarnemingen van dode zeevogels.
Zijn er nu zoveel jongen geboren dit jaar dat er nu te weinig voedsel is of is het gewoon foute boel?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

rinsevdvliet

Niet alleen in Zeeland: http://waarneming.nl/user/view/1863?q=&g=0&from=2011-01-11&to=2012-01-11&prov=0&z=0&sp=0&gb=0&cdna=0&f=0&m=K&zeker=O&month=0&rows=20&q=&from=2012-01-11&g=0&to=2012-01-11&prov=0&z=1&m=K&zeker=O&rows=20&month=0

Zonder twijfel is dit het topje van de ijsberg gezien de opruimwerkzaamheden van de diverse gemeentes, onze dierlievende medemens, honden, vossen, kraaien, grote meeuwen. Daarnaast zullen veel beesten terugspoelen in zee of verdwijnen onder 't zand.
Als ik mijn voedsel uit zee moest vissen zou ik na zeven weken storm met de bijbehorende golfslag ook verhongeren.

Mvg,
Rinse van der Vliet

dupont

Erg triest van de vele slachtoffers!
Wil je proberen een levende Papegaaiduiker op zee te zien?!
Ga dan zondag 15 januaria mee vanuit Stellendam: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=173463.0
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd


JandJ

Dat moet een ware begraafplaats geweest zijn :P  Was er toen ook soortgelijke wind?
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Adri Clements

Jan dat behoor je te weten!  ;D kijk anders maar eens op trektellen.nl
Dat was het jaar dat er een Kleine alk aan de 'verkeerde kant' van de Noord zat in 'n poldersloot!
http://waarneming.nl/waarneming/view/3184219
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Theovanv

Maar is het wat, die wind morgen? WZW 5-6? Die zuid-component lijkt me niet zo goed?
Theo van Veenendaal

JandJ

Citaat van: Adri Clements op januari 12, 2012, 00:07:06 AM
Jan dat behoor je te weten!  ;D kijk anders maar eens op trektellen.nl
Dat was het jaar dat er een Kleine alk aan de 'verkeerde kant' van de Noord zat in 'n poldersloot!
http://waarneming.nl/waarneming/view/3184219
Daar ligt me nog iets van bij, jammer dat ik er niet heen geweest ben. Vergeet niet dat weersomstandigheden en dergelijke mij toen niets deden: 2007 was mijn eerste (serieuze) vogeljaar.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

laatvlieger

Citaat van: dupont op januari 11, 2012, 22:52:22 PM
Wil je proberen een levende Papegaaiduiker op zee te zien?!
Ga dan zondag 15 januaria mee vanuit Stellendam
Voor diegenen die een herkansing willen in een normaal gesproken beter gebied:
http://www.pterodroma.com/?page_id=34
De tocht van zo 6 mei (18:00) – wo 9 mei (6:00)




Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

HPM

Citaat van: HPM op november 28, 2011, 10:34:09 AM
Citaat van: garryb op november 28, 2011, 10:00:36 AM
CiteerLaten ze dan gelijk de Bloedberg er ook maar bijnemen. Die ligt dichterbij dan het Zwarte Pad en lijkt er nog meer op ook. En dan gelijk Parnassia ook maar.

Dat Hagenezen (of moet ik je Hagenaer noemen Herman?) graag annexeren blijkt maar weer, zelfs télposten in andere gemeenten moeten eraan geloven.

Schaalvegrauting is een eicaunaumesche naudzaak vedaag de dag, auk in ut trektelgebuire. Alle kustposte zulle dan auk worde samengevoeg ondâh de naam 'The Fringe' (in de volksmond 'De Randmegaule'). Ondâh Hageneise lèding ùiteiraahd, dus met een Règâh as laugau. Om Scheiveninge een nieuw eilan te geive zâh ut doâh Rem Kaulhaas ontworrepe haufdkantoâh op de Pieâh kaume.


Familie Van der valk zet Scheveningse Pier te koop

"In 2009 werd nog een masterplan bedacht door de gemeente Den Haag om de vervallen trekpleister op te kalefateren."

Dit is de kans om die vervallen trekpleister om te vormen tot een Nationaal Zeetrektelcentrum van internationale alure.
Als alle zeerukkers een joetje lappen is dat geld zo bijelkaar en als iedereen een euro toegang betaalt (leerlingen 2.50)
is de investering ook zo weer terugverdiend. Doen dus!
Herman van der Meer

rinsevdvliet

De eerste potentiele nieuwe eigenaar heeft zich vanmorgenvroeg al gemeld:

Een Vos met postduif in de bek liep vanmorgen óp de volledig afgesloten Pier, NB bijna aan het einde bij de telpost, boven zee dus.
Het dier is dus eerst de boulevard opgelopen, vervolgens door de tralies (zal niet heel eenvoudig zijn geweest) van het gesloten toegangshek naar binnen, langs de winkeltjes, langs één of twee schoonmakers en.. langs mij om 06:40u. Tot nu toe bleef het dier onopgemerkt...tot Tim den Outer het dier om 07:00u. terug zag lopen, slechts pootafdrukken op de zojuist gedweilde vloer achterlatend.

Mvg,

Rinse van der Vliet

PS ik houd mijn hart vast voor de toekomst van mijn telpost
PS 2: iets minder off-topic: http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=159

HPM

Citaat van: rinsevdvliet op maart 19, 2012, 10:34:22 AM
De eerste potentiele nieuwe eigenaar heeft zich vanmorgenvroeg al gemeld:

Een Vos met postduif in de bek liep vanmorgen óp de volledig afgesloten Pier, NB bijna aan het einde bij de telpost, boven zee dus.
Het dier is dus eerst de boulevard opgelopen, vervolgens door de tralies (zal niet heel eenvoudig zijn geweest) van het gesloten toegangshek naar binnen, langs de winkeltjes, langs één of twee schoonmakers en.. langs mij om 06:40u. Tot nu toe bleef het dier onopgemerkt...tot Tim den Outer het dier om 07:00u. terug zag lopen, slechts pootafdrukken op de zojuist gedweilde vloer achterlatend.

Mvg,

Rinse van der Vliet

PS ik houd mijn hart vast voor de toekomst van mijn telpost
PS 2: iets minder off-topic: http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=159

Mooie waarneming die Vos.
Voor de zoveelste keer is de toekomst van de Pier zorgelijk. Onbegrijpelijk eigenlijk.
Misschien toch maar aan de zeevogels overlaten en er een natuurreservaat van maken. Dat wordt dan vast een Bass Rock van de Lage Landen.
Herman van der Meer

rinsevdvliet

Citaat van: HPM op maart 19, 2012, 11:22:01 AM
Citaat van: rinsevdvliet op maart 19, 2012, 10:34:22 AM
De eerste potentiele nieuwe eigenaar heeft zich vanmorgenvroeg al gemeld:

Een Vos met postduif in de bek liep vanmorgen óp de volledig afgesloten Pier, NB bijna aan het einde bij de telpost, boven zee dus.
Het dier is dus eerst de boulevard opgelopen, vervolgens door de tralies (zal niet heel eenvoudig zijn geweest) van het gesloten toegangshek naar binnen, langs de winkeltjes, langs één of twee schoonmakers en.. langs mij om 06:40u. Tot nu toe bleef het dier onopgemerkt...tot Tim den Outer het dier om 07:00u. terug zag lopen, slechts pootafdrukken op de zojuist gedweilde vloer achterlatend.

Mvg,

Rinse van der Vliet

PS ik houd mijn hart vast voor de toekomst van mijn telpost
PS 2: iets minder off-topic: http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=159

Mooie waarneming die Vos.
Voor de zoveelste keer is de toekomst van de Pier zorgelijk. Onbegrijpelijk eigenlijk.
Misschien toch maar aan de zeevogels overlaten en er een natuurreservaat van maken. Dat wordt dan vast een Bass Rock van de Lage Landen.

Herman, het zuid-eiland wordt al vele jaren door helemaal niemand meer bezocht (is bij storm levensgevaarlijk) en is zonder twijfel de best mogelijke broedplaats voor drieteenmeeuwen langs onze kust. Echter behalve broedende rotsduiven en broedpogingen van nijlganzen gebeurt daar bitter weinig.

Rikstar

#477
waren het maar rotsduiven, dan hadden we er een 'leuk' broedsoortje erbij.


Citaat van: rinsevdvliet op maart 19, 2012, 11:41:49 AM
Citaat van: HPM op maart 19, 2012, 11:22:01 AM
Citaat van: rinsevdvliet op maart 19, 2012, 10:34:22 AM
De eerste potentiele nieuwe eigenaar heeft zich vanmorgenvroeg al gemeld:

Een Vos met postduif in de bek liep vanmorgen óp de volledig afgesloten Pier, NB bijna aan het einde bij de telpost, boven zee dus.
Het dier is dus eerst de boulevard opgelopen, vervolgens door de tralies (zal niet heel eenvoudig zijn geweest) van het gesloten toegangshek naar binnen, langs de winkeltjes, langs één of twee schoonmakers en.. langs mij om 06:40u. Tot nu toe bleef het dier onopgemerkt...tot Tim den Outer het dier om 07:00u. terug zag lopen, slechts pootafdrukken op de zojuist gedweilde vloer achterlatend.

Mvg,

Rinse van der Vliet

PS ik houd mijn hart vast voor de toekomst van mijn telpost
PS 2: iets minder off-topic: http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=159

Mooie waarneming die Vos.
Voor de zoveelste keer is de toekomst van de Pier zorgelijk. Onbegrijpelijk eigenlijk.
Misschien toch maar aan de zeevogels overlaten en er een natuurreservaat van maken. Dat wordt dan vast een Bass Rock van de Lage Landen.

Herman, het zuid-eiland wordt al vele jaren door helemaal niemand meer bezocht (is bij storm levensgevaarlijk) en is zonder twijfel de best mogelijke broedplaats voor drieteenmeeuwen langs onze kust. Echter behalve broedende rotsduiven en broedpogingen van nijlganzen gebeurt daar bitter weinig.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

frankmeer

Lekker dagje bij Muiden vandaag wat betreft zeevogels.... http://waarneming.nl/gebied/view/15538?g=1&from=2012-08-31&to=2012-08-31&sp=0&z=1&u=0&rows=20&g=1&z=1&from=2012-08-31&to=2012-08-31&rows=20&u=0
met Vorkstaartmeeuw, Drieteenmeeuw, 3 soorten jagers, Grote en Noordse Stern, Kanoet en Steenloper!  :o
Frank van der Meer

Steven Wytema

Citaat van: laatvlieger op maart 02, 2012, 13:59:06 PM
Citaat van: dupont op januari 11, 2012, 22:52:22 PM
Wil je proberen een levende Papegaaiduiker op zee te zien?!
Ga dan zondag 15 januaria mee vanuit Stellendam
Voor diegenen die een herkansing willen in een normaal gesproken beter gebied:
http://www.pterodroma.com/?page_id=34
De tocht van zo 6 mei (18:00) – wo 9 mei (6:00)
Toevallig lees ik hier iets over herkansingen....
Een van de volgens mij meest belovende pelagics der lage landen gaat vaart over een kleine maand door de Botney cut! En er zijn zowaar nog een paar plekken vrij!

Steven Wytema