Hoofdmenu

Zeevogels vandaag

Gestart door laatvlieger, juni 19, 2011, 11:15:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

MLANG

WK had vandaag toch ook aardig wat Kleine Jagers. Heb ze er zelf niet tussen gezien vandaag. Gr.M.

pwolf

Gar,

wat moeten wij dan met een Vale én een Noordse Pijl? Vwb die jagers heb je trouwens gelijk, die Katukkers zijn zó slecht in multi-tasken dat ze niet kunnen tellen terwijl ze leuke soorten proberen te zien...

Ben, ik doe niet aan smilies  :wrong: maar je snapt ongetwijfeld wat de bedoeling is.

pim
Pim Wolf, Vlissingen

Bas vd Burg

hey Garry, zorg jij er dan voor dat de telling van Gerjon op de juiste plek komt en niet bij de telresultaten van De Vulkaan? Leest een beetje raar op http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=28 ": "Vanaf Zwarte Pad: Zwarte Zeekoet opgepikt in een ooghoek door de telescoop op ongeveer 500 m afstand (....) Kwijtgeraakt tussen de golven ter hoogte van de pretpier."  ;D ;D

groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

garryb

#333
@Pim, ik doel natuurlijk op de vogel die Rinse ea minder dan een uur na die van Noordwijk zagen en het feit dat die timing toch nog even genoemd wordt in de telling. Ik zie dat als subtiel je mening ventileren zonder mensen direct aan te vallen op hun determinatievaardigheden ... natuurlijk kan er een Vale Pijl hebben gevlogen maar het is allemaal wel weer heel toevallig (dat ze zo laat kúnnen weet ik ook wel). In Scheveningen trouwens goed multitasken hoor: de mensen op de Pier telden de Drimmen en A-Ztjes en wij konden ons op het Noorderhavenhoofd de laatste 2,5 uur van de middag zodoende fijn concentreren op de kenmerken van de jagers, we zagen 38 Middelste en nul Kleine.

@Bas, dat telposten "Het Zwarte Pad" en "De Vulkaan" door sommigen als één telpost worden beschouwd omdat ze "in dezelfde trekbaan liggen" daar heb ik geen invloed op!

Bas vd Burg

Citaat van: garryb op november 27, 2011, 23:54:40 PM
@Pim, ik doel natuurlijk op de vogel die Rinse ea minder dan een uur na die van Noordwijk zagen en het feit dat die timing toch nog even genoemd wordt in de telling. Ik zie dat als subtiel je mening ventileren zonder mensen direct aan te vallen op hun determinatievaardigheden ...

Garry jij vindt dit een subtiele hint? Nou ik zie het meer als een "hint met een koevoet" eigenlijk ;)  Niks subtiels aan.
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Ben Gaxiola

Als we dan toch bezig zijn: waarom staat er bij Scheveningen dat ze 20% van de AZtjes konden determineren als Zeekoet, maar worden ze niet als zodanig vermeld, terwijl de 2 alken wel worden vermeld?
Ben Gaxiola

HPM

#336
Citaat van: garryb op november 27, 2011, 23:54:40 PM
[...]
@Bas, dat telposten "Het Zwarte Pad" en "De Vulkaan" door sommigen als één telpost worden beschouwd omdat ze "in dezelfde trekbaan liggen" daar heb ik geen invloed op!

Belachelijk. Die punten liggen 6 km van elkaar! Dat maakt de tellingen waardeloos.
Laten ze dan gelijk de Bloedberg er ook maar bijnemen. Die ligt dichterbij dan het Zwarte Pad en lijkt er nog meer op ook. En dan gelijk Parnassia ook maar.

ps. Ik had al eerder opgemerkt dat ook Kijkduin (wel eens) op de Vulkaan wordt gegooid.
Herman van der Meer

garryb

#337
CiteerLaten ze dan gelijk de Bloedberg er ook maar bijnemen. Die ligt dichterbij dan het Zwarte Pad en lijkt er nog meer op ook. En dan gelijk Parnassia ook maar.

Dat Hagenezen (of moet ik je Hagenaer noemen Herman?) graag annexeren blijkt maar weer, zelfs télposten in andere gemeenten moeten eraan geloven.

Ben Wielstra

Even voor de goede orde, ik heb ook nul Kleine Jagers gezien (ik was er maar even bij). Wel erg genoten van die Middelst Jagers en als je die dingen wilt volgen en bestuderen dan blijft er niet zo veel tijd voor andere zaken over. Dus ik dacht hetzelfde als Garry: laat Rinse de drimmen maar doen. Dan maakt-ie zich tenminste nog eens nuttig! ;)

HPM

#339
Citaat van: garryb op november 28, 2011, 10:00:36 AM
CiteerLaten ze dan gelijk de Bloedberg er ook maar bijnemen. Die ligt dichterbij dan het Zwarte Pad en lijkt er nog meer op ook. En dan gelijk Parnassia ook maar.

Dat Hagenezen (of moet ik je Hagenaer noemen Herman?) graag annexeren blijkt maar weer, zelfs télposten in andere gemeenten moeten eraan geloven.

Schaalvegrauting is een eicaunaumesche naudzaak vedaag de dag, auk in ut trektelgebuire. Alle kustposte zulle dan auk worde samengevoeg ondâh de naam 'The Fringe' (in de volksmond 'De Randmegaule'). Ondâh Hageneise lèding ùiteiraahd, dus met een Règâh as laugau. Om Scheiveninge een nieuw eilan te geive zâh ut doâh Rem Kaulhaas ontworrepe haufdkantoâh op de Pieâh kaume.

---
Voor de ongetwijfeld talloze randrukkers met een taalachterstand is hier de vertaling:
Schaalvergroting is een economische noodzaak, ook in het trektelgebeuren. Alle kustposten zullen dan ook worden samengevoegd onder de naam 'The Fringe' (in de volksmond 'De Randmegaule'). Onder Haagse leiding uiteraard, dus met een Ooievaar als logo. Om Scheveningen een nieuw elan te geven zal het door Rem Koolhaas ontworpen hoofdkantoor op de Pier komen.
Herman van der Meer

dupont

Geweldig Herman, mag je vaker doen!  ;)
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Norman

Citaat van: HPM op november 28, 2011, 10:34:09 AM
Citaat van: garryb op november 28, 2011, 10:00:36 AM
CiteerLaten ze dan gelijk de Bloedberg er ook maar bijnemen. Die ligt dichterbij dan het Zwarte Pad en lijkt er nog meer op ook. En dan gelijk Parnassia ook maar.

Dat Hagenezen (of moet ik je Hagenaer noemen Herman?) graag annexeren blijkt maar weer, zelfs télposten in andere gemeenten moeten eraan geloven.

Schaalvegrauting is een eicaunaumesche naudzaak vedaag de dag, auk in ut trektelgebuire. Alle kustposte zulle dan auk worde samengevoeg ondâh de naam 'The Fringe' (in de volksmond 'De Randmegaule'). Ondâh Hageneise lèding ùiteiraahd, dus met een Règâh as laugau. Om Scheiveninge een nieuw eilan te geive zâh ut doâh Rem Kaulhaas ontworrepe haufdkantoâh op de Pieâh kaume.

:duim:
;D

Bas vd Burg

Geweldig Herman! Wel hardop voorlezen (is leuk voor collega's enzo) haha
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

garryb

Voor de minder ingewijden in deze hoogstaande taalkundige materie, zie: http://www.haagseharry.nl/index2.html

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

rinsevdvliet

#345
Beste Mensen,

Herman, ik begrijp je verwarring, maar eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom jij je hier als niet-teller zo druk over maakt (je bent daarbij trouwens niet de enige, we krijgen vaker kritiek over deze werkwijze, gek genoeg vrij vaak van niet-tellers).
Vind je "waardeloos" zelf ook niet wat overdreven? Jij weet net zo goed als ik dat het leeuwedeel van de vogels langs onze kust ZW-NO en NO-ZW trekt, dan is een paar km. verderop in hetzelfde duin gelegen locatie voor een groot deel zeker vergelijkbaar met de oorspronkelijk locatie (De Vulkaan).
Ga er maar vanuit dat alles hier zorgvuldig doordacht is (bij iedere telling wordt nauwkeurig afgewogen wat wel en wat niet wordt genoteerd) en dat een wildgroei van telposten niet wenselijk is. Als je wilt, wil ik het er nog wel eens persoonlijk met je over hebben, niet op dit forum.
Op de beslissing van 1 telpost ipv 10+ heeft, behalve enkele veeltellers van de betreffende telpost, verder niemand invloed.
NB Als 't aan 1 van mijn (voormalige) medevogelaars/tellers had gelegen waren Katwijk en de Maasvlakte ook geannexeerd.
NB 2 "The Fringe" (franje?), je bedoelt "De Vulkaan"?

Ben G., dit is uit nood geboren. Alles als Alk/Zeekoet wegtikken scheelt tijd en inspanning (die je voor andere zaken kunt gebruiken). Die 20% is in feite CIRCA 20%, dus een zeer ruwe schatting gemaakt aan het einde van ieder teluur nadat alle vogels als A/Z werden getikt. Tijdens dit tellen werd bij CIRCA 20% van de vogels duidelijk dat het om zekere Zeekoeten ging.
Ik had ook 20% als Zeekoet in kunnen voeren en 80% als A/Z, maar dit is iets voorzichtiger.

Bas, geen paniek, ik zal de laatste zijn die de ervaring en kennis van Jelle van Dijk in twijfel trekt, desondanks kon ik 't niet laten bij onze Noordse Pijl naar de Vale Pijl van Noordwijk te verwijzen, niet in de laatste plaats omdat ze aangeven dat ze de vogel slechts twee keer kort hebben gezien.

Opmerkelijk trouwens dat plat (geschreven) Haags zo gewaardeerd wordt.

Mvg,
Rinse van der Vliet 





Bas vd Burg

Hey Rinse,

Het verbaast me gewoon dat de waarnemingen die vanaf "het zwarte pad" zijn gedaan, bij de telling van de Vulkaan worden toegevoegd, terwijl geografisch gezien, deze waarnemingen beter bij Scheveningen kunnen worden geplaatst omdat het zwarte pad dichter bij Scheveningen (lees: pretpier) ligt dan bij De Vulkaan. En eerlijk is eerlijk het staat een beetje raar om bij de telling van De Vulkaan nu een Zwarte Zeekoet op te nemen terwijl bij de opmerkingen staat dat de vogel ter hoogte van de pretpier is kwijtgeraakt terwijl deze naar zuid vloog en de pretpier ongeveer 6 km ten noorden van de Vulkaan ligt ;D 

En voor wat betreft de hint met de koevoet, zie smiley. Maar we hebben het al vaker over de verschillen tussen Savoy en Scheveningen gehad.
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Norman

Citaat van: rinsevdvliet op november 28, 2011, 13:00:48 PM
.....

Opmerkelijk trouwens dat plat (geschreven) Haags zo gewaardeerd wordt.

Mvg,
Rinse van der Vliet

Ik tel ook niet, maar begrijp de opmerking van Herman wel.

Overigens, en ik spreek dan voor mijzelf, het plat haags word niet zo zeer gewaardeerd, maar meer de humor van het berichtje.

August

Citaat van: Bas vd Burg op november 28, 2011, 13:15:33 PM
Hey Rinse,

Het verbaast me gewoon dat de waarnemingen die vanaf "het zwarte pad" zijn gedaan, bij de telling van de Vulkaan worden toegevoegd, terwijl geografisch gezien, deze waarnemingen beter bij Scheveningen kunnen worden geplaatst omdat het zwarte pad dichter bij Scheveningen (lees: pretpier) ligt dan bij De Vulkaan. En eerlijk is eerlijk het staat een beetje raar om bij de telling van De Vulkaan nu een Zwarte Zeekoet op te nemen terwijl bij de opmerkingen staat dat de vogel ter hoogte van de pretpier is kwijtgeraakt terwijl deze naar zuid vloog en de pretpier ongeveer 6 km ten noorden van de Vulkaan ligt ;D 

Heeft te maken met landtrek vulkaan en zwarte pad.  Zhh en pretpier heb je alleen zeetrek

En voor wat betreft de hint met de koevoet, zie smiley. Maar we hebben het al vaker over de verschillen tussen Savoy en Scheveningen gehad.
August van Rijn

HPM

Citaat van: rinsevdvliet op november 28, 2011, 13:00:48 PM
Beste Mensen,

Herman, ik begrijp je verwarring, maar eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom jij je hier als niet-teller zo druk over maakt (je bent daarbij trouwens niet de enige, we krijgen vaker kritiek over deze werkwijze, gek genoeg vrij vaak van niet-tellers).
Vind je "waardeloos" zelf ook niet wat overdreven? Jij weet net zo goed als ik dat het leeuwedeel van de vogels langs onze kust ZW-NO en NO-ZW trekt, dan is een paar km. verderop in hetzelfde duin gelegen locatie voor een groot deel zeker vergelijkbaar met de oorspronkelijk locatie (De Vulkaan).
Ga er maar vanuit dat alles hier zorgvuldig doordacht is (bij iedere telling wordt nauwkeurig afgewogen wat wel en wat niet wordt genoteerd) en dat een wildgroei van telposten niet wenselijk is. Als je wilt, wil ik het er nog wel eens persoonlijk met je over hebben, niet op dit forum.
Op de beslissing van 1 telpost ipv 10+ heeft, behalve enkele veeltellers van de betreffende telpost, verder niemand invloed.
NB Als 't aan 1 van mijn (voormalige) medevogelaars/tellers had gelegen waren Katwijk en de Maasvlakte ook geannexeerd.
NB 2 "The Fringe" (franje?), je bedoelt "De Vulkaan"?
[...]

Ik ben al meer dan 40 jaar vogelteller. Mijn eerste tellingen waren zelfs vanaf de Vulkaan, toen dat nog geen telpost was (ik heb er toen in ieder geval nooit iemand anders gezien) en hij volgens mij ook nog geen Vulkaan genoemd werd.
Ik zie ook niet waarom alleen trektellers kritiek op een gang van zaken bij het trektellen zouden kunnen hebben.
Dat de kusttrek voornamelijk NO-ZW gaat is geen reden om de hele kust dan maar als een geheel te beschouwen. Dat is hij namelijk niet.

Als je tegen wildgroei van telposten bent (dat ben ik ook) moet je die wildgroei proberen tegen te gaan. Het laatste wat je moet doen is wildgroeigegevens samenvoegen met een telpost zes kilometer verderop. Dan los je geen problemen op maar creeer je ze.

Een telpost halverwege Berkheide en De Vulkaan lijkt mij trouwens helemaal niet zo gek. In de tachtiger jaren hadden we in Meijendel het goed bezette Pannenduin (toen 'Meijmerberg' genoemd) en ook wel de Prinsenberg (en De Piek), maar het Zwarte Pad ligt beter halverwege, hoewel wel erg aan de rand.
Maar ik denk dat een betere bezetting van al langer gebruikte goede posten (Berkheide bijvoorbeeld) prioriteit heeft. Geen resultaten van extra telposten samenvoegen met een oude post dus, maar de inspanningen concentreren op bestaande posten. Pas als die goed bezet zijn kan detaillering nuttig zijn. In ieder geval moet je resultaten van verschillende posten altijd gescheiden houden.

Met 'The Fringe' bedoelde ik in mijn verhaaltje de fictieve fusie-organisatie van de kusttelposten. De telposten langs de rand van Holland dus.
Herman van der Meer

MLANG

CiteerIk ben meer dan 40 jaar vogelteller. Mijn eerste tellingen waren zelfs vanaf de Vulkaan, toen dat nog geen telpost was (ik heb er toen in ieder geval nooit iemand anders gezien) en hij volgens mij ook nog geen Vulkaan genoemd werd.

Hoi Herman,

Heb je die gegevens nog? Altijd leuk om die historische tellingen toe te voegen! Zie bijvoorbeeld http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=28&site=0&land=1&taal=1&datum=19581019  En bij mijn weten heet de Vulkaan al zeker sinds de jaren 40 zo. Gr. M.

Yeronimo

Heb zondag bij Egmond aan Zee twee uur gepost. Vloog lekker met Drieteenmeeuwen. Ook kwamen er enkele jagers voorbij waarvan één dichtbij die ik snel oppikte. Heb niet veel ervaring met jagers en jullie wellicht meer. Doordat ik deze vogel lang kon volgen een beschrijving gemaakt van de kenmerken die mij opvielen.

Bovenkant vogel erg donker, geen contrast of lichtere delen te bekenen.
Onderkant vogel op buik chocoladebruin, melkbruin en niet puurbruin. Erg grote witte vlek aan bovenzijde vleugel.
Kop donkerder lijkend dan de buik, meer richting chocoladebruin
Staart kort, de helft van de buik en zebrapad structuur
Enkel van zijkant gezien dat kenmerk, niet op gelet toen die helemaal goed vloog om echt de hele onderkant van staart te bekijken.
Onderkant vleugel erg rommelig getekent, gebandeerd


Zon scheen op de zee, vogel vloog net achter de branding.
Wellicht valt hier wat van te maken op grond van deze beschrijving? Valt mij op dat er nog geen gids is om de verschillende jagersoorten uit elkaar te halen. Misschien dus wel interessant voor iemand om die te maken, helaas heb ik daar te weinig ervaring voor.

Waarom ik dit hier neerzet en niet onder determinaties? Hier lezen meer 'zeerukkers' en hoop dat er dan wel reactie erop komt :)

Heb wel genoten van de verschillende Jan-van-genten die dichtbij langskwamen. Drieteenmeeuwen waren er ook zat waarvan er een gedeelte snel door vloog achter de branding en een gedeelte bleef fourageren in de branding waar veel voedsel aanwezig was. Jammer dat de buien ervoor zorgde dat ik kletsnat was en het ook aardig koud had waardoor ik me terug moest trekken.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Guus Peterse

Citaat van: Yeronimo op november 28, 2011, 16:36:18 PM
Valt mij op dat er nog geen gids is om de verschillende jagersoorten uit elkaar te halen.
Die is er wel, al weet ik zo gauw even de naam niet.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015


Vincent Hart

Citaat van: Yeronimo op november 28, 2011, 16:36:18 PMValt mij op dat er nog geen gids is om de verschillende jagersoorten uit elkaar te halen. Misschien dus wel interessant voor iemand om die te maken, helaas heb ik daar te weinig ervaring voor.
Bedoel je op het forum van wrn.nl? Anders is er immers deze: http://www.nhbs.com/skuas_and_jaegers_tefno_58804.html. O.b.v. je beschrijving zou ik het meest naar kleine neigen.

Citaat van: Yeronimo op november 28, 2011, 16:36:18 PM
Waarom ik dit hier neerzet en niet onder determinaties? Hier lezen meer 'zeerukkers' en hoop dat er dan wel reactie erop komt :)

Heb wel genoten van de verschillende Jan-van-genten die dichtbij langskwamen. Drieteenmeeuwen waren er ook zat waarvan er een gedeelte snel door vloog achter de branding en een gedeelte bleef fourageren in de branding waar veel voedsel aanwezig was. Jammer dat de buien ervoor zorgde dat ik kletsnat was en het ook aardig koud had waardoor ik me terug moest trekken.
  :angel:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Bas vd Burg

@Rinse, vlogen de Drieteenmeeuwen bij jullie vandaag ver? Het is namelijk opvallend dat langs Katwijk/Noordwijk weinig drieteenmeeuwen vlogen terwijl scheveningen er een paar honderd had. Zag wel op zeer grote afstand opeens in de "prut" een paar "drimmen" vliegen. Dit geldt ook voor de jagers. Langs Katwijk 1 Middelste en 1 jager spec.

groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Yeronimo

Citaat van: Vincent Hart op november 28, 2011, 16:46:42 PM
Citaat van: Yeronimo op november 28, 2011, 16:36:18 PMValt mij op dat er nog geen gids is om de verschillende jagersoorten uit elkaar te halen. Misschien dus wel interessant voor iemand om die te maken, helaas heb ik daar te weinig ervaring voor.
Bedoel je op het forum van wrn.nl? Anders is er immers deze: http://www.nhbs.com/skuas_and_jaegers_tefno_58804.html. O.b.v. je beschrijving zou ik het meest naar kleine neigen.

Ja dat bedoel ik inderdaad, op het forum van waarneming.nl. Lijkt me een mooie aanwinst tussen de determinatiegidsen van 'Ruigpootbuizerd Vs. Buizerd', 'Havik Vs. Sperwer', 'Matkop Vs. Glanskop', 'Fitis Vs. Tjiftjaf', 'Valken' en 'Boomkruipers'. Wellicht voor iemand een idee?
Bedankt in ieder geval voor de link die je mee stuurde! Ziet er interessant uit en wellicht handig om naar zo een soort boek te kijken voor de toekomst. Vanaf mijn beschrijving valt volgens mij geen jager echt uit te sluiten door hun variabele voorkomen.

Citaat van: Yeronimo op november 28, 2011, 16:36:18 PM
Waarom ik dit hier neerzet en niet onder determinaties? Hier lezen meer 'zeerukkers' en hoop dat er dan wel reactie erop komt :)

Heb wel genoten van de verschillende Jan-van-genten die dichtbij langskwamen. Drieteenmeeuwen waren er ook zat waarvan er een gedeelte snel door vloog achter de branding en een gedeelte bleef fourageren in de branding waar veel voedsel aanwezig was. Jammer dat de buien ervoor zorgde dat ik kletsnat was en het ook aardig koud had waardoor ik me terug moest trekken.
Citaat van: Vincent Hart op november 28, 2011, 16:46:42 PM  :angel:

Dan wordt het echt rugzak met jongetje eraan met al het andere spul wat ik moet meeslepen :-X
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Vincent Hart

Regenpak kan ook natuurlijk.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: MLANG op november 28, 2011, 15:56:02 PM
CiteerIk ben meer dan 40 jaar vogelteller. Mijn eerste tellingen waren zelfs vanaf de Vulkaan, toen dat nog geen telpost was (ik heb er toen in ieder geval nooit iemand anders gezien) en hij volgens mij ook nog geen Vulkaan genoemd werd.

Hoi Herman,

Heb je die gegevens nog? Altijd leuk om die historische tellingen toe te voegen! Zie bijvoorbeeld http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=28&site=0&land=1&taal=1&datum=19581019  En bij mijn weten heet de Vulkaan al zeker sinds de jaren 40 zo. Gr. M.

Daar heb ik vast vast nog wel iets van, maar als ik het al kan vinden lijken mij de tellingen van een beginnend trektellertje dat de soorten nog niet eens behoorlijk kon herkennen niet geschikt voor publikatie. Met de bulk aan kleintjes kwam ik in het begin niet veel verder dan "Vinken" en "Piepers". Maar ja, in 1983 kwam Danny ook niet erg veel verden dan "Vink spec". Als ik de gegevens nog eens tegenkom zal ik wel kijken of er iets van te maken is.
Herman van der Meer

Erwin Reinstra

#359
Wat betreft (de spreiding van) telposten langs de kust ben ik zeker ook geen voorstander van een "wildgroei" van telposten. Alleen al het feit dat je gewoon meer ziet/ oppikt met meer mensen (iets met vreugd en zielen) is een reden om bij elkaar te gaan staan. Daarnaast kun je elkaar zo ook aanvullen/ corrigeren waar nodig. En afwisselen met notuleren. En elkaar uit de wind houden. En versnaperingen uitwisselen. En moppen tappen (maar wel blijven kijken!). Enzovoort. Maar goed, verspreid en individueel tellen kun je natuurlijk niet verbieden.
Teveel mensen op een telpost is m.i. echter ook niet erg handig/ productief. Bijv. Breskens, Ketelbrug en Westkapelle zijn soms wel erg druk (bij O/ZO-wind in voorjaar en harde W/NW-wind in najaar); dan krijg je ook het omgekeerde effect. Veel mensen die veel missen (al dan niet door veel geouwehoer) en de (min of meer) "vaste tellers" die zich ergeren aan "gasten" die alleen voor de krenten komen, veel lullen en feitelijk niet echt meetellen. Dan werkt de aanwezigheid van meer mensen dus juist contraproductief. Daar komt bij dat vooral zeetrektelposten vaak niet zijn ingericht op >30 mensen.
Denk dat een telgezelschap van 5 tot 15 (max. 20) het meest ideaal is (bij zowel zee- als landtrek).

Bij veel telposten op korte afstand van elkaar zou je een sterke gelijkenis moeten zien in de waarnemingen tussen de verschillende telposten. Dit is meestal ook wel degelijk het geval, maar soms zijn de verschillen ook juist opvallend. Telposten die dichtbij elkaar liggen (bijv. 5-10 km) laten soms toch erg verschillende aantallen zien, zowel in aantal (bijv. drieteenmeeuw, A/Z'tjes afgelopen zondag) als per soortgroep (zoals bij jagers afgelopen zondag). Dit speelt volgens mij veel sterker bij zeetrek/ zeevogels dan bij landtrek. Volgens mij komt dit (o.a.) door de vaak slechtere weers- en lichtomstandigheden, de gemiddeld erg grote afstanden tot de vogels en het feit dat geluiden geen rol spelen. Factoren die de determinatie bemoeilijken.
Het totale aantal vogels zou logischerwijs hoger moeten liggen als de hoeveelheid (serieuze) tellers groter is. Talrijke soorten worden echter regelmatig geschat in plaats van per individu geteld en het schatten van aantallen blijft lastig en geeft verschillen van persoon tot persoon.

Het "vervelende" in mijn geval is dat ik bijna alles (nog) met het OV (al dan niet gecombineerd met fiets) doe (per trein vanuit Hilversum). Veel goed en frequent bezochte telposten zijn dan wel erg slecht bereikbaar. Denk bijvoorbeeld aan Westkapelle, Maasvlakte/ Maasmond, Camperduin, Huisduinen, Lauwersoog, de Wadden en (in mindere mate) Katwijk, Scheveningen, IJmuiden (zeevogels). Qua landtrek is het een beetje hetzelfde: Breskens, Ketelbrug, Eemshaven, Noordkaap. Ga wel eens per OV naar deze telposten toe, maar dan ben ik lang onderweg, mis ik altijd het eerste uur tot de eerste uren en ben ik laat weer thuis. En het is gewoon niet echt leuk om op een telpost aan te komen en te horen wat er al allemaal is langsgekomen... zeker niet als het daarna tegenvalt. Als ik ergens bij het ochtendgloren wil zijn langs de kust kies ik dus meestal voor de meeste snelle/ korte route vanaf Hilversum tot de kust. En dat zijn toevallig net niet de plekken waar goede/ frequent bezette telposten liggen en zo help ik dus ongewild mee aan de versnippering van telposten. Verder ben ik i.v.m. werk min of meer gebonden aan het weekend of evt. vrijdag en besluit ik gezien de reistijd pas te gaan als ik echt denk dat het goed wordt. En dan kun je (onverwacht) goede dagen gemakkelijk mislopen (zoals begin oktober dit jaar).
Met vriendelijke groenten,
Erwin