Hoofdmenu

Zeevogels vandaag

Gestart door laatvlieger, juni 19, 2011, 11:15:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

erikwouda

Citaat van: Steven Wytema op augustus 31, 2012, 21:37:03 PM
Citaat van: laatvlieger op maart 02, 2012, 13:59:06 PM
Citaat van: dupont op januari 11, 2012, 22:52:22 PM
Wil je proberen een levende Papegaaiduiker op zee te zien?!
Ga dan zondag 15 januaria mee vanuit Stellendam
Voor diegenen die een herkansing willen in een normaal gesproken beter gebied:
http://www.pterodroma.com/?page_id=34
De tocht van zo 6 mei (18:00) – wo 9 mei (6:00)
Toevallig lees ik hier iets over herkansingen....
Een van de volgens mij meest belovende pelagics der lage landen gaat vaart over een kleine maand door de Botney cut! En er zijn zowaar nog een paar plekken vrij!
Niet alleen op de boot: bij mij in de auto vanuit Midden Nederland ook.
Tot in de haven bij de steiger.
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

Marko Oudenaarden

#481
Voor wie een nieuw zeevogel-gebied wil ontdekken:

Over twee weken (15/16 sept) varen we vanuit Neeltje Jans (Zeeland) een 24 uurs pelagic naar de Bruine Bank (ondiepte tussen NL en UK). Voor vogelaars nog onontdekt gebied. Dit is de eerste tocht die we die kant op gaan maken; dus we beloven niks, maar hopen van alles.
Er zijn nog 15 plekken. Sterker, er zijn nog een aantal mensen nodig om de tocht door te laten gaan!

Voor verdere info verwijs ik naar de forum-pagina "excursie-aankondigingen" (Wil dit topic niet te veel vervuilen met "reclame")


Marko Oudenaarden
Delta Safari (www.deltasafari.nl)

frankmeer

D'r lijkt komende week weer een windje in het vat te zitten... kan interessant worden!
Frank van der Meer

Lonnie Bregman

Morgen harde westenwind! (6-7) Ook zaterdag nog NW4-5. Kan leuk worden!
Groeten, Lonnie Bregman

jvdlaan

Citaat van: Lonnie Bregman op september 13, 2012, 21:28:25 PM
Morgen harde westenwind! (6-7) Ook zaterdag nog NW4-5. Kan leuk worden!

En inderdaad: om 9:14 een Kuhls/Scopoli's Pijl bij Egmond aan Zee en een half uur later een Kuhls Pijl bij Katwijk aan Zee die eerder bij Noordwijk aan Zee langskwam. Dezelfde? Ik kan even niet de exacte afstand meten, maar snel zijn ze wel!

GertJ

Citaat van: jvdlaan op september 14, 2012, 10:03:36 AM
Citaat van: Lonnie Bregman op september 13, 2012, 21:28:25 PM
Morgen harde westenwind! (6-7) Ook zaterdag nog NW4-5. Kan leuk worden!

En inderdaad: om 9:14 een Kuhls/Scopoli's Pijl bij Egmond aan Zee en een half uur later een Kuhls Pijl bij Katwijk aan Zee die eerder bij Noordwijk aan Zee langskwam. Dezelfde? Ik kan even niet de exacte afstand meten, maar snel zijn ze wel!
Hallo Jan,

De afstand is langs de kust circa 45 km. Dan zou de snelheid zo'n 90 km per uur zijn wat me wel te hoog lijkt.
Maar misschien is het exacte tijdsverschil groter geweest.
De details zullen wellicht later komen. Misschien twee vogels dan toch!
Groet Gert Jager

August

Scheveningen had rond de klok van 10 een pijlstorm spec ver op zee te ver om er wat van te maken.
August van Rijn

rinsevdvliet

Procellariidae die ten noorden van IJmuiden worden waargenomen worden zelden in ZH opgepikt. De kans op twee vogels lijkt mij veel groter. En Scheveningen blijft Kuhlsloos.

Vriendelijke groet,
Rinse van der Vliet 
(die één van zijn eerste stormdagen in meer dan 20 jaar mist)

HPM

Egmont - Katwijk is hemelsbreed bijna 49 km. Daar zou hij een half uur over gedaan hebben.
Katwijk - Scheveningen is bijna 16 km. Daar zou hij een kwartier over gedaan hebben.
Ongeveer 100 en 75 km per uur dus. Bij windkracht 6 tegen.

Herman van der Meer

dupont

Waarom was de vogel bij Katwijk een Kuhls en geen Kuhls/Scopoli spec.? Zijn er platen van de ondervleugel?
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Ben Wielstra

CiteerZijn er platen van de ondervleugel?

Boe!

Was er niet gisteren al een vreemde pijl ergens gemeld, maar met een beschrijving die meer op grote past?

jvdlaan

Citaat van: HPM op september 14, 2012, 10:57:25 AM
Egmont - Katwijk is hemelsbreed bijna 49 km. Daar zou hij een half uur over gedaan hebben.
Katwijk - Scheveningen is bijna 16 km. Daar zou hij een kwartier over gedaan hebben.
Ongeveer 100 en 75 km per uur dus. Bij windkracht 6 tegen.

Dat lijkt me te snel voor één vogel, hoewel ik geen data heb over vliegsnelheden van Calonectrissen.

jvdlaan

Citaat van: Ben Wielstra op september 14, 2012, 11:23:01 AM
CiteerZijn er platen van de ondervleugel?

Boe!

Was er niet gisteren al een vreemde pijl ergens gemeld, maar met een beschrijving die meer op grote past?

Was je er bij vandaag Ben?

Bas vd Burg

groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

HPM

Citaat van: jvdlaan op september 14, 2012, 11:29:39 AM
Citaat van: HPM op september 14, 2012, 10:57:25 AM
Egmont - Katwijk is hemelsbreed bijna 49 km. Daar zou hij een half uur over gedaan hebben.
Katwijk - Scheveningen is bijna 16 km. Daar zou hij een kwartier over gedaan hebben.
Ongeveer 100 en 75 km per uur dus. Bij windkracht 6 tegen.

Dat lijkt me te snel voor één vogel, hoewel ik geen data heb over vliegsnelheden van Calonectrissen.

Een indicatie:
"One Manx shearwater, banded in Wales as a fledgling, travelled 9,900 km
to southern Brazil in 16.5 days. Allowing half of each day for resting
and feeding, this is equivalent to an average surface speed of 50 km per
hour over the period"
http://www.britannica.com/EBchecked/topic/477677/procellariiform/48911/Reproduction-and-growth#ref48212

600 km per dag.
Herman van der Meer

Ben Wielstra

@ Bas, dank, die bedoel ik ja

@ Jan, neen helaasch, werk aan de winkel, maar ik heb er al een in NL, dat verzacht de pijn een beetje

HPM

Even op een rijtje:

Kuhls/Scopoli's Pijlstormvogel, Egmond, 09:15
http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=47572&page=1

Kuhls/Scopoli's Pijlstormvogel,    Noordwijk aan Zee, 09:38
http://waarneming.nl/waarneming/view/71149657

Kuhls Pijlstormvogel, Katwijk aan Zee, 09:44
http://waarneming.nl/waarneming/view/71150057

??, Scheveningen, 10:00

Gezien de nodige snelheid is het denk ik wel uitgesloten dat hetallemaal om dezelfde vogel ging.
Aan de andere kant lijkt de kans op meerdere van die zeldzaamheden tegelijk ook niet zo groot.

Hoe valt dit op te lossen?

Herman van der Meer

jvdlaan


HPM

Citaat van: jvdlaan op september 14, 2012, 14:10:11 PM
Twee vogels. Waarom niet?

Ik zeg dan ook niet dat het onmogelijk is maar dat de kans niet zo groot lijkt.
Als Scheveningen meedoet zou het trouwens wel om drie vogels moeten gaan, maar als we ons tot de mogelijkheid van twee beperken dan hebben we nog de keuze uit twee Kuhls of een Kulhs plus een Scopoli's.
Herman van der Meer

dupont

#499
Of twee Kuhls/Scop spec...
Gaaf hoor en ik gun het de trektellers van harte na jaren arbeid! Net de beschrijving van Peter /de Katwijkse vogel gelezen. Waarom melden twee personen de vogel als Kuhls en Peter als spec.? Op basis van beschrijving/weersomstandigheden wordt dit bij de CDNA wel een specje.
Desondanks gefeliciteerd!
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

HPM

Citaat van: dupont op september 14, 2012, 14:47:18 PM
Of twee Kuhls/Scop spec... ...

Het is wel verwarrend. Uit Katwijk zijn nu zowel Kuhs als Spec ingevoerd en de waarneming van Rene van Rossum waar ik hierboven naar linkte was volgens mij eerder een Kuhls.
Herman van der Meer

jvdlaan

Citaat van: HPM op september 14, 2012, 14:34:00 PM
Citaat van: jvdlaan op september 14, 2012, 14:10:11 PM
Twee vogels. Waarom niet?

Ik zeg dan ook niet dat het onmogelijk is maar dat de kans niet zo groot lijkt.
Als Scheveningen meedoet zou het trouwens wel om drie vogels moeten gaan, maar als we ons tot de mogelijkheid van twee beperken dan hebben we nog de keuze uit twee Kuhls of een Kulhs plus een Scopoli's.

Ik was er ooit bij dat iets soortgelijks gebeurde op Camperduin (1-10-1977). Check je oude Limosa's (jaarverslag 1977). Helaas uiteindelijk afgewezen tijdens de revisie van de Avifauna eind jaren 80.
De kans op een of meerdere grotere pijlen langs de kust blijft enorm klein, afgewogen tegen de toename van het aantal bemande telposten, verbeterde apparatuur enz.
Ik ben ook de mening toegedaan dat het aantal pijlstormvogels om een of andere reden is afgenomen langs de Nederlandse kust (maar dat doe ik even uit het hoofd en mijn geheugen laat me tegenwoordig vaker wel dan niet in de steek).

lennartv

Citaat van: jvdlaan op september 14, 2012, 16:18:37 PM
Citaat van: HPM op september 14, 2012, 14:34:00 PM
Citaat van: jvdlaan op september 14, 2012, 14:10:11 PM
Twee vogels. Waarom niet?

Ik zeg dan ook niet dat het onmogelijk is maar dat de kans niet zo groot lijkt.
Als Scheveningen meedoet zou het trouwens wel om drie vogels moeten gaan, maar als we ons tot de mogelijkheid van twee beperken dan hebben we nog de keuze uit twee Kuhls of een Kulhs plus een Scopoli's.


Ik ben ook de mening toegedaan dat het aantal pijlstormvogels om een of andere reden is afgenomen langs de Nederlandse kust (maar dat doe ik even uit het hoofd en mijn geheugen laat me tegenwoordig vaker wel dan niet in de steek).


Dat zou je, gezien de resultaten, toch niet zeggen. Vorig jaar het record Noordse pijlen gebroken, Vale pijlen worden ook  regelmatig gezien de laatste twee jaar (o.a. die groep van zes) Maar ik weet natuurlijk niet hoe het vroeger was.
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Jaap Denee

Vroeger maakte alles gewoon meer indruk op Jan.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Bas vd Burg

Sowieso een erg leuke dag bij savoy vandaag. Geen schokkende aantallen maat wel 4 soorten jagers (w.o. 4 kleinste), noordse en grauwe pijlen, vaaltjes, nosto's en dan die kuhls natuurlijk....
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

jelmerpoelstra

Citaat van: Bas vd Burg op september 14, 2012, 17:42:56 PM
Sowieso een erg leuke dag bij savoy vandaag. Geen schokkende aantallen maat wel 4 soorten jagers (w.o. 4 kleinste), noordse en grauwe pijlen, vaaltjes, nosto's en dan die kuhls natuurlijk....
Ik zie hier maar 3 soorten jagers staan wo. 0 Kleinste. En evenmin vaaltje trouwens...

Bas vd Burg

Citaat van: jelmerpoelstra op september 14, 2012, 18:31:29 PM
Citaat van: Bas vd Burg op september 14, 2012, 17:42:56 PM
Sowieso een erg leuke dag bij savoy vandaag. Geen schokkende aantallen maat wel 4 soorten jagers (w.o. 4 kleinste), noordse en grauwe pijlen, vaaltjes, nosto's en dan die kuhls natuurlijk....
Ik zie hier maar 3 soorten jagers staan wo. 0 Kleinste. En evenmin vaaltje trouwens...

Geduld is een schone zaak jelmer..... Er is geteld tot iig 1800u en telling moet nog verwerkt worden :duim:
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

HPM

Citaat van: HPM op september 14, 2012, 15:56:54 PM
Citaat van: dupont op september 14, 2012, 14:47:18 PM
Of twee Kuhls/Scop spec... ...

Het is wel verwarrend. Uit Katwijk zijn nu zowel Kuhs als Spec ingevoerd en de waarneming van Rene van Rossum waar ik hierboven naar linkte was volgens mij eerder een Kuhls.

En nu is er geen Kuhls meer over maar is alles Kuhls/Scopoli's.
Het zal wel langsvliegend inzicht zijn.
Herman van der Meer

Bram Rijksen


rinsevdvliet

Citaat van: jvdlaan op september 14, 2012, 16:18:37 PM
Citaat van: HPM op september 14, 2012, 14:34:00 PM
Citaat van: jvdlaan op september 14, 2012, 14:10:11 PM
Twee vogels. Waarom niet?

Ik zeg dan ook niet dat het onmogelijk is maar dat de kans niet zo groot lijkt.
Als Scheveningen meedoet zou het trouwens wel om drie vogels moeten gaan, maar als we ons tot de mogelijkheid van twee beperken dan hebben we nog de keuze uit twee Kuhls of een Kulhs plus een Scopoli's.

Ik was er ooit bij dat iets soortgelijks gebeurde op Camperduin (1-10-1977). Check je oude Limosa's (jaarverslag 1977). Helaas uiteindelijk afgewezen tijdens de revisie van de Avifauna eind jaren 80.
De kans op een of meerdere grotere pijlen langs de kust blijft enorm klein, afgewogen tegen de toename van het aantal bemande telposten, verbeterde apparatuur enz.
Ik ben ook de mening toegedaan dat het aantal pijlstormvogels om een of andere reden is afgenomen langs de Nederlandse kust (maar dat doe ik even uit het hoofd en mijn geheugen laat me tegenwoordig vaker wel dan niet in de steek).
Jan, als je "Nederlands kust" vervangt door "kust thv de HBZ" heb je gelijk (jouw referentiekader?).
Elders in NL doen de aantallen van alledrie de pijlen gedurende afgelopen 15 jaar niet onder voor de  jaren 1970-1995. 

Ook het aantal bemande kusttrek-telposten is in die periode niet veel groter geworden.
Daarnaast zijn (voormalige) grootleveranciers Schev en ook HBZ (veel) minder frequent bemand.

Rinse van der Vliet