Enquête ontwerpen van een nieuwe vogelkijhut

Gestart door annavanoekelen, november 25, 2014, 15:33:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rob Koelman

Citaat van: OlivierO op november 25, 2014, 20:28:25 PMDie mens gaat al spijt krijgen van zijn enquete hier te plaatsen ...  ;D

Citaat van: Rob Koelman op november 25, 2014, 20:38:28 PMDie mens? Je bedoelt de vijf Belgische studenten?...

Citaat van: OlivierO op november 25, 2014, 21:28:03 PMZe zullen dat toch niet met 5 tegelijk plaatsen zeker? Als je toch een opmerking had, had je beter zijn becommentarieerd, dat is fout merk ik nu.  :lol:  ;)

Je mist het punt. Het gaat om de manier waarop je de vragensteller typeert: die mens... Het gaat om vijf studenten die hun best doen om informatie te krijgen over de eigenschappen van een goede vogelkijkhut. 'Die mens' klinkt dan denigrerend. Maar wellicht bedoelde je 'Die mensen gaan al spijt krijgen dat ze hun enquête hier hebben geplaatst...' Dat klinkt namelijk een stuk minder onvriendelijk...
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

#31
Citaat van: Rob Koelman op november 25, 2014, 22:01:26 PM
Citaat van: OlivierO op november 25, 2014, 20:28:25 PMDie mens gaat al spijt krijgen van zijn enquete hier te plaatsen ...  ;D

Citaat van: Rob Koelman op november 25, 2014, 20:38:28 PMDie mens? Je bedoelt de vijf Belgische studenten?...

Citaat van: OlivierO op november 25, 2014, 21:28:03 PMZe zullen dat toch niet met 5 tegelijk plaatsen zeker? Als je toch een opmerking had, had je beter zijn becommentarieerd, dat is fout merk ik nu.  :D ;)

Je mist het punt. Het gaat om de manier waarop je de vragensteller typeert: die mens... Het gaat om vijf studenten die hun best doen om informatie te krijgen over de eigenschappen van een goede vogelkijkhut. 'Die mens' klinkt dan denigrerend. Maar wellicht bedoelde je 'Die mensen gaan al spijt krijgen dat ze hun enquête hier hebben geplaatst...' Dat klinkt namelijk een stuk minder onvriendelijk...

Rob, hou er rekening mee dat 'die mens' Vlaams is. Ik denk dus niet dat die studenten het als onvriendelijk zullen ervaren.
Herman van der Meer

Rob Koelman

Citaat van: OlivierO op november 25, 2014, 20:28:25 PMDie mens gaat al spijt krijgen van zijn enquete hier te plaatsen ...  ;D

Citaat van: Rob Koelman op november 25, 2014, 20:38:28 PMDie mens? Je bedoelt de vijf Belgische studenten?...

Citaat van: OlivierO op november 25, 2014, 21:28:03 PMZe zullen dat toch niet met 5 tegelijk plaatsen zeker? Als je toch een opmerking had, had je beter zijn becommentarieerd, dat is fout merk ik nu.  :D ;)

Citaat van: Rob Koelman op november 25, 2014, 22:01:26 PMJe mist het punt. Het gaat om de manier waarop je de vragensteller typeert: die mens... Het gaat om vijf studenten die hun best doen om informatie te krijgen over de eigenschappen van een goede vogelkijkhut. 'Die mens' klinkt dan denigrerend. Maar wellicht bedoelde je 'Die mensen gaan al spijt krijgen dat ze hun enquête hier hebben geplaatst...' Dat klinkt namelijk een stuk minder onvriendelijk...

Citaat van: HPM op november 25, 2014, 22:09:58 PMRob, hou er rekening mee dat 'die mens' Vlaams is.

Ah, dat verklaart een boel. Gewoon een gevalletje van een Babylonische spraakverwarring dus...  :angel:
Met vriendelijke groet, Rob

OlivierO

Citaat van: Rob Koelman op november 25, 2014, 22:14:29 PM
Citaat van: OlivierO op november 25, 2014, 20:28:25 PMDie mens gaat al spijt krijgen van zijn enquete hier te plaatsen ...  ;D

Citaat van: Rob Koelman op november 25, 2014, 20:38:28 PMDie mens? Je bedoelt de vijf Belgische studenten?...

Citaat van: OlivierO op november 25, 2014, 21:28:03 PMZe zullen dat toch niet met 5 tegelijk plaatsen zeker? Als je toch een opmerking had, had je beter zijn becommentarieerd, dat is fout merk ik nu.  :D ;)

Citaat van: Rob Koelman op november 25, 2014, 22:01:26 PMJe mist het punt. Het gaat om de manier waarop je de vragensteller typeert: die mens... Het gaat om vijf studenten die hun best doen om informatie te krijgen over de eigenschappen van een goede vogelkijkhut. 'Die mens' klinkt dan denigrerend. Maar wellicht bedoelde je 'Die mensen gaan al spijt krijgen dat ze hun enquête hier hebben geplaatst...' Dat klinkt namelijk een stuk minder onvriendelijk...

Citaat van: HPM op november 25, 2014, 22:09:58 PMRob, hou er rekening mee dat 'die mens' Vlaams is.

Ah, dat verklaart een boel. Gewoon een gevalletje van een Babylonische spraakverwarring dus...  :angel:

Gene stress.  :blink:
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

KorHaan

Citaat van: OlivierO op november 25, 2014, 21:32:26 PM
Citaat van: hiskodevries op november 25, 2014, 21:29:58 PM
De beste kijkplek is meestal op de hut.

... Wij zijn bezig met een kijkhut waar we hopelijk ook op kunnen staan. Bij goed weer is dat i-de-aal! En bij slecht weer kan je rustig schuilen.


Is een hut niet juist bedoeld om onzichtbaar te zijn voor vogels?!
Ik geloof dat het woordje "schuilhut" daar ook op is gebaseerd. :D

Ronald

Rob Koelman

Je kunt prima bovenop een hut staan, zolang je maar achter een scherm o.i.d. staat. Dan ben je voor vogels 'onzichtbaar'...
Met vriendelijke groet, Rob

mgieskens

Zou zo'n hut toegankelijk moeten zijn voor mindervaliden?
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Henri van Dodeweerd

Citaat van: mgieskens op november 26, 2014, 00:04:17 AM
Zou zo'n hut toegankelijk moeten zijn voor mindervaliden?

Ja! en niet alleen toegankelijk maar het moet ook nut hebben naar binnen te gaan (dus kijkgaten op hun hoogte, wat voor kleine kinderen ook wel leuk is).
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Rob Koelman

Citaat van: mgieskens op november 26, 2014, 00:04:17 AMZou zo'n hut toegankelijk moeten zijn voor mindervaliden?

Zou natuurlijk heel mooi zijn, maar leidt wel tot een aantal praktische bezwaren. Zo moet niet alleen de hut, maar ook het toegangspad aangepast worden en de hut zelf moet voldoende ruim zijn. Dat leidt in veel gevallen tot forse meerkosten (lange toegangspaden) en het is maar de vraag of die beschikbaar zijn...

Je komt overigens weinig of geen mindervaliden tegen in vogelkijkhutten, maar dat kan natuurlijk ook veroorzaakt worden doordat veel van de huidige hutten voor mindervaliden gewoonweg niet toegankelijk zijn...  ;)
Met vriendelijke groet, Rob

sander bijsterbosch

Citaat van: Rob Koelman op november 26, 2014, 11:13:39 AM
Citaat van: mgieskens op november 26, 2014, 00:04:17 AMZou zo'n hut toegankelijk moeten zijn voor mindervaliden?

Zou natuurlijk heel mooi zijn, maar leidt wel tot een aantal praktische bezwaren. Zo moet niet alleen de hut, maar ook het toegangspad aangepast worden en de hut zelf moet voldoende ruim zijn. Dat leidt in veel gevallen tot forse meerkosten (lange toegangspaden) en het is maar de vraag of die beschikbaar zijn...

Je komt overigens weinig of geen mindervaliden tegen in vogelkijkhutten, maar dat kan natuurlijk ook veroorzaakt worden doordat veel van de huidige hutten voor mindervaliden gewoonweg niet toegankelijk zijn...  ;)


als het op verschillende hoogtes is en een iets ruimer pad en opening is het goed en de verschillende hoogtes is ook voor iedereen handig anders sta je of te ver gebukt of je moet je ver uitrekken beide gavallen niet heel handig
groeten,
Sander Bijsterbosch
www.mooinederland.weebly.com

annavanoekelen

Citaat van: laatvlieger op november 25, 2014, 18:39:41 PM
Ik heb er even mijn best op gedaan en hem ingevuld en veel tips gegeven. Ik hoop dat jullie er iets mee kunnen!

Ik zou het wel heel leuk vinden, als jullie een terugkoppeling geven hier op het forum. En dat we het eindresultaat kunnen bewonderen.

Hartelijk bedankt voor jullie talrijke enthousiasme! We zullen zeker proberen om de resultaten hier te delen. Daarbij moet ik wel vermelden dat het om een ontwerpoefening gaat en wij dus niet verantwoordelijk zullen zijn voor wat er uiteindelijk effectief aan de vijver in Erps-Kwerps zal komen. Nogmaals dank!

Wouter Puyk

Goed onderzoekje Anna, misschien waardevol om hier t.z.t. het resultaat te delen. Succes.

annavanoekelen

Citaat van: KorHaan op november 25, 2014, 20:52:51 PM
Citaat van: Rob Koelman op november 25, 2014, 20:38:28 PM
Citaat van: OlivierO op november 25, 2014, 20:28:25 PMDie mens gaat al spijt krijgen van zijn enquete hier te plaatsen ...  ;D

Die mens? Je bedoelt de vijf Belgische studenten?...

Maakt niet uit, Rob! Anna van Oekelen en de andere vier hebben 10 oortjes, waarin WIJ zoveel mogelijk goede suggesties dienen te gieten. Want zeg nou zelf: wanneer krijg je de gelegenheid om je voorkeuren voor het voetlicht te brengen, en dan ook nog te mogen hopen dat er rekening wordt gehouden met je mening?!
Geef ze wat ze willen, now is the time!

Vriendelijke groet,
Ronald Sinoo

Inderdaad Ronald, niet alleen de resultaten van de enquête, maar ook jullie suggesties en opmerkingen van hier op het forum verwerken we in het onderzoek dat voorafgaat aan ons ontwerp. Ik ben enorm blij met de vele reacties en jullie enthousiasme is aanstekelijk!

Vriendelijke groeten, Anna

annavanoekelen

Citaat van: Henri van Dodeweerd op november 25, 2014, 21:06:38 PM
Citaat van: KorHaan op november 25, 2014, 20:52:51 PM
Citaat van: Rob Koelman op november 25, 2014, 20:38:28 PM
Citaat van: OlivierO op november 25, 2014, 20:28:25 PMDie mens gaat al spijt krijgen van zijn enquete hier te plaatsen ...  ;D

Die mens? Je bedoelt de vijf Belgische studenten?...

Maakt niet uit, Rob! Anna van Oekelen en de andere vier hebben 10 oortjes, waarin WIJ zoveel mogelijk goede suggesties dienen te gieten. Want zeg nou zelf: wanneer krijg je de gelegenheid om je voorkeuren voor het voetlicht te brengen, en dan ook nog te mogen hopen dat er rekening wordt gehouden met je mening?!
Geef ze wat ze willen, now is the time!

Vriendelijke groet,
Ronald Sinoo

Ik wens ze sterkte met het verwerken van de gegevens. De kwaliteit van de vragen vind soms vrij matig.

Dat komt door onze beperkte (lees: onbestaande) voorkennis. Daarom appreciëren we het dat jullie hier moeite doen om uitgebreid in te gaan op onze vragen!

annavanoekelen

Citaat van: Rob Koelman op november 26, 2014, 11:13:39 AM
Citaat van: mgieskens op november 26, 2014, 00:04:17 AMZou zo'n hut toegankelijk moeten zijn voor mindervaliden?

Zou natuurlijk heel mooi zijn, maar leidt wel tot een aantal praktische bezwaren. Zo moet niet alleen de hut, maar ook het toegangspad aangepast worden en de hut zelf moet voldoende ruim zijn. Dat leidt in veel gevallen tot forse meerkosten (lange toegangspaden) en het is maar de vraag of die beschikbaar zijn...

Je komt overigens weinig of geen mindervaliden tegen in vogelkijkhutten, maar dat kan natuurlijk ook veroorzaakt worden doordat veel van de huidige hutten voor mindervaliden gewoonweg niet toegankelijk zijn...  ;)

Toeganklijkheid voor mindervaliden is een van de criteria van onze opgave, weliswaar ongeacht meerkosten... We gaan natuurlijk op zoek naar een goeie verhouding tussen 'maakbaarheid', interessante architectuur, relevantie en budget, maar zolang we op school zitten blijft dat virtueel. Hopelijk kunnen we toch een trend zetten voor toekomstige kijkhutten ;)

sander bijsterbosch

Toeganklijkheid voor mindervaliden is een van de criteria van onze opgave, weliswaar ongeacht meerkosten... We gaan natuurlijk op zoek naar een goeie verhouding tussen 'maakbaarheid', interessante architectuur, relevantie en budget, maar zolang we op school zitten blijft dat virtueel. Hopelijk kunnen we toch een trend zetten voor toekomstige kijkhutten ;)
[/quote]

heel veel suc6 ik hoop dat het jullie lukt.
:duim:
groeten,
Sander Bijsterbosch
www.mooinederland.weebly.com

Cygnus

Citaat van: hiskodevries op november 25, 2014, 21:29:58 PM
De beste kijkplek is meestal op de hut.

Inderdaad. Dat er een dak op zit vindt ik ook het grootste nadeel van een kijkhut. Ik voel me altijd erg opgesloten. Daarom gaat mijn voorkeur uit naar een uitkijktoren waar dat mogelijk is, liefst met begroeiing aan de achterzijde van de hut. Voorbeeld van zo'n toren: http://www.visitmatsalu.com/section83710.html
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Jacob Molenaar

een van de favorite vogelhutten waar ik geweest ben: Fochteloerveen: http://vogelkijkhut.nl/view/57/
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Rob Koelman

Citaat van: hiskodevries op november 25, 2014, 21:29:58 PM
De beste kijkplek is meestal op de hut.

Citaat van: Cygnus op november 27, 2014, 18:26:53 PMInderdaad. Dat er een dak op zit vindt ik ook het grootste nadeel van een kijkhut. Ik voel me altijd erg opgesloten. Daarom gaat mijn voorkeur uit naar een uitkijktoren waar dat mogelijk is, liefst met begroeiing aan de achterzijde van de hut. Voorbeeld van zo'n toren: http://www.visitmatsalu.com/section83710.html

Een toren is goed te combineren met een gesloten hut op de begane grond. Kan je warm en droog zitten op regenachtige dagen... Grondniveau is ook veel beter voor het waarnemen van rallen en dergelijke en ook veel geschikter om te fotograferen (vogelfoto's van schuin naar beneden zijn niet de mooiste; min of meer recht vooruit fotograferen is het beste...)
Met vriendelijke groet, Rob

twan.teunissen

Citaat van: annavanoekelen op november 25, 2014, 15:33:58 PM
Beste,
Wij zijn 5 studenten architectuur uit Antwerpen en onze opgave bestaat uit het ontwerpen van een vogelkijkhut aan de vijver in Erps-Kwerps (nabij Brussel) in samenwerking met Natuurpunt. Voor ons onderzoek willen we beroep doen op de kennis van ervaren vogelspotters. Zou u zo vriendelijk willen zijn om een paar minuten tijd vrij te maken om onze enquête in te vullen? Alvast bedankt

http://www.enquetemaken.be/toonenquete.php?id=211342


Kijk vooral ook even naar deze tips in Wildlife Watching Hides - a practical guide.


Groeten, Twan
Twan Teunissen

temmie

Even algemeen ivm internet enquêtes:

Laat die eerst screenen door enkele mogelijke gebruikers. Dus contacteer vogelkijkers die de enquête zelf reviseren. PAS DAARNA voor het brede publiek posten. Dat is een zeer eenvoudige maar effectieve manier om slechte vraagstelling / ... tegen te gaan.
De beste vragen zijn meerkeuze, dekken alle keuzes af, en zijn statistisch te verwerken. Anders kan je een enquête subjectief interpreteren en mis je direct de relevantie van het objectief bevragen van je doelgroep.
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

sander bijsterbosch

Citaat van: Jacob Molenaar op november 27, 2014, 18:31:30 PM
een van de favorite vogelhutten waar ik geweest ben: Fochteloerveen: http://vogelkijkhut.nl/view/57/

is inderdaad een prachtige hut ben er ook een keer geweest,

toen ik 7 was en later nog een keer.

zeker de moeite waard.
groeten,
Sander Bijsterbosch
www.mooinederland.weebly.com

Rob Koelman

#52
Citaat van: Jacob Molenaar op november 27, 2014, 18:31:30 PMeen van de favorite vogelhutten waar ik geweest ben: Fochteloerveen: http://vogelkijkhut.nl/view/57/

Citaat van: sander bijsterbosch op november 28, 2014, 16:21:32 PMis inderdaad een prachtige hut ben er ook een keer geweest, toen ik 7 was en later nog een keer. zeker de moeite waard.

Hmm, je kunt deze hut ook zien als een pretentieus wangedrocht, dat ook nog eens op de verkeerde plaats staat (want weinig vogels te zien vanuit de toren). Voor hetzelfde geld had je minimaal vijf 'gewone' hutten kunnen plaatsen op plekken die wel de moeite waard zijn...  :wacko:
Met vriendelijke groet, Rob

Robertmeer

Citaat van: Rob Koelman op november 28, 2014, 16:24:59 PM
Hmm, je kunt deze hut ook zien als een pretentieus wangedrocht, dat ook nog eens op de verkeerde plaats staat (want weinig vogels te zien vanuit de toren). Voor hetzelfde geld had je minimaal vijf 'gewone' hutten kunnen plaatsen op plekken die wel de moeite waard zijn...  >:D
Hoezo op de verkeerde plaats en weinig vogels te zien vanuit de toren? Heb al meerdere Kraanvogels (die ik nooit vanaf de paden had kunnen zien) en Slangenarenden vanuit de hut gezien. Denk ook aan het fantastische, haast on-Nederlandse uitzicht dat je vanuit de hut hebt.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Jacob Molenaar

Citaat van: Robertmeer op november 28, 2014, 16:47:50 PM
Citaat van: Rob Koelman op november 28, 2014, 16:24:59 PM
Hmm, je kunt deze hut ook zien als een pretentieus wangedrocht, dat ook nog eens op de verkeerde plaats staat (want weinig vogels te zien vanuit de toren). Voor hetzelfde geld had je minimaal vijf 'gewone' hutten kunnen plaatsen op plekken die wel de moeite waard zijn...  >:D
Hoezo op de verkeerde plaats en weinig vogels te zien vanuit de toren? Heb al meerdere Kraanvogels (die ik nooit vanaf de paden had kunnen zien) en Slangenarenden vanuit de hut gezien. Denk ook aan het fantastische, haast on-Nederlandse uitzicht dat je vanuit de hut hebt.
helemaal eens!  :duim:
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Rob Koelman

#55
Citaat van: Rob Koelman op november 28, 2014, 16:24:59 PM
Hmm, je kunt deze hut ook zien als een pretentieus wangedrocht, dat ook nog eens op de verkeerde plaats staat (want weinig vogels te zien vanuit de toren). Voor hetzelfde geld had je minimaal vijf 'gewone' hutten kunnen plaatsen op plekken die wel de moeite waard zijn...  >:D 

Citaat van: Robertmeer op november 28, 2014, 16:47:50 PMHoezo op de verkeerde plaats en weinig vogels te zien vanuit de toren? Heb al meerdere Kraanvogels (die ik nooit vanaf de paden had kunnen zien) en Slangenarenden vanuit de hut gezien. Denk ook aan het fantastische, haast on-Nederlandse uitzicht dat je vanuit de hut hebt.

Citaat van: Jacob Molenaar op november 28, 2014, 16:48:31 PMhelemaal eens!  :duim:

Feit is dat de vogels die je vanuit de uitkijktoren in het Fochteloërveen ziet bijna altijd erg ver weg zijn. Dat komt doordat de hut aan de rand van het gebied staat in plaats van ergens meer centraal.

Mooi uitzicht: klopt, maar het gaat hier over VOGELKIJKhutten, niet over uitkijktorens...

Aanvulling:
Ik had liever een stuk of vijf normale kijkhutten/uitkijktorens op meer verspreide plaatsen in het gebied gezien...
Met vriendelijke groet, Rob

sander bijsterbosch

Citaat van: Rob Koelman op november 28, 2014, 17:02:21 PM
Citaat van: Rob Koelman op november 28, 2014, 16:24:59 PM
Hmm, je kunt deze hut ook zien als een pretentieus wangedrocht, dat ook nog eens op de verkeerde plaats staat (want weinig vogels te zien vanuit de toren). Voor hetzelfde geld had je minimaal vijf 'gewone' hutten kunnen plaatsen op plekken die wel de moeite waard zijn...  >:D 

Citaat van: Robertmeer op november 28, 2014, 16:47:50 PMHoezo op de verkeerde plaats en weinig vogels te zien vanuit de toren? Heb al meerdere Kraanvogels (die ik nooit vanaf de paden had kunnen zien) en Slangenarenden vanuit de hut gezien. Denk ook aan het fantastische, haast on-Nederlandse uitzicht dat je vanuit de hut hebt.

Citaat van: Jacob Molenaar op november 28, 2014, 16:48:31 PMhelemaal eens!  :duim:

Feit is dat de vogels die je vanuit de uitkijktoren in het Fochteloërveen ziet bijna altijd erg ver weg zijn. Dat komt doordat de hut aan de rand van het gebied staat in plaats van ergens meer centraal.

Mooi uitzicht: klopt, maar het gaat hier over VOGELKIJKhutten, niet over uitkijktorens...

Aanvulling:
Ik had liever een stuk of vijf normale kijkhutten/uitkijktorens op meer verspreide plaatsen in het gebied gezien...

ik heb lieve 1 echt super goede inplaats van 5 normale verspreid (een normale heeft namelijk geen goede kwaliteit tegenwoordig).  maar mischien heb je wel een punt dat het verder het gebied in kan.
groeten,
Sander Bijsterbosch
www.mooinederland.weebly.com

Robertmeer

Citaat van: Rob Koelman op november 28, 2014, 17:02:21 PM
Feit is dat de vogels die je vanuit de uitkijktoren in het Fochteloërveen ziet bijna altijd erg ver weg zijn. Dat komt doordat de hut aan de rand van het gebied staat in plaats van ergens meer centraal.

Mooi uitzicht: klopt, maar het gaat hier over VOGELKIJKhutten, niet over uitkijktorens...
Hier mijn laatste reactie over dit onderwerp, heb wel betere dingen te doen dan discussiëren over hoe jij een toren ervaart...
Juist doordat de toren aan de rand van het gebied is geplaatst, heb je een goed overzicht over het gebied en heb je grote kans op o.a. Kraanvogels, Slangenarend en andere roofvogels. Je moet natuurlijk ook niet in de toren gaan zitten als je graag soorten als Paapje, Dodaars, eenden e.d. beeldvullend wilt fotograferen. En uitkijktorens zijn veelal een type vogelkijkhut, want vanaf zulke torens heb je meestal een goed uitzicht over een gebied en kun je dus goed kijken naar over-/rondvliegende vogels...
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Rob Koelman

Citaat van: Rob Koelman op november 28, 2014, 17:02:21 PMFeit is dat de vogels die je vanuit de uitkijktoren in het Fochteloërveen ziet bijna altijd erg ver weg zijn. Dat komt doordat de hut aan de rand van het gebied staat in plaats van ergens meer centraal.

Mooi uitzicht: klopt, maar het gaat hier over VOGELKIJKhutten, niet over uitkijktorens...

Citaat van: Robertmeer op november 28, 2014, 22:57:49 PMHier mijn laatste reactie over dit onderwerp, heb wel betere dingen te doen dan discussiëren over hoe jij een toren ervaart...
Juist doordat de toren aan de rand van het gebied is geplaatst, heb je een goed overzicht over het gebied en heb je grote kans op o.a. Kraanvogels, Slangenarend en andere roofvogels. Je moet natuurlijk ook niet in de toren gaan zitten als je graag soorten als Paapje, Dodaars, eenden e.d. beeldvullend wilt fotograferen. En uitkijktorens zijn veelal een type vogelkijkhut, want vanaf zulke torens heb je meestal een goed uitzicht over een gebied en kun je dus goed kijken naar over-/rondvliegende vogels...

Mooi dat je wel betere dingen te doen hebt!  :wacko:

Het Fochteloërveen is als natuurgebied veel te groot (2.500 ha) voor slechts één kijkhut/uitkijktoren. De enige toren die er nu staat is ook nog eens nogal aan de rand van het gebied geplaatst. Zoals eerder gezegd heb je wel een erg goed overzicht, maar zijn de meeste vogels (waaronder kraanvogel en slangenarend) veel te ver weg.

Met een aantal strategisch geplaatste (lees: meer verspreid over het gebied) eenvoudigere uitkijkpunten zou je de kraanvogels en slangenarenden veel beter kunnen zien en heb je nog steeds een fantastisch uitzicht over het gebied...
Met vriendelijke groet, Rob