Hoofdmenu

Amaniet spec

Gestart door Ringneck, oktober 19, 2006, 11:56:06 AM

Vorige topic - Volgende topic

Ringneck

Foto genomen in november 2001 toen ik met digitale fotografie begon. Ik vond  paddenstoelen erg leuk om te fotograferen maar was niet echt bezig met determineren. Onlangs ben ik mijn oude foto's aan het kijken en kwam dit Amaniet tegen, is dit een Panteramaniet of een andere soort?



Alvast bedankt,

Rob  :mellow:
Met vriendelijke groeten,

Rob


My Webpage

wim veraghtert

Panteramaniet heeft een ring en witte velumvlokken (stippen) op de hoed.
Dit is een jonge Roodbruine slanke amaniet (Amanita fulva).
Zwaar geribde hoedrand.
admin nachtvlinders waarnemingen.be

Ringneck

Dit is toch een jong Roodbruine Slanke Amaniet? maar die ziet er anders uit, glad dunne steel en geen velum resten op de hoed. Wel zie ik dat deze ook ribbels heeft aan de rand van de hoed.



Rob
Met vriendelijke groeten,

Rob


My Webpage

Cees Veenema

Hallo Rob,

Bij de eerste zou ik voor een Prachtamaniet gaan en met de tweede zit je hoogstwaarschijnlijk wel goed.
Groet,

Cees

Ringneck

#4
De paddenstoel (foto 1) is volgens mij geen Roodbruine Slanke Amaniet. Ik zal de waarneming invoeren als een Prachtamaniet ten zij er andere meningen zijn.

Cees bedankt voor je advies,

Rob
Met vriendelijke groeten,

Rob


My Webpage

feel4nature

de determinatie is alles behalve zeker Rob...
dus  het beste is om hem dan in te voeren als Amaniet spec.
natuurlijk met groet, Ali.

Cees Veenema

Ik zou graag van meerdere forumbezoekers vernemen wat nog een mogelijk alternatief zou zijn voor deze  ( voor mij ) Prachtamaniet.
Groet,

Cees

Henk1949

Hallo,

Ik heb niet de kennis om te bevestigen of het om een Prachtamaniet gaat.
Wat me wel meteen opviel bij het starten van deze topic, was dat ik de afgebeelde paddenstoel als eens meer had gezien in deze vorm.

Ik ben gaan zoeken in mijn foto's en vond onderstaande foto. Hij is gemaakt op 08-10-2004 in het Korenburgerveen bij Winterswijk. Voor mij is dit altijd een twijfelgeval gebleven, hoewel ik de Roodbruine Slanke Amaniet het meest waarschijnlijk vond.

Corryabbink

#8
Wat ik er van kan vinden is dat de Roodbruine een verbrokkelde beurs heeft.
Voorts is het een soort van kalkrijke bodem moet de hoed een donker midden met grijze melige plakjes hebben en is de steel bedekt met grijze of grijsbruine schubjes op bleke ondergrond. De beurs op de foto is duidelijk zakvormig en dan zit je toch al snel niet op de goede weg met de Prachtamaniet. Het kan zelfs wel geen van deze twee zijn en daarom zou ik ook voor spec. kiezen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Cees Veenema

#9
Hallo Corry,

Ik ben voornamelijk geinteresseerd welke het wel zou kunnen zijn. en ergens voor kiezen dat moet de vinder maar bepalen.
Met name de hoed, melige plakjes en steel deden mij in de richting van Prachtamaniet denken. De beurs bestaat bij de P.a. uit ronde cellen ( zie Gerhardt ) die gemakkelijk uiteen kunnen vallen. Op welke wijze dat gebeurt weet ik ook niet. Daarom dacht ik dat het mogelijk was dat hierdoor de zakvormige aard is ontstaan.
Groet,

Cees