wat is dit?

Gestart door lieveheersbeestje, juni 18, 2011, 23:04:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

lieveheersbeestje

Wat heb ik nu per ongeluk tussen de deur geplet?  :o

GerardL

Hallo lieveheersbeestje,

dit was een wants: Grauwe veldwants - Rhaphigaster nebulosa

en zo moet die uit zien : http://waarneming.nl/soort/photos/8504

Grtzzzz

Gerard

lieveheersbeestje

Dankje Gerard.
Plat ziet hij er inderdaad anders uit dan de levende die ik zag op je bijgevoedge link.

harry60

staat nog te boek als zeldzaam, jammer....

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

lieveheersbeestje

...oei oei oei..... :(
Ik heb het echt niet expres gedaan hoor. Sterker nog, ik zag hem pas toen geplet ie al geplet was.....
Ik hoop maar dat er dan meer in de tuin zitten..... Ik zal de deur voortaan inspecteren (ik schreef bijna: insecteren, hahaha) voordat hij dicht gaat  :)

harry60

het is een soort die zich aan het uitbreiden is dus het zal wel goed komen met deze soort.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

lieveheersbeestje

Wij zijn bezig om  de tuin aan te passen. Nu wil ik graag tegemoet komen aan de beestjes die nu al in voorkomen, dus mij vraag is:
Wat eet deze wants eigenlijk? En waarmee kan ik hem nog meer blij maken? Bepaalde plantjes om te schuilen ofzo?
Ben benieuwd hoe "onze" beestjes de tuin eruit willen laten zien :)

Henk Soepenberg

dag lieveheersbeestje, misschien heb je hier iets aan:  http://www.repository.naturalis.nl/document/45873
Vriendelijke groeten,
Henk

lieveheersbeestje

Dank je Henk!
Ik neem aan dat ze bij mij in de tuin zijn vanwege de hazelaar. Het is weliswaar een cultivar (krulhazelaar), maar anders zou ik niet weten waarom ze hier zitten.....
Een reden dus om deze boom te houden, en anders eventueel een nieuwe te planten.
Heb je misschien ook info over deze? http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=150234.msg984464#msg984464

lieveheersbeestje

Ik heb de vraag ook even daar gesteld...

MarjoSmeets

als het je specifiek om de bovenstaande wants gaat, die zit hier ook bij mij in de tuin en ik zie hem op verschillende plaatsen zitten, maar vooral op houtachtige gewassen, struiken en bomen dus. Verder maakt het hem schijnbaar niet uit. Ik heb hem hier o.a op sering, haagbeuk en Pauwloniaboom gezien. Heel divers dus. Gewoon een heel diverse tuin maken, met veel bloemen en veel schuilplekjes, eventueel insecten/bijenhotels ophangen of plaatsen en je krijgt vanzelf een heleboel insecten in je tuin!  ;D
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen GrĂ¼ssen, oftewel, groetjes van Marjo

lieveheersbeestje

Dankjewel Marjo,
Ik heb bomen en een paar struikjes, alsook insectenhotels :)
De sering wilde ik eigenlijk vanaf, maar misschien moet ik overwegen om een stukje te laten staan. Er zit namelijk ook meeldauw op en dat schijnt weer goed te zijn voor het citroenlieveheersbeestje :)
Dadelijk kom ik erachter dat de tuin eigenlijk goed is zoals hij nu is, hahahaha
Ik zal het allemaal aan de hovenier voorleggen, eens kijken of hij er ook wat mee kan :)