Hoofdmenu

Grote bruine

Gestart door xenion, oktober 18, 2006, 22:20:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

xenion

Ik kan niks gelijkens vinden voor deze paddenstoel. Kan iemand mij in de goede richting helpen?
Hij stond in een gemengd bos niet duidelijk op hout maar wel in de buurt van een oude stronk van een onbekende boom. Hij was vrij groot, ik denk dat hij ongeveer 20cm in doorsnee was.
Groeten,
Martin

xenion

En de onderkant:
Groeten,
Martin

Cees Veenema

Hallo Martin,

Gewone krulzoom, zou dat kunnen ?
Groet,

Cees

xenion

#3
Daar had ik niet eens aan gedacht, terwijl ik net nog een paar foto's als gewone krulzoom had gedetermineerd. Het zou inderdaad wel kunnen, de rand heeft er wel iets van weg (niet goed te zien op de geplaatste foto's), al lijkt hij wel wat afgesleten.
Maar het formaat van de hoed staat in de paddenstoelen encyclopedie (van gerrit keizer) als 5-12cm. En deze was toch wel een stukje groter.
Groeten,
Martin

Cees Veenema

Hallo Martin,

Gerhardt geeft tussen haakjes een formaat tot 15 cm., heb je de diam. opgenomen?  Aanhechting aan de steel is niet zichtbaar dus kan ik er geen verdere conclusies aan verbinden.
Groet,

Cees

xenion

#5
Ik heb hem niet opgemeten. De foto is al anderhalve week oud, en het exemplaar stond er van het weekend ook niet meer.
Foto's van de aanhechting aan de steel heb ik helaas niet.
Hij is waarschijnlijk te lastig om te determineren?
Groeten,
Martin

Cees Veenema

Hallo Martin,

Ik zou er niet wakker van liggen het stikt van de Krulzomen op dit moment.
Succes met het opzoeken van een nieuw exemplaar en let even op de details.

P.S als je niet zeker bent kun je ook nog even over de lamellen krassen of een streepje trekken met een scherp voorwerp. Als er melk uit komt is het een melkzwam daar wordt hij nog wel eens meer verward.
Groet,

Cees

xenion

Wakker lig ik er zeker niet van hoor :), zou leuk zijn als er een naam aan te geven is, maar ik begrijp ook wel dat het van foto af determineren vaak erg lastig is.

De krulzomen schieten op het moment inderdaad als paddenstoelen de grond uit :P

Ben nog niet zo lang bezig met paddenstoelen determinatie en leer dus ook steeds meer welke dingen belangrijk zijn om te fotograferen/bekijken/uitproberen.
Toch bedankt voor de moeite!
Groeten,
Martin

feel4nature

ik ben het met je eens Cees!
natuurlijk met groet, Ali.

wim veraghtert

Lijkt me ook een Gewone krulzoom te zijn.
admin nachtvlinders waarnemingen.be

xenion

Dan ga ik ook met jullie mee, bedankt!
Groeten,
Martin

xenion

#11
Toch haal ik dit topic weer even naar boven.
Ik kwam vandaag namelijk een sterk gelijkend exemplaar tegen, hierbij heb ik beter de maat op kunnen nemen, en ook iets betere foto's gemaakt.
Het breedste deel van de paddenstoel was iets groter dan mijn hand, dat komt uit op rond de 20cm.
De rest van de kenmerken wijzen m.i. wel in de richting van een gewone krulzoom. Heb ook nog even met een mesje in de lamellen gesneden en er kwam geen melk uit.

De bovenkant van dit exemplaar:
Groeten,
Martin

xenion

De steel:
Groeten,
Martin

xenion

Lamellen en de rand van de hoed:
Groeten,
Martin