nog meer onbekenden

Gestart door martinl, oktober 18, 2006, 19:34:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

martinl

Graag jullie hulp bij de volgende voor mij moeilijk te determineren paddestoelen:

1. In een loofbos en m.i. nog niet volgroeid en daardoor voor mij lastig terug te vinden in de boekjes.



2. was een vreemde gewaarwoording want het heeft wel iets weg van sneeuw. Gevonden op een dode tot in vergaande staat van ontbinding zijnde tak van volgens mij een beukenboom



3. In een beukenbos met wat vliegen er op (staan niet op de foto)


martinl

#1
4. In een weiland naast een bos waar koeien in liepen vond ik deze bolvormige paddestoel



5. ik dacht eerst dat het een stukje afval was maar toen ik dichterbij kwam trof ik dit gele geval aan (leek wel op geraspte kaas). ->  gevonden in een naaldbos



Naast vragen is het soms ook leuk wonderlijke zaken te laten zien. Ik wist dat paddestoelen gebaseerd zijn op schimmels maar deze schimmel op een ge;e aardappelbovist vond ik wel erg apart (wie weet wat dit zou kunnen veroorzaken?)


Niko Buiten

#2
Volgens mij:

1.???
2.???
3. Grote stinkzwam.
4. Een stuifzwam, maar ik kan niet zien welke. Zijn er ook andere foto's, bijv. van opzij?
5. Heksenboter.
6.???

Groet,

Niko Buiten.


Ringneck

6 : Een beschimmelde Aardappelbovist ?
Met vriendelijke groeten,

Rob


My Webpage

feel4nature

#4
nr 1 geen idee, moet nog wat worden
nr 2 kan ook van alles zijn
nr 3 een grote stinkzwam(heb je hem geroken? bleh!)
nr 4 een stuifzwam, maar die is zo onmogelijk te determineren
nr 5 is heksenboter, een slijmzwam(reuze interesante dingen!)
nr 6 is een schimmel op een aardappelbovist(pracht foto btw)
ook paddestoelen kunnen last hebben van schimmels of parasieten!

een kleine greep uit de soorten die zich voeden met andere paddestoelen zijn:
Oranje zwameter, Bleke zwameter, Hangende zwameter.  Groene zwameter, Goudgele zwameter...
plaatjeszwamgast, poederzwamgast..
en mijn favoriet: de kostgangerboleet(zie foto)deze groeit ook op
de aardappelbovist
natuurlijk met groet, Ali.

wim veraghtert

1 heeft postuur en kleur van Kale inktzwam, maar ik durf er mijn hand niet voor in het vuur steken.
admin nachtvlinders waarnemingen.be

martinl

CiteerVolgens mij:


4. Een stuifzwam, maar ik kan niet zien welke. Zijn er ook andere foto's, bijv. van opzij?
helaas heb ik die niet. Maar heb nu net de tips gelezen hier op het forum en zal in vervolg foto's van de zijkant, onderkant en bovenkant proberen te maken.

martinl

Citeer1 heeft postuur en kleur van Kale inktzwam, maar ik durf er mijn hand niet voor in het vuur steken.
zal van het weekend weer eens kijken of deze al verder volgroeid is. Nog tips waar ik specifiek op moet letten als ik er weer een foto van maak?

Groet,

Martin

martinl

Citeernr 3 een grote stinkzwam(heb je hem geroken? bleh!)


nr 6 is een schimmel op een aardappelbovist(pracht foto btw)
ook paddestoelen kunnen last hebben van schimmels of parasieten!

een kleine greep uit de soorten die zich voeden met andere paddestoelen zijn:
Oranje zwameter, Bleke zwameter, Hangende zwameter.  Groene zwameter, Goudgele zwameter...
plaatjeszwamgast, poederzwamgast..
en mijn favoriet: de kostgangerboleet(zie foto)deze groeit ook op
de aardappelbovist
hoi,

idd dat was niet fris bij fotonr 3 en kan het je niet aanraden :D

daarnaast vind ik de naam van kostgangerboleet erg orgineel (net zoals jouw foto!)

Groet,

Martin

feel4nature

niet een van mijn fotos...ik heb hem gewoon van het net gejat....
natuurlijk met groet, Ali.