Fopelfenbankje

Gestart door Natuvos, oktober 18, 2006, 16:50:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

Natuvos


Klopt dit?

Niko Buiten

Volgens mij inderdaad Fopelfenbankje.
Groet,

Niko Buiten.


Corryabbink

CiteerVolgens mij inderdaad Fopelfenbankje.
Zou kunnen maar zonder onderkant is het toch een hachelijke zaak deze te benoemen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Niko Buiten

Dag Corry,

Deze zie ik momenteel wekelijks en noem ik dan Fopelfenbankje. Ik ken (nog?) geen dubbelgangers.
Groet,

Niko Buiten.


Corryabbink

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Niko Buiten

Ik heb het gezien. Met uitzondering van de beharing sprekend een Fopelfenbankje. Ik zal voortaan beter opletten.  
Groet,

Niko Buiten.


Corryabbink

#6
Dag Niko,

Dankzij de houding van meerdere personen zitten wij nu zonder admin.
Dat betekent nog niet dat alles zomaar benoemd kan worden.

Voorheen onderzocht je alles met een microscoop en noemde je alle boeken tot ergernis van sommigen en nu kun je zelfs een paddestoel zonder onderkant benoemen. Sorry maar dat schiet mij even in het verkeerde keelgat.

Uiteindelijk moeten wij een admin missen die we hoog in het vaandel hadden. Als deze met meer respect behandeld was dan konden nog vele vragen beantwoord worden.

In dit geval lijden de goeden onder de kwaden. Ik voel me ook een gedupeerde.

Toen John en na hem André admin was golden er regels bij de determinatie van foto's en ik ben er een voorstander van dat die zoveel mogelijk gehandhaafd blijven wil het niet helemaal een onoverzichtelijke boel worden waar geen enkele admin meer verantwoordelijk voor zou willen zijn. Of wil jij de nieuwe admin worden?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Niko Buiten

Dag Corry,

Ik begrijp dat André aan Tymo en jou verteld heeft wat de reden van zijn afscheid is geworden. Ik begrijp ook dat André daarbij man en paard heeft genoemd.

Na een uitvaring van Tymo in mijn richting heb ik mijn reply's aangepast en ga ik minder uit van boeken en meer uit van veldervaringen. Zodat we gezamenlijk tot een determinatie kunnen komen, althans zo heb ik begrepen dat Tymo het graag ziet.

Ik laat nu zien hoe ik een Fopelfenbankje benoem (op basis van geheugen, routinematig). Daarbij gebruik ik mijn ervaring uit het veld (solo, in werkgroepsverband of als excursieleider). Voor herkenning van het Fopelfenbankje gebruik ik in het veld niet de onderkant. Wanneer ik dan tot een inderdaad foute benoeming van de soort op de foto zou komen zou ik daar graag op worden aangesproken. Zodat we gezamenlijk tot een juiste benoeming komen.

Het was niet goed tot mij doorgedrongen dat in het paddestoelenforum determinatie van soorten waarvan je zeker weet dat je de naam kent ook mede op basis van onderkanten moet.

Het moet mij van het hart dat ik er met een ander lid van dit forum over heb gehad hoe we de betrouwbaarheid van de inhoud van de soortenalbums zouden kunnen verbeteren. Mij is gevraagd de organisatie daarvan op mij te nemen en daarover met Hisko contact op te nemen. Dat het daar nog niet van gekomen is is omdat we nu midden in het paddestoelenseizoen zitten en ik denk dat het beter is wanneer ik nu met mijn kennis op het forum aktief ben.

Anders dan je denkt ben ik wel bereid verantwoordelijkheid te nemen voor een andere werkwijze (zie voorgaande alinea). Het is de vraag of jij en anderen die andere werkwijze zullen accepteren. Bovendien weet ik niet of Hisko het accepteert.

(Wanneer jij of anderen hierop willen reageren is het misschien handig een nieuw topic te openen. Dan kunnen we gezamenlijk verder denken over de toekomst van de paddestoelentak van Waarneming.nl)

Groet,

Niko Buiten.


Elachista

Nico,
De verhalen rondom André daar heb ik weinig mee te maken, ik weet niet wat de reden précies is. Dan hoor je wel eens wat, maar ik weet verder niet wat André gezegd heeft.
Wel weet ik dat je soms wat te veel van de boeken uit gaat, dat is ook helemaal niet erg - maar probeer dan wat af te wegen met veldervaringen.
Ik praat amper over de boeken omdat ik er ook niet bergen van heb, en roep ik een naam als ik ze herken. Dat is ook kort door de bocht, ik weet het, maar het is meer de bedoeling om zo wat in de richting te komen in welke groep je moet zoeken.
Dan hoop ik dat anderen er wat aan toe kunnen voegen; verbeteren of een bevestiging geven.
Tymo
Groet,
Tymo

Niko Buiten

Dag Tymo,

Dank voor deze verduidelijking van je handelen. Ik gebruik veel boeken, omdat ik denk dat ik het niet beter kan vertellen. Maar ik zal mijn reply's aanpassen.
Groet,

Niko Buiten.


Elachista

#10
Dat hoeft niet hoor. Ik denk dat je het heus wel goed kunt vertellen, maar misschien is het meer de gedachte dat een mening minder telt dan een feit.
Nu zijn boeken ook in veel gevallen meningen van mensen. Je kunt natuurlijk altijd zeggen, en dan noem ik zomaar iets "B. edulis heb alleen maar gevonden bij loofbomen, wat ook terug te vinden is in Gerardt - maar ook wordt hier aangegeven dat  ze ook zelden te vinden zijn bij naaldbomen. Wat mij betreft is het dus goed mogelijk dat dit exemplaar onder den ook best edulis kan zijn."
..Wat ik dus een beetje bedoel met afwegen, hiermee heb je zelf ervaringen met een mooie ondersteuning van de literatuur. Nu moet je je niet de les laten lezen door mij hoor, het is maar een persoonlijke mening :)
Bovenstaand voorbeeld is voor de lezer misschien ook net wat aantrekkelijker, plus geef je zo ook nog een stukje van je eigen kennis weer.

Het lijkt me niet nodig om hiervoor een nieuw topic aan te maken, dan staat het zo massaal in de schijnwerpers en dat is niet nodig.

Tymo
Groet,
Tymo