Wat mag dit zijn?

Gestart door Gerrit Reitsma, juni 15, 2011, 21:24:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gerrit Reitsma

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/55118916
Insect (overig) onbekend - Insecta indet. gezien op 2011-06-15 Zwolle - Westerveldse Bos
Foto's:




bij voorbaat dank Gerrit Reitsma

harry60

volgens mij een larve van een lhb ?

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Gerrit Reitsma

Hallo Harry,

Die zijn toch veel platter en met 2 duidelijk kleuren?

Groet Gerrit Reitsma

Gerrian

Niet allemaal, wat dacht je bijvoorbeeld van het heidelieveheersbeestje? Daar vind ik hem wel heel erg op lijken, zie: http://www.stippen.nl/stippen.php?soort=CHIBIP
Gerrian

Gerrit Reitsma

Hallo Gerrian,

Zo te zien geen speld tussen te krijgen maar op Westerveld groeit geen heide, of maakt dat er misschien niets mee te maken, ik ben een leek helaas.

Groet Gerrit Reitsma

Arp

Heb je wel Wilgen;D

Die Nederlandse namen moet je soms met een korreltje zout nemen, maar goed dit is dus idd Chi.ren.. Chi.bip. heeft normaal gesproken een band van witte borstels helemaal dwars over ab.1 - zie de foto van JF Godeau op de pagina van stippen. Bij de foto links (van Eric Hantson) heb ik zwaar bedenkingen en zou ik als hij hier langs kwam zonder morren ook als Chi.ren. afstempelen. Als het toch echt Chi.bip. is (uitgekweekt?), dan istie in elk geval aberratief.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

Normaal gesproken zouden deze heide lhb op heide voor komen, maar ik heb er een gevonden in een tuin in Barendrecht
En paar weken terug in loofbos waar ook geen heide in de verste verte niet te vinden is.
Waarschijnlijk komen ze meer op heide voor, maar niet uitgesloten dat ze op andere plaatsen voorkomen.

Gr harry

PS en dan hebben we het verhaal nog van Arp hierboven :)

M.Vr.Gr. Harry de Koning

Gerrit Reitsma

Mijne heren,

Hartelijk dank, dan gaan we voor Heidelieveheersbeestje - Chilocorus bipustulatus 
We hebben inderdaad veel wilgen.

Groet Gerrit Reitsma

Arp

Uhm Gerrit ...

Citaat van: Pudding4brains op juni 15, 2011, 23:13:44 PM
Die Nederlandse namen moet je soms met een korreltje zout nemen, maar goed dit is dus idd Chi.ren..
Chi.bip. heeft normaal gesproken een band van witte borstels helemaal dwars over ab.1
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Gerrit Reitsma

Hallo Arp,

Misschien ben ik wakker geworden, Wilgenlieveheersbeestje - Chilocorus renipustulatus

Groet Gerrit Reitsma

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)