Wat Lo aandraagt zou zomaar een andere goede reden kunnen zijn waarom je zoveel foto's van "dergelijke" bladwesplarven op internet vindt met precies die naam erbij (en geen andere). Een beetje op dezelfde manier als dat, in elk geval een tijdje geleden nog (

) zo ongeveer elke Schorpioenvlieg op internet het etiket "
Panorpa communis droeg. Grote kans dat die identificaties klinkklare onzin zijn dus.
Natuurlijk zijn veel larven/rupsen best wel zeker van foto op naam te brengen, ook zonder dat je ze uitkweekt. Dat komt dan omdat er in het verleden (veel) mensen geweest zijn die dat wel hebben gedaan en bovendien voor heeeeel veeeeel andere soorten ook en dat men nu dus
weet hoe die rupsen eruit zien - en de andere soorten - en dat er dus geen risico op verwisseling mogelijk is (of juist wel - en dan wordt er ook gezegd dat dit zo is). Maar je kunt dit pas doen als er genoeg onderzoek is gedaan en als je de resultaten daarvan kent c.q. als je zelf genoeg ervaring hebt opgedaan.
Bij vlinders is dat voor het overgrote deel het geval, met bovendien in alle hoeken van het internet trosjes mensen die zich daar heel serieus hobbymatig of professioneel mee bezig houden en genoeg kennis en ervaring hebben om de meeste rupsen op naam te brengen - of weten wanneer het niet kan.
Bij bladwespen ligt dat heel anders. Andreas Taeger vertelde onlangs dat er "binnenkort" een fotografisch ondersteunde atlas voor de Bladwesplarven van Centraal-Europa komt waar men momenteel hard aan werkt, en onder andere ook met behulp van DNA-analyse zeldzame/verzamelde (dus niet uitgekweekte) larven op naam probeert te krijgen. Maar die zal nog een aantal jaar (2-3?) op zich laten wachten. Het huidige literatuuraanbod is, voor zover ik dat in beeld heb, erg versnipperd en de beste "verzamelwerken" al iets gedateerd en bovendien tamelijk lastig te interpreteren (veel tekst, niet altijd eenduidig en weinig tekeningen). Ongetwijfeld dat die atlas veel dingen duidelijk zal maken en ik neem aan dat daarme dan ook veel larven zeker op naam gebracht kunnen worden, maar andere ook niet.
Of deze in de categorie "eitje" vallen durf ik voorlopig nog niet te zeggen, maar ik weet er dan ook niks van (daarom vroeg ik ernaar).
Er zijn geloof ik wel wat andere mensen hier op het forum die wat meer van bladesplarven schijnen te weten, misschien dat zij in dit geval nog uitsluitsel kunnen geven?