Arend ?

Gestart door Bolijn, juni 17, 2011, 17:55:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bolijn

is dit een arend ? of toch een gewone buizerd
hij zat op de grond kon dus geen vleugels en staart zien

Johan Bolijn

HPM

Citaat van: Bolijn op juni 17, 2011, 17:55:30 PM
is dit een arend ? of toch een gewone buizerd
hij zat op de grond kon dus geen vleugels en staart zien

Johan Bolijn

Wat voor aanwijzingen heb je dan voor een arend?
Herman van der Meer

Bolijn

ik hem hem toch ook nog vliegend
[img][img]

Rikstar

bruine kiek vrouwtype
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Bolijn


HPM

Die twee foto's lijken mij niet van dezelfde vogel.

Herman van der Meer

Rikstar

#6
dacht ik ook al aan inderdaad. 2de is zowieso een bruine kiek. eerste foto zal voor mij "en ik denk ook andere" niet goed te determineren zijn

Citaat van: HPM op juni 17, 2011, 20:04:47 PM
Die twee foto's lijken mij niet van dezelfde vogel.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

arnotenhoeve

Ik zie in die eerste foto een mannetje Bruine Kiek (het lijkt misschien wel een beetje Slangenarend-achtig).
De 2e lijkt een vrouwtje, maar de belichting is tamelijk slecht, dus kan het op zich dezelfde zijn.

groeten
Arno

Ed van Hecke

Bolijn waar in welk duin- of verruigd gebied (?, rond de oostvaarder? ) heb je deze vogel gezien, wat betreft 2de foto indien echt dezelfde vogel als 1e vogel lijkt totaal niet op bruine kiek , meer op de gebogen vleugel vluchtbeeld van een reiger (of zo men wil een sloom opvliegend grote andere vogel) eerste foto sterk vergroot geeft geen uitsluitsel zowel buizerd/ bruine kiek of inderdaad zeearend zou kunnen , heeft enigszins markant ogende snavel maar dat kan de hoek zijn, donkere oog en oorstreek komt bij alle drie soorten voor , wat wel opvallend is is de lichte staart. Dat wordt ouderwets nazoeken.Veel succes

Met vriendelike groet

E van Hecke

HPM

Citaat van: Ed van Hecke op juni 18, 2011, 12:18:31 PM
Bolijn waar in welk duin- of verruigd gebied (?, rond de oostvaarder? ) heb je deze vogel gezien, wat betreft 2de foto indien echt dezelfde vogel als 1e vogel lijkt totaal niet op bruine kiek , meer op de gebogen vleugel vluchtbeeld van een reiger (of zo men wil een sloom opvliegend grote andere vogel) eerste foto sterk vergroot geeft geen uitsluitsel zowel buizerd/ bruine kiek of inderdaad zeearend zou kunnen , heeft enigszins markant ogende snavel maar dat kan de hoek zijn, donkere oog en oorstreek komt bij alle drie soorten voor , wat wel opvallend is is de lichte staart. Dat wordt ouderwets nazoeken.Veel succes

Met vriendelike groet

E van Hecke

Kom nou toch, Ed. Als jij die tweede vogel voor een reiger aanziet moet er toch wel ernstig getwijfeld worden aan jouw determinaties.

Herman van der Meer

Ed van Hecke

HPM je hebt gelijkl  ik gooi dit soort foto's bijna automatisch in Paint om te vergroten en tweede foto zag er niet uit, erg geblokt tweeede foto  bruine kiek vrouw. indien zelfde vogel is het wel opvallend dat  lichte staart heeft maar is niet zeer exceptioneel.

E van Hecke

Bolijn

de foto's zijn gemaakt op Ameland, er vloog ook nog wel een buizerd maar deze was groter en die witte kop viel me zo op

BramtK

Ik vraag me wel nog af waarom er wordt gedacht aan een arend. Die zijn nog steeds erg zeldzaam in Nederland. Soms denk ik dat mensen teveel naar de voorpagina van waarneming.nl kijken en vergeten dat daar alleen zeldzaamheden staan vermeld.
Groeten,

Bram ter Keurs

Bolijn

er is al 2 keer een zeearend waargenomen op Ameland

Jos Welbedacht

Ik snap niet helemaal waarom gedacht wordt dat het hier om twee verschillende vogels gaat, en laat me daarom graag bijpraten. Ik denk namelijk dat zowel foto 1 als foto 2 een prachtige Bruine Kiek laten zien. Foto 1 suggereert dat het om een man gaat, vanwege de volledige witgele kop. Meer dan gemiddeld wellicht, dus een ouder exemplaar? Uit foto 2 kan ik niet veel meer detail halen om aan een andere soort, een ander individu of een vrouw te denken.
Zie ook de foto van het volgende mannelijk exemplaar: http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=265747
Veel mooier krijg je ze niet!  :blink:
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

joostheeremans

Citaat van: BramtK op juni 18, 2011, 12:57:36 PM
Soms denk ik dat mensen teveel naar de voorpagina van waarneming.nl kijken en vergeten dat daar alleen zeldzaamheden staan vermeld.


Amen
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Bolijn

ok jullie hebben me vooral met de laatste foto wel overtuigd dat het een bruine kiekendief is
dank voor jullie opmerkingen

www.johanbolijn.web-log.nl

HPM

Citaat van: Bolijn op juni 18, 2011, 13:01:10 PM
er is al 2 keer een zeearend waargenomen op Ameland

En al vijfhonderd keer een Buizerd en nog vaker een Bruine Kiekendief.
Herman van der Meer

Ed van Hecke

Het is niet teveel kijken naar voorpagina Waarneming  of  dat de wens de vader is van de gedachte maar eerder dat bruine kiek en bijv. ook zwarte wouw een behoorlijke snavel hebben of lijken te hebben, dat wordt niet altijd duidelijk uit tekeningen in veldgidsen maar wel via foto's (ondanks mijn ooit geuite bezwaren tegen fotoveldgidsen), het blijft een kwestie van  dichtbij ervaring en veel foto's maken of kijken denk ik, mijn determinatiekunsten  mogen dan in twijfel worden getrokken, daar lig ik met ''tig jaar ervaring niet echt wakker van  maar soms is het ook aardig om mekaar wetenswaardigheden uit te wisselen om  ervan te leren (met vogels en roofvogels in extremo) leer je altijd bij. Dus bruine kiek/ zwarte wouw  hebben vaak flink ogende gok
Overigens  bij nadere bestudering  van eerste foto weet ik niet zeker of witte gedeelte waar je staart zou verwachten ook werkelijk staart is of lichtgekleurde planten/grashalmen. In ieder geval is determanitie soort zeker. Als Bolijn echt het naadje van kous wil weten moet die toch terug (grin)

M vr groeten
E van Hecke

Bolijn

tja ik ben idd net terug geweest, maar niet meer dan buizerd te zien
we blijven het proberen om hem/haar beter op de foto te krijgen

BramtK

Ook al ga je terug en zie je tachtig arenden, de vogels op de foto zijn Bruin kiekendieven. Dat is op zichzelf geen probleem, toch!?  :duim:
Groeten,

Bram ter Keurs

Bolijn

nee hoor geen probleem, arend had mooier geweest, maar je kan niet alles hebben

frankhaan

het is een bruine kiek inderdaad. Maar de foto zoals ik hem nu zie kun je de beige kleur van de kop slecht zien. Het lijkt wel wit. Op de foto lijkt het wel net een amerikaanse zeearend haha.