meeuwen en twijfelgeval

Gestart door frankw, oktober 18, 2006, 16:00:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankw

biede in de jezuitenwaay gezien
ik ben niet thuis in meeuwen ed. dus ik vraaag het hier ff






ik meende een groenling te zien maar begin te twijfelen vanwege de 'rode' kleur


b.v.d.

EDIT (Johan van 't Bosch) omdat de links van de foto's niet meer werken hierbij nog even de link naar de waarneming:
http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1620689

Jos Welbedacht

Van de bovenste zou ik een Kleine Mantelmeeuw maken, van de vogel daaronder een Zwarte Stern, en de onderste lijkt mij inderdaad een Groenling.  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Steven Wytema

hoi,

- bovenste (meeuw) is misschien ook een Pontische?
Dit voornamelijk vanwege lichte ondervleugel (kan geloof ik niet bij Kl.Mantel), boa, witte kop en potloodsnavel (al is dat laatste niet echt overtuigend)

-middelste ga ik toch ook voor Zwarte stern, maar dacht heel even aan Witwang, allereerst omdat het al best laat is voor Zwarte, en vanwege de witte stuit, bruinige mantel en contrast op de bovendelen.
toch een Zwarte vanwege de donkere vleugelboeg & armpennen, zwarte zijborstvlek (niet vaag) en een plaatje van een variant van Zwarte Stern in de ANWB.

- onderste is idd Groenling.
Steven Wytema


maartenwielstra

#3
Lijkt mij een Zilvermeeuw. Kleine Mantelmeeuw heeft donkere binnenhand. Pontische Meeuw en Geelpootmeeuw hebben donkere buitenvlaggen van binnenhand (Zilver, zoals ook hier lijkt beide vlaggen licht, door overlap van veren lijkt het hier wat donker). Daarnaast heeft Pontische meestal een witte oksel. Snaveltekening (inkt gedoopte top) en het vele wit op kop en buik wijzen in de richting van 2e kalenderjaar, maar de roodbruine kleur van de hals/zijborst zou ook op een 1KJ kunnen wijzen. Door slijt zijn dan de kop en buik wit geworden (vrij wit voor Zilver in dat geval! In combi met fijne snavel en ogenschijnlijke sjaal beetje Pont-achtig, ware het niet dat deze vogel veel oogschaduw op heeft gedaan voor die soort).

Spreek ik hier trouwens met Frank Wildschut?

ruud_altenburg

#4
Maarten je verhaal geldt voor 1kjs, maar groeiende buitenste handpennen lijkt me een goede aanwijzing voor 2kj...  ^_^  
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

JohanvantBosch

CiteerMaarten je verhaal geldt voor 1kjs, maar groeiende buitenste handpennen lijkt me een goede aanwijzing voor 2kj...  ^_^
Maarrrrrr, Ruud.... vind jij het een Pont of een zilvermeeuw (of...)?

Ik vind hem er op het eerste gezicht trouwens behoorlijk pontisch uitzien (op basis van de door Maarten ontkrachte kenmerken). Lijkt ook behoorlijk witte bovenstaart te hebben

theomuusse


frankw

#7
ok tnx dus een zilvermeeuw? ik heb trouwens nog meer foto's die zal ik er zondag even bij zetten..


"Spreek ik hier trouwens met Frank Wildschut?"

-nee; Wagenaar...

frankw

wellicht dat deze foto's helpen? een beetje laat maar toch..

My Webpage

b.v.d.

jvdlaan

#9
Niet een eerste-winter Reuzenzwartkopmeeuw?

- Onderkant primaries, waarbij alleen p10-p8 donker zijn
- witte ondervleugel
- borsttekening
- forse tweekleurige snavel
- oogschaduw

Groeten, Jan

P1234

Deze vogel wordt nu net door Max Berlijn gepiept als een Reuzenzwartkopmeeuw. Daarmee heb je een mega-zeldzaamheid gefotografeerd. Indien aanvaard, uit mijn hoofd, een derde voor Nederland!

Gefeliciteerd ;) Ik had hem graag gezien :P  
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

theomuusse

Spannend gepiept dan door Max, maar de vogel toont, zoals al gezegd, groeiende arm en handpennen.
Hiermee is het geen juveniel.
En dus een 2e jaars.
En dus geen Reuzenzwartkopmeeuw want die  zien er als 2cy echt anders uit.

Theo

jvdlaan

De handpennen zitten sowieso erg raar, het lijkt wel of p8 diagonaal over p9 en p10 loopt. Of er armpenrui is, kan ik niet beoordelen, ik heb weinig of geen ervaring met meeuwen (en dat wil ik zo houden :P ).
En als ik dan deze vergelijk met foto's 598 van KM Olsen, zie ik veel overeenkomsten.
Maar dat boek wordt weer door meeuwenkenners verfoeid :) .

frankw

eh? ok. het word mij niet duidelijker nu.. :o   B)

bedankt voor jullie reacties iig.


ik wacht verdere reacties af.

m.v.g.
Frank Wagenaar

Edwin Russer

#14
Ha Frank,

Heb je dit al gelezen??

Mensen,

Vanmiddag was ik voor het het CDNA foto's aan het checken op
waarneming.nl. Door Frank Wagenaar (wie kent hem??) zijn er drie foto's
van een meeuw overvliegend op geplaatst genomen op 14-08 (helaas) bij de
Jezuitenwaai (Nijmegen), hij noemt het een Zilvermeeuw. Bij het openen
gingen mijn weinige haren rechtovereind staan...juv
Reuzenzwartkopmeeuw???!!!!....., toen ik weer op mijn bureaustoel geland
was heb ik eerst even wat experts nagevraagd, en ja hoor het was er echt
een.

Reuzenzwartkoppen kunnen soms de hele winter in de buurt blijven (komen
met de Pontische Meeuwen mee en blijven net zo lang), opletten dus de
komende winter en bekijk de platen even en duik in de boeken zodat je
voorbereid bent, wie vind hem terug en wie kent Frank Wagenaar??

En eeeh cyberbirding best leuk als het regent (NoNa dit voorjaar...)

Groet Max

Max Berlijn


http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1620689,
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

frankw

#15
nee nog niet dank je!

ik ben helemaal enthausiast  :D





ik denk overigens niet dat veel mensen mij kennen, ik ben nog niet lang bezig met dit alles. E. de Waard heb ik wel eens ontmoet aan de jezuitenwaay..



nog een foto alleen is deze volgens mij van de stern..



Ies Meulmeester

#17
http://www.clanga.com/images/full/pl_okno.php?zdj=P1248.JPG

Dit plaatje pas er een beter op, maar volgens mij is de ondervleugel veel te donker. Ook lijkt met de staartband niet helemaal ok(te breed, maar dat is moelijk te beoordelen op deze foto's)

Maar volgens mij, en Ruud en Theo is dit dus een 2e kj en een 2e kj Reuzenzwartkopmeeuw ziet er toch echt niet zo uit.

Groet, Ies

maartenwielstra

#18
Stel het is een juveniele Reuzenzw., dan heeft hij afgebroken handpen, erg donkere ondervleugel (past dat?), sowieso erg donker uiterlijk voor de tijd van het jaar en zo te zien geen witte oogring. Behalve de wat vreemde jizz van de vogel zie ik er geen dwaalgast in. Maar wie ben ik...en wie zijn de kenners die de vogel hebben gedetermineerd als zijn de Reus?

frankw

ik niet iig. ik ben niet thuis in de meeuwen en ga af op wat ik hier te lezen krijg. de waarneming staat ok nog steeds op onzeker maar heb m wel naar de soort veranderd in de hoop dat er meer reacties komen om de soort juist te detemineren.
ik zal de foto's op een hogere resolutie inscannen wellicht dat er dan meer details te zien zijn..

m.v.g.

Jos Welbedacht

Het lijkt mij eerlijk gezegd wel heel toevallig.

Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

maartenwielstra

CiteerHet lijkt mij eerlijk gezegd wel heel toevallig.
Dat heb ik ook welbedacht, Jos.

frankw

CiteerHet lijkt mij eerlijk gezegd wel heel toevallig.
wat? een meeuw fotograferen en dat het een zeldzaamheid is? kan ik me wel in vinden. maar hoe worden de meeste soorten 'ontdekt' ook grotendeels door toeval toch?

maar nogmaals ik luister naar de 'experts' omdat mijn kennis in deze te kort schiet..

Guus Peterse

Toeval staat hier lijkt me helemaal buiten. Het is altijd toevallig als iemand een zeldzame soort ontdekt. Overkomt de meesten (ook mij) dan ook maar zelden. Toch worden ze ontdekt.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Willem van Rijswijk

Ik zie er eerlijk gezegd geen RZK in hoor. Daarvoor lijkt de ondervleugel mij te donker. Ook mist hij de witte oogring. En volgens mij is het (zoals Theo al zij) geen juv. maar een 1e zomer/2e winter o.a door de aanwezige sleet in de armpennen.

JohanvantBosch

CiteerIk zie er eerlijk gezegd geen RZK in hoor. Daarvoor lijkt de ondervleugel mij te donker. Ook mist hij de witte oogring. En volgens mij is het (zoals Theo al zij) geen juv. maar een 1e zomer/2e winter o.a door de aanwezige sleet in de armpennen.
Ik schaar me volledig achter Willem.
Johan

ruud_altenburg

#26
Ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd wie die door Max genoemde experts zijn want het is niet de minste soort om te claimen...

De foto's tonen zoals ik al eerder schreef een vogel met een groeiende hand. Zo te zien P7 volgroeid en P8 < P6. En het zijn ook geen afgebroken pennen zoals gesuggereerd, want volkomen symmetrisch. Daarmee vervalt met 100% zekerheid de determinatie als Reuzenzwartkopmeeuw. Het is zoals al eerder geschreven gewoon een 2kj Zilver.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

theomuusse

En zoals al eerder is voorgekomen worden sommige duidelijke kenmerken hardnekkig genegeerd en  wordt er doorgegaan met : maar als nou.
P8 komt eraan en zit rond de lengte van p6 en p9 is op een kwart van  zijn lengte (zie fotoos).
De armpennen worden ook vervangen, groeiende en missende veren, zo te zien.

Theo

maartenwielstra

#28
Ik hoop dat je reactie de massahysterie niet gaat voorkomen. Dat is nou juist zo vermakelijk! Eén van de kenners was iemand die naar zijn eigen zeggen geen meeuwenkenner is (en dat zo wil houden). Van de andere kenner had ik de foutieve determinatie niet verwacht. Misschien heeft het te maken met een zondagochtendwaas ;)

jvdlaan

CiteerIk hoop dat je reactie de massahysterie niet gaat voorkomen. Dat is nou juist zo vermakelijk! Eén van de kenners was iemand die naar zijn eigen zeggen geen meeuwenkenner is (en dat zo wil houden). Van de andere kenner had ik de foutieve determinatie niet verwacht. Misschien heeft het te maken met een zondagochtendwaas ;)
Ik ben niet zeker niet een van de kenners en Max is dat ook niet. Dat zullen wij beiden ook nimmer pretenderen, maar we beiden vinden wel dat meeuwen een beetje is als de kleren van de keizer en die had geen kleren aan, oftewel, veel gepraat, veel moeilijkdoenerij, maar relatief weinig progressie. Mijn interesse voor meeuwen is een aantal jaren geleden gestopt toen op de DBA-dag een groepje meeuwenkenners naar foto's van een juveniele Grote Mantelmeeuw zaten te kijken. Toe ik dat zei, keken ze me aan alsof ik niet helemaal honderd was, want had ik wel aan argentatus argentatus gedacht?? Later gaf een van hen toe dat het toch een Grote mantel was!
Op moment van bekijken van de foto's dachten we wrs met een RZK te doen. Daarna heeft Max de expert wonende in het noorden des lands geraadpleegd die tot het oordeel RZK kwam. Om geen tijd te verliezen en aandacht op het geval te vestigen, heeft Max dit op het piepersysteem gezet.
Als Theo en Ruud zeggen dat de vogel aan het ruien is, dan neem ik aan dat het zo is en dat kan het inderdaad nooit een RZK zijn. Maar als ik daar over wil discussieren, dan wordt ik gelijk in het hokje massahysterie gestopt. Het lijkt soms wel of meeuwenexperts geen discussie willen/dulden.
In mijn ogen gaat meeuwenexpertise dan steeds meer lijken op orakelisme. Een goed voorbeeld vind ik de in mijn ogen de totaal onbegrijpelijke discussie rond de determinatie van Heuglins Meeuwen in Amsterdam of de zonder enige van argumentatie vergezelde determinatie van een Amerikaanse Zilvermeeuw bij Westkapelle (op grond van enkel de zwarte vlekken op de tertials, neem ik aan?).

En overigens is het nog steeds zaterdag, dat is iets wat ik wel kan herkennen, de volgorde van de dagen van de week! ;)

Groeten, Jan