Hoofdmenu

Bosmuizen?

Gestart door Richard3, juni 19, 2011, 13:52:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

Richard3

Deze twee muizen gevonden in een huis in Bussum gesitueerd in een bosrijke omgeving.  Ze zijn gewogen en gemeten twee dagen na overlijden. Na veel zoeken op internet ben ik uitgekomen bij de bosmuis of grote bosmuis. Klopt dit? Kan iemand helpen bij de determinatie?
Alvast dank, Richard

Rob Koelman

Dit zijn twee gewone bosmuizen (Apodemus sylvaticus).

Grote bosmuizen hebben vrijwel altijd een gesloten geelbruine band over de onderkant van de hals, een wittere buikvacht en een langere staart. De grote bosmuis komt bovendien niet voor in Bussum.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Rene Janssen

Dag Richard,


Kan je de waarneming invoeren als bosmuis? Dan kan de waarneming goedgekeurd worden!



René
René Janssen

Richard3

Hallo Rob,
dank voor de reactie, ik was helemaal tevreden met het antwoord met een kleine kanttekening bij de dus maximale grootte van deze bosmuizen tot dat ik er vandaag weer een tegen kwam, mannetje, terwijl ik gelezen had dat het hele territoriale dieren waren en de kans dat er nog een op kwam dagen zeer klein was.

René, als het allemaal klopt en het inderdaad bosmuizen zijn, zal ik even uitzoeken hoe het invoeren werkt, ook pas mijn tweede keer op waarneming.

Groetjes, Richard