tropische beurszwam

Gestart door ratje, oktober 18, 2006, 12:03:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

ratje

tropische beurszwam, op blz 50 van Gerhardt, de vindplaats was achter op vermolmd hout en met veel houtsnippers en zaagsel in de directe omgeving.

Niko Buiten

#1
Ik ken de Tropische beurszwam niet. Dus ik weet niet of het hem is. Maar ik heb ook geen ideeën over welke het wel is. (Heeft hij een beurs en is het geen bundelzwam?)

De Tropische beurszwam is zo zeldzaam dat ik dit zou voorleggen aan de districtscoördinator of consul van de NMV in mijn provincie. (Zie www.mycologen.nl of www.paddestoelenkartering.nl) De soort is zo zeldzaam dat opgaven van nieuwe vindplaatsen daarvan in het algemeen alleen worden geaccepteerd indien bewijsmateriaal aanwezig is. Als je hem mee naar huis hebt genomen zou ik er een beschrijving van maken (kijk op voornoemde sites of in het Basisboek Paddestoelen hoe dat moet), de paddestoel door midden snijden en drogen.

Maar voordat ik dit - behalve het maken van de beschrijving en drogen - doe zou ik eerst even afwachten of anderen bezoekers van dit forum de paddestoel kennen. Misschien is het toch een algemener soort dan we denken.
Groet,

Niko Buiten.


ratje

CiteerIk ken de Tropische beurszwam niet. Dus ik weet niet of het hem is. Maar ik heb ook geen ideeën over welke het wel is. (Heeft hij een beurs en is het geen bundelzwam?)

De Tropische beurszwam is zo zeldzaam dat ik dit zou voorleggen aan de districtscoördinator of consul van de NMV in mijn provincie. (Zie www.mycologen.nl of www.paddestoelenkartering.nl) De soort is zo zeldzaam dat opgaven van nieuwe vindplaatsen daarvan in het algemeen alleen worden geaccepteerd indien bewijsmateriaal aanwezig is. Als je hem mee naar huis hebt genomen zou ik er een beschrijving van maken (kijk op voornoemde sites of in het Basisboek Paddestoelen hoe dat moet), de paddestoel door midden snijden en drogen.

Maar voordat ik dit - behalve het maken van de beschrijving en drogen - doe zou ik eerst even afwachten of anderen bezoekers van dit forum de paddestoel kennen. Misschien is het toch een algemener soort dan we denken.
oh, dat is net op tijd, ik wilde hem vanmiddag terugzetten in het bos. Maar even wachten dus.

Elachista

Hertezwam, pluteus cervinus?

Tymo
Groet,
Tymo

ratje

CiteerHertezwam, pluteus cervinus?

Tymo
Dat zou natuurlijk kunnen, maar bij een foto van mij en andere foto's die ik bekeek staan ze in een mosachtige omgeving en bij de laatste foto van deze week is er absoluut geen mos te bekennen.

Corryabbink

#5
Dag Hannie,
Natuurlijk weet ik niet of het de soort is maar deze lijkt een beurs te hebben. Echter de Tropische beurszwam heeft een witte steel en dat heeft deze niet. Als het inderdaad een beurs is dan moet je in de goede richting zitten...........er zijn er nog meer met een beurs natuurlijk. Het voorstel van Tymo lijkt mij aannemelijker.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Ismael

#6
tropische beurszwam --> Volvariella speciosa ---> Gewone beurszwam
http://www.xs4all.nl/~margjos/stropadd.htm

het lijkt mij ook hertezwam (op rottende takken en stronken van loofbomen (Roger Phillips blz 118))

ps maar ik ben nog maar een erg groene beginner
Groeten Ismaël Wind

Corryabbink

Hoi Ismael,

Iedere mening is welkom. Soms zien beginners nog meer dan ervaren kenners.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Ismael

Misschien wel maar ik waag t te betwijfelen  ^_^  In ieder geval leer ik alleen maar bij van iedereen, ik neem ook aan dat als ik het fout heb het onmiddelijk gecorrigeerd word :duim:  
Groeten Ismaël Wind

Corryabbink

CiteerMisschien wel maar ik waag t te betwijfelen  ^_^  In ieder geval leer ik alleen maar bij van iedereen, ik neem ook aan dat als ik het fout heb het onmiddelijk gecorrigeerd word :duim:
Ismael reken daar maar op. Ze laten zich niets ontgaan :D  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Ismael

Dat is maar goed ook anders heeft het helemaal geen waarde  :o Dat heeft het nu gelukkig wel  :D  
Groeten Ismaël Wind

ratje

Hoi Ismael,
troost je: ik fotografeer al wel een poosje maar de meeste kenmerken van de paddestoelen moet ik ook leren hoor. Als ik geen commentaar wil moet ik het niet plaatsen en denken dat ik het zelf wel weet. Dus geneer je niet hoor.

Ismael

Aldoende leert men en van de fouten al helemaal  :lol:  
Groeten Ismaël Wind

Niko Buiten

#13
Dag Hannie,

Ik heb geprobeerd je vondst op grond van macroscopische kenmerken te determineren en kom uit op het volgende.

Wanneer ik er vanuit ga dat je beschrijving van het biotoop (groeiend op hout of houtafval) en de aanwezigheid van een beurs juist zijn dan gaat het hier vermoedelijk om de Onwelriekende beurszwam, Volvariella caesiotincta.
(Wanneer de zwam niet op hout of houtafval groeit komen er andere beurszwammen in aanmerking.)

Over de Onwelriekende beurszwam heb ik het volgende gevonden: De geur van deze paddestoel is onaangenaam. Hoed 4-10 cm in doorsnede, glad, straalsgewijs ingebed vezelig, met donkergrijs midden en blekere randzone, en soms met vage blauwe of blauwgroene tint. De steel is 4-10 cm lang, wit en met witte beurs. Op foto's op internet van een droog exemplaar ligt er over hoed, steel en beurs een bruine zweem.

Volgens mij is het niet de door Tymo voorgestelde Hertezwam omdat die bij mijn weten geen beurs heeft. Het biotoop van de Hertezwam is echter wel het biotoop dat jij beschreef.

De Onwelriekende beurszwam staat als 'Ernstig bedreigd' op de Rode Lijst. Ook voor deze geldt dat waarnemingen van nieuwe vindplaatsen in het algemeen alleen door de NMV geaccepteerd worden wanneer bewijsmateriaal voorhanden is.

Wanneer je het belangrijk vind zou ik contact met de consul of districtscoördinator op nemen om hem je vondst te melden. Dan kan hij of zij bekijken wat er moet gebeuren. Misschien is er enig microscopisch onderzoek nodig.

Als je lid van een paddestoelenwerkgroep bent zou ik het daarmee bespreken.
Groet,

Niko Buiten.


ratje

CiteerDag Hannie,

Ik heb geprobeerd je vondst op grond van macroscopische kenmerken te determineren en kom uit op het volgende.

Wanneer ik er vanuit ga dat je beschrijving van het biotoop (groeiend op hout of houtafval) en de aanwezigheid van een beurs juist zijn dan gaat het hier vermoedelijk om de Onwelriekende beurszwam, Volvariella caesiotincta.
(Wanneer de zwam niet op hout of houtafval groeit komen er andere beurszwammen in aanmerking.)

Over de Onwelriekende beurszwam heb ik het volgende gevonden: De geur van deze paddestoel is onaangenaam. Hoed 4-10 cm in doorsnede, glad, straalsgewijs ingebed vezelig, met donkergrijs midden en blekere randzone, en soms met vage blauwe of blauwgroene tint. De steel is 4-10 cm lang, wit en met witte beurs. Op foto's op internet van een droog exemplaar ligt er over hoed, steel en beurs een bruine zweem.

Volgens mij is het niet de door Tymo voorgestelde Hertezwam omdat die bij mijn weten geen beurs heeft. Het biotoop van de Hertezwam is echter wel het biotoop dat jij beschreef.

De Onwelriekende beurszwam staat als 'Ernstig bedreigd' op de Rode Lijst. Ook voor deze geldt dat waarnemingen van nieuwe vindplaatsen in het algemeen alleen door de NMV geaccepteerd worden wanneer bewijsmateriaal voorhanden is.

Wanneer je het belangrijk vind zou ik contact met de consul of districtscoördinator op nemen om hem je vondst te melden. Dan kan hij of zij bekijken wat er moet gebeuren. Misschien is er enig microscopisch onderzoek nodig.

Als je lid van een paddestoelenwerkgroep bent zou ik het daarmee bespreken.
Hallo Niko,
ik heb Lies Jansen vanuit district GLD. gemaild en moet dus maar even afwachten.
Dank voor je moeite, ik ben ook erg benieuwd.

wim veraghtert

Ik zou hier zonder meer een Gewone hertenzwam (Pluteus cervinus) van maken.
Heeft vaak, maar niet altijd, een lichte radijsgeur.
Op de foto zie ik overigens geen beurs.

Mos in de omgeving (cfr. opmerking Ratje) is geen aanwijzing bij het determineren van herten- of beurszwammen.
admin nachtvlinders waarnemingen.be

Niko Buiten

Dag Hannie,


Spannend. Ik ben benieuwd wat Lies Jansen ervan maakt.

De beurs blijft ons wel bezighouden zeg. Ik ben het met Wims opmerking over het mos eens.
Groet,

Niko Buiten.


Elachista

Lijkt er wel érg veel op he.

*klik*

Tymo
Groet,
Tymo

Elachista

Groet,
Tymo

wim veraghtert

admin nachtvlinders waarnemingen.be

ratje

ik wacht het maar af. Ik bedoelde dat ik een paar foto's had van de hertezwam en dat deze in een mosomgeving stonden. Natuurlijk weet ik niet of dat altijd zo is. Nou hij had zeker geen radijsgeur, eigenlijk vind ik er weinig geur aan zitten.

ratje

Ik ontving zojuist van Lies Jansen een email voor overige informatie. Ze kende de paddestoel zo niet, ik had de foto gestuurd en ik heb deze informatie verstrekt. Omdat iedereen zo meeleeft wilde ik dit vermelden.