knikmos?

Gestart door marco knipping, juni 16, 2011, 10:16:27 AM

Vorige topic - Volgende topic

marco knipping

Gevonden in schaal landschap. Landschap loopt op. laagste gedeelte is begroeid met veenmossen. Deze mos groeit iets hoger.
Braakman, Zeeuws vlaanderen.
het lijkt of de bladranden zijn omgeslagen en de nerf uittreed. Het blad lijkt ook smal lang driehoekig. Misschien Netknikmos?

Ben Kruijsen

is en blijft Bryum species, niet verder te determineren zonder kapsels en onderzoek  :micro:

marco knipping

Ik wist niet. Ik heb deze in een ander gebied gevonden. Ik zal de Bryum gelijkende soorten niet meer op het forum zetten zonder kapsels of nader onderzoek. Ik heb nog drie soorten veenmos, heeft het zin om deze op het forum te zetten.
grt Marco

vdvaart

Netknikmos kun je alleen determineren als je de kapsels hebt, want dan kun je microscopisch zien dat de tanden van het kapsel netvormig getekend zijn.
Op de tweede foto kun je zien dat het mos geslachtslichamen heeft, die gelige dingen in het midden van het toprozet. Als die gemengd zijn (vrouwelijke lichamen, rode flesjes, mannelijke, gele komkommertjes) dan valt er weinig over te zeggen. Als het alleen mannelijke zaadlichamen zijn is het waarschijnlijk zodeknikmos.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

vdvaart

PS. Diverse veenmossen zijn in het veld goed te herkennen en als je foto de juiste details laat zien dus ook.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart