welk zoogdier kucht daar?

Gestart door Robert Heemskerk, oktober 18, 2006, 00:35:26 AM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

dag zoogdierenforum,

Ik stond vanavond laat in het Amsterdamse bos toen ik een paar keer een kuchend geluid in de bosjes hoorde..
Nee, het was geen zwerver maar ik neem aan een of ander zoogdiertje.., maar welke kan dit doen?

Maken egels wel eens een kuchend geluid?
Het geluid leek op een klein hondje dat keft.. (kucht?)


Hinko

#1
Uit eigen ervaring weet ik dat koeien en schapen kuchende geluiden maken die soms erg 'menselijk' klinken. Lopen er grazers in het Amsterdamse bos? Reeen kunnen trouwens ook rare geluiden maken.
mvgr, Hinko

tekenaar

Alarmroep van een ree?

Haw ........ Haw haw ..... (behoolijk hard en wat hees, een paar seconden tussen de "blaffen")
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Robert Heemskerk

#3
In deze omgeving loopt geen vee rond, herten zijn ook uitgesloten.
Die komen hier niet voor.

Het moet eigenlijk wel een van de  kleinere zoogdieren zijn geweest (denk ik)  of mogelijk een uil?
Maar van uilen ken ik het ook niet hoor..

Niet eerder gehoord daar eigenlijk..
Ik stond klaar om het op te nemen maar daarna niet meer gehoord..

tekenaar

waarom zijn reeen uitgesloten? Volgens mij zitten die bijna overal behalve in de bebouwde kom.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

huysse

#5
Egels kunnen heel goed kuchen!
Steenuiltjes kunnen heel goed keffen!

Groet,
Marijke

Robert Heemskerk

#6
bedankt Marijke!,

Ik denk zelf ook meer aan een egel, alhoewel ik het nog niet eerder gehoord heb.

Het geluid kwam van een afstand niet heel ver van mij vandaan.
Een ree zou kunnen qua gebied, maar ik heb ze nog nooit gezien. (of gehoord dat er een gezien is)
Waarschijnlijk is het gebied te geïsoleerd maar niets is onmogelijk.

Wel werd er vorig jaar zeer opmerkelijk, niet ver van deze plek een damhert gevonden!!
Of deze nu dood of gewond is gevonden weet ik niet, maar ik las het op de KNNV-site van Amsterdam. Zo'n hert moet haast wel uit een collectie ontsnapt zijn (en niet uit de duinen zijn komen lopen)

michel.wissink

CiteerSteenuiltjes kunnen heel goed keffen!
Helemaal mee eens. Soms niet van 'echt' te onderscheiden!
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Robert Heemskerk

#8
Dag Michel,

Ik wist eigenlijk niet dat steenuilen ook kunnen keffen, tenminste totzover dus.
Maar wel leuk om te weten..
Ik heb een stukje verder van deze plek, ongeveer 500 meter verder dus.., wel braakballen gevonden van 'zeer waarschijnlijk' steenuilen.
Toch is dit stuk bos, waar ik het nu over heb, geen bos voor een steenuil lijkt mij.
Het is een vrij dicht eiken-, berken- en beukenbos, niet echt een biotoop voor steenuilen.

Ik denk dat Marijke heel dicht bij de waarheid zit.., ik hou het maar even op een egel dus..

Nu wil ik natuurlijk ook eens een kuchende egel zien!



:)

huysse

Het kuchen gebeurt vaak tengevolge van een longworminfectie.
Dus eigenlijk kun je ze maar beter niet zien!

Marijke

Robert Heemskerk

Klinkt grappig een kuchende egel.., maar dat is het dus niet.  :(  

michel.wissink

CiteerDag Michel,

Ik wist eigenlijk niet dat steenuilen ook kunnen keffen, tenminste totzover dus.
Maar wel leuk om te weten..
Ik heb een stukje verder van deze plek, ongeveer 500 meter verder dus.., wel braakballen gevonden van 'zeer waarschijnlijk' steenuilen.
Toch is dit stuk bos, waar ik het nu over heb, geen bos voor een steenuil lijkt mij.
Het is een vrij dicht eiken-, berken- en beukenbos, niet echt een biotoop voor steenuilen.
Hallo Robert,

De steenuiltjes (3 of 4) waar ik het over heb huizen toch in een grote zomereik bij mijn schoonouders op het boerenerf. Ik kom ze ook geregeld in de stallen tegen, en herken hun (volgens mij alarmerende) gekef dus uit duizenden.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Cees Veenema

Hallo Robert,

Lijkt me toch wel de moeite waard om er achter te komen of er  wel of geen reeen voorkomen in dat gebied.
Bij de omschrijving van het geluid wat je gehoord hebt denk ik toch wel heel sterk aan een Ree.
Haw Haw met een soort zachte g op het eind?  Tussen kuchen en blaffen in.
Groet,

Cees

Windekind

#13
CiteerKlinkt grappig een kuchende egel.., maar dat is het dus niet.  :(
Hoezo niet,

ik ken dit geluid van de kuchende egel ook.
Wanneer het zomers weer zo absurd warm is slaap ik in een slaapzakje in de achtertuin.
Daar hoorde ik vorig jaar een duidelijk echt kuchend geluid.
Dat was een egel !!!
Niet al te lang daarna vond ik een dode reeds aangevreten volwassen egel die vast was komen te zitten tussen een vertakkingkje onderin een liguster.
Misschien had deze inderdaad de longworinfectie en was hij daardoor te zwak om uit deze schijnbaar niet al te moeilijke positie vrij te komen.

Mat laatste is natuurlijk maar een zwaar gokje.

Maar het bestaan van de kuchende egel is zeker waar. Zelf gezien en gehoord in de tuin.

Ik houd het dus op een egel.



Groet,
Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Robert Heemskerk

#14
dag Elmar,

Klinkt grappig een kuchende egel.., maar dat is het dus niet.   :(

Je hebt helemaal gelijk hoor!  :) , het was vast een egel daar ben ik nu wel uit, alhoewel je zoiets niet zeker weet voordat je het eens gezien hebt. Maar qua volume denk ik ook aan een egel en niet aan bijvoorbeeld een Ree (die kuchen ook, en misschien wel eens grappig)
- -
Er is verwarring ontstaan doordat ik het dubbelzinnig heb opgeschreven:
- -
Ik schreef dat kuchende egels dus niet leuk zijn, omdat ze dan vaak ziek zijn...
ik bedoelde er niet mee te zeggen dat ik twijfel dat het een egel was die ik gehoord heb  :wacko:

Sorry voor deze verwarring, maar i.e.g. bedankt voor jouw toevoeging  :)

Ik hoorde overigens ook van iemand dat egels veel lawaai kunnen maken tijdens het bedrijven van de liefde  :gap:  en dat klinkt wel grappig..

Freek Verkerk

#15
In het Amsterdamse bos zijn de volgende waarnemingen bij ons bekend: http://www.waarneming.nl/gebstats.php?id=5...kgroep=O&meta=N

Qua zoogdieren; mol, haas, konijn, schotse hooglander, egel en eekhoorn.

Ik denk eigenlijk dat er ook wel muizen zitten, ratten, misschien een marter, wezel, bunzing en vos. Maar daar zijn geen waarnemingen van ingevoerd. Het Amsterdamse bos is en gebied dat niet is gekoppeld aan een hoofdgebied zoals bijvoorbeeld Amstelveen of Amsterdam zodat je kunt zien welke dieren daar voorkomen.

Ik kom er bijna wekelijks. Ik weet dat er ook kinderboerderijen zijn die ook wel dieren in de wei hebben lopen; en dat zijn geiten, damherten, paarden, koeien en hangbuikzwijnen.

Ik heb een gemaild met de beheerders van het Amsterdamse bos met het verzoek om er ook wat herten uit te zetten. Dat wilden ze niet. Wegens de mensen, honden en de autowegen door het bos (A9) bijvoorbeeld. Ze vertelden dat er eens een ree is waargenomen, maar die zitten er dus eigenlijk niet. het Amsterdamse bos ligt ook geisoleerd. Er zijn daar geen verbindingzones voor naar gebieden waar wel reeen zitten. kijk maar op de kaart
kaart waar de reeen zijn waargenomen Het Naardermeer lijkt het dichtste bij. Alhoewel ik ook wel gehoord heb dat er reeen in het westelijk havengebied zitten. En vroeger ook op de Diemerzeedijk.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk