Hoofdmenu

Onbekende klaver

Gestart door wouterbosgra, juni 15, 2011, 00:30:09 AM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbosgra

Hoi,

Deze klaver groeit op een ruigte op de Veluwe. Zelf met Heukels en Eggelte geen bevredigend antwoord gevonden. Met Eggelte kom ik uit gewone rolklaver, met Heukels nergens op uit. Graag jullie hulp. Het ding is ongeveer 25cm hoog. Kelkblaadjes voor bloei staan naar binnen.

Ik heb nog veel meer foto's, dus als iemand een detail wil zien: gil maar  ;D

Nietspitten

Citaat van: wouterbosgra op juni 15, 2011, 00:30:09 AM
Hoi,

Deze klaver groeit op een ruigte op de Veluwe. Zelf met Heukels en Eggelte geen bevredigend antwoord gevonden. Met Eggelte kom ik uit gewone rolklaver, met Heukels nergens op uit. Graag jullie hulp. Het ding is ongeveer 25cm hoog. Kelkblaadjes voor bloei staan naar binnen.

Ik heb nog veel meer foto's, dus als iemand een detail wil zien: gil maar  ;D

Als je toch meer goede foto's hebt laat deze dan meteen zien , en gil niet  zo luid.
groeten, Gerrit

wouterbosgra

...

...

...en nou ga ik het toch een keer vragen...

Wat is die 73 in je signature?

wouterbosgra

...

wouterbosgra

ok misschien niet de scherpste foto's. Mocht het hiermee ook niet lukken, fluister maar dan maak ik nieuwe, ik heb 1 exemplaar verzameld.

mcbud

Citaat van: Windekind op juni 21, 2009, 13:22:24 PM

Hier een sleuteltje voor de drie op vegetatieve kenmerken (al is het geen kleine klaver , dat zie ik zo wel).

1a  stengel kantig, blad met topspitsje, steunblaadjes meestal wat getand (geld niet voor jonge spruiten): medicago lupulina

1b stengel rond, blad zonder topspitsje, steunblaadjes gaaf: 2

2a onderste bladstelen vaak ongeveer even lang als de steunblaadjes (soms duidelijk langer), middelste blaadje meestal veel langer gesteeld dan de zijblaadjes: Trifolium dubium

2b onderste bladstelen meestal langer dan de steunblaadjes, middelste blaadje altijd veel langer gesteeld dan de zijblaadjes, blad vaak driedimensionaal (topblad iets lager liggend op zijaanzicht)    :Trifolium campestre

in dit geval kun je daar , ter onderscheid van Kleine en Liggende klaver, natuurlijk een kenmerkend generatief verschil aan toevoegen:
De hoofdjes van Liggende klaver (campestre)zijn > 1 cm in doorsnede en hebben 20 -40 bloemen.
De hoofdjes van Kleine klaver zijn doorgaans kleiner dan 1 cm en zijn 5-15 bloemig.
(de verhouding tussen de lengte van de steeltjes van de deelblaadjes  is in mijn ervaring niet altijd een even hard kenmerk)
succes, marc

wouterbosgra

Met die die sleutel kom ik misschien uit op kleine klaver  ;D

Stengel is rond, steunblaadjes gaaf., dat is nog makkelijk. Maar dan:

Steunblaadjes zijn langer dan de onderste bladstelen, zie foto. Deze steunblaadjes zijn gaaf.

Even kritisch zijn nu:

• Bezwaar Eggelte: Bloemen per hoofdje ong 40  (zou <20 moeten zijn voor kleine klaver)
  • Bezwaar Heukels: Bloemstelen zijn duidelijk langer dande kelkbuis (zou korter moeten zijn voor kleine klaver)

Pinky`

En kleine klaver is ├ęcht klein. Een kruipend plantje met bloemhoofdjes van ongeveer 0,5 cm, en idem blaadjes. Ik heb geen idee wat dit is.
Roelinda Wielstra

"Flora et Labora"

wouterbosgra

Excuus, had je aanvulling niet meer meegekregen. Denk je dat het liggende klaver is marc? In dat geval moet ik nog eens kritisch naar mijn eerdere liggende klavers kijken, die waren allemaal veel kleiner dan deze planten? Ik herkende ze tot nu toe altijd aan het bijenkorfje, maar dat waren planten van max 10cm hoog, geen 25....

Citaat van: mcbud op juni 15, 2011, 09:03:42 AM

Citaat van: Windekind op juni 21, 2009, 13:22:24 PM

Hier een sleuteltje voor de drie op vegetatieve kenmerken (al is het geen kleine klaver , dat zie ik zo wel).

1a  stengel kantig, blad met topspitsje, steunblaadjes meestal wat getand (geld niet voor jonge spruiten): medicago lupulina

1b stengel rond, blad zonder topspitsje, steunblaadjes gaaf: 2

2a onderste bladstelen vaak ongeveer even lang als de steunblaadjes (soms duidelijk langer), middelste blaadje meestal veel langer gesteeld dan de zijblaadjes: Trifolium dubium

2b onderste bladstelen meestal langer dan de steunblaadjes, middelste blaadje altijd veel langer gesteeld dan de zijblaadjes, blad vaak driedimensionaal (topblad iets lager liggend op zijaanzicht)    :Trifolium campestre

in dit geval kun je daar , ter onderscheid van Kleine en Liggende klaver, natuurlijk een kenmerkend generatief verschil aan toevoegen:
De hoofdjes van Liggende klaver (campestre)zijn > 1 cm in doorsnede en hebben 20 -40 bloemen.
De hoofdjes van Kleine klaver zijn doorgaans kleiner dan 1 cm en zijn 5-15 bloemig.
(de verhouding tussen de lengte van de steeltjes van de deelblaadjes  is in mijn ervaring niet altijd een even hard kenmerk)
succes, marc

HPM

Kan het geen Bonte Luzerne zijn?

Herman van der Meer

wouterbosgra

geen zweem van paars maar als ik het goed begrijp zijn er een boel tussenvormen. Omdat t ding nog geen peulen heeft kan ik em bevestigen noch uitlsuiten. Maar de kenmerken van liggende klaver kloppen wel perfect, alleen ik vind em zo groot??

brambonius

Als het Medicago is en geen Trifolium lijkt het me eerder simpelweg hopklaver dan luzerne...
Bram

Nietspitten

Citaat van: brambonius op juni 15, 2011, 14:07:19 PM
Als het Medicago is en geen Trifolium lijkt het me eerder simpelweg hopklaver dan luzerne...

Medicago heeft een vierkante stengel , Trifolium een ronde stengel
groeten, Gerrit

wouterbosgra

...en de stengel is duidelijk rond
ben nog benieuwd naar de afmetingen van kleine liggende klaver. In mijn beleving zijn dit altijd kleine dingetjes max 10cm. Dit ding is 25. Is dat raar?

rapunzel

Citaat van: wouterbosgra op juni 15, 2011, 16:02:45 PM
...en de stengel is duidelijk rond
ben nog benieuwd naar de afmetingen van kleine klaver. In mijn beleving zijn dit altijd kleine dingetjes max 10cm. Dit ding is 25. Is dat raar?

Als ik naar de bloemen kijk, met die duidelijk voorover vallende vlag en ik zie aan de blaadjes dat het geen Medicago is dan denk ik toch aan Trifolium campestre.

Koos
Koos Ballintijn

paulhoekstra

Lijkt me ook duidelijk een liggende klaver. Liggende klaver is volgens mij de enige (gele) klaversoort met ribbels in de vlag, zoals nog net op de foto te zien is.

Groet,
Paul
groeten,
Paul