Hoofdmenu

lhb pop larve....

Gestart door harry60, juni 12, 2011, 21:59:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

harry60

Dit vond ik op een boomstam, volgens mij is dit niet helemaal goed wat hier gebeurt.
Zat ook erg weinig leven in of moet het nog gebeuren dat het lhb eruit kruipt?
Ook raar zijn de twee punten die zichtbaar zijn op het schild van het lhb ?

Ben erg benieuwd wat dit is en welk soort dit is.

BVD voor reactie
Harry


M.Vr.Gr. Harry de Koning

Gerrian

Volgens mij een pop van een viervleklieveheersbeestje. Zie ook: http://www.stippen.nl/stippen.php?soort=EXOQUA
De pop zit in de oude larvehuid.

harry60

Lijkt er inderdaad veel op, vind die hoorntjes wel leuk op het schild die zullen wel helpen het velletje te doorbreken ?

Bedankt ik hou het op een pop 4stip.

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Het is inderdaad een 4-stip (geen Chilocorus) - te herkennen aan de lengte en vorm van de borstels. De functie van de tuberkels op de rug (abdomen, niet halsschild) ken ik eigenlijk niet  :-\ Zou eens moeten zoeken ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

Die zogeheten tuberkels zie je niet meer terug na de vervelling tot lhb ?
En met het schild bedoelde ik de dekschilden, ben nog niet helemaal thuis in de anatomie van insecten c.q. lhb.

En ik vond 2 van deze exemplaren op dezelfde boom, een dag later zaten ze er nog en geen verandering in wat ik de dag er voor zag.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

De pop op de foto ziet er niet extreem vers uit en zal dus al een paar dagen oud zijn. De daadwerkelijke pop (het rode ding binnen de de "mantel"/oude larvenhuid) wordt naar het eind toe donkerder. Met het wat koudere weer van de afgelopen dagen kan de popfase makkelijk meer dan een week duren.

De dekschilden bestaan nu nog niet, maar zitten opgeborgen in het de "kraag" zegmaar vooraan het beest - op jouw foto linksonder.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

Bedankt voor de uitleg Arp,
dan zullen ze over een dag of 10 wel weg zijn als ik daar weer in de buurt ben.

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Gerrian

Op het filmpje dat ik afgelopen zondag van het uitsluipen van een gestreept lieveheersbeestje maakte (mijn eerste korte film) kun je goed zien hoe de dekschilden tevoorschijn komen. Zie: http://www.youtube.com/watch?v=b0UkO_3GKgw

harry60

M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Dankje Harry, blij dat je het mooi vindt  :rolleye:

;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Gerrian

Maak ik een keer een filmpje en dan gaat een ander met de eer strijken. Maar dat zou je waarschijnlijk niet doen als je het niet mooi vond. Dus Harry en Arp, ik ben blij dat jullie mijn filmpje (nou ja, met wat hulp van mijn oudste zoon) mooi vinden.

Gerrian

harry60

Gerrian, ik had even niet op de namen gelet, maar het is een heel leerzaam filmpje goed in elkaar gezet.
Complimenten ook aan je zoon.

gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Gerrian

Bedankt voor het compliment. Het was leuk om te doen.

Gerrian

harry60

Als ik wat meer tijd heb dan zou dat wel iets voor mij zijn, moet nog even wachten voor mijn pensioen

gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning