Hoofdmenu

Met wratjes

Gestart door xenion, oktober 17, 2006, 20:16:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

xenion

Kan iemand deze paddenstoel op naam brengen? Foto is vanavond gemaakt en hij stond in een gemengd bos, het dichts bij een paar beuken.
Het lijkt mij geen ameniet omdat de 'bobbels' niet op schubben lijken, maar wat het dan wel kan zijn weet ik ook niet...

Bovenkant:
Groeten,
Martin

xenion

#1
Onderkant, helaas niet helemaal scherp:
Groeten,
Martin

xenion

En ook nog even de steel, ook niet echt een denderende kwaliteit:

Groeten,
Martin

xenion

Dat lijkt mij niet, porseleinzwam heeft een glanzende gladde hoed. Deze glansde niet en was zoals je ziet niet glad.
Deze was ongeveer het formaat van een parelameniet, de porseleinzwammen die ik heb gezien zijn duidelijk kleiner.
Groeten,
Martin

knabenkraut

Het is idd een Amaniet

Jammer dat de steel niet verder zichtbaar is. De Parelamaniet heeft vaak een roze getinte steel. Door hem te beschadigen kleurt hij ook vaak roze.

groetjes,
Dini

xenion

Ja maar ik dacht juist niet aan een amaniet :P
Een amaniet heeft toch schubben die als het waar bovenop de hoed liggen? Dit exemplaar had meer een soort wratten die wat egaler op de hoed zaten, op een paar in het midden van de hoed na. Ze hebben wel wat weg van zeepokken.
Groeten,
Martin

Elachista

M.i. Amanita excelsa, de grauwe.

Tymo
Groet,
Tymo

knabenkraut

Hoe kun je dat nou zien Tymo, ik heb er nl zelf ook 1 waarvan ik denk dat het de grauwe is. Vandaag weer opnieuw naar toe geweest, omdat ze vorige week heel erg licht van kleur waren. Vandaag waren ze een stuk donkerder. Ik zal de link hier onder plaatsen.

http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=14703
groetjes,
Dini

Elachista

Dat is lastig. A. excelsa (grauwe) en pantherina (panter) lijken heel sterk op elkaar.
excelsa is meer wat donkerder aan de steelbasis, heel vaag wat donkerder, en ook geen beurs. pantherina heeft een hele mooie beurs en de hele steel is echt sneeuwwit, ook zijn de velumresten bij excelsa wat pluiziger/donziger dan bij pantherina.
Dit zie ik bij beiden terug dus voor mij beide ook excelsa, iig die van jou Dini, die steel is al veel donkerder.

Tymo
Groet,
Tymo

knabenkraut

Aan de Panter dacht ik eigenlijk niet omdat Andre ons verteld heeft dat de velumresten meer op pukkels og stekeltjes lijken.
Ook zijn de velumresten echt wit van de Panteramaniet.
Bedankt iig, dan kan ik hem invoeren als Grauwe Amaniet.
groetjes,
Dini

Ringneck

Stom want ik bedoelde een Parelamaniet, waarom ik porseleinzwam gezegd heb weet ik niet, want die zijn glimmend wit.
Met vriendelijke groeten,

Rob


My Webpage

xenion

Het is geen makkelijke blijkbaar :P
Voorlopig ga ik mee voor de grauwe. Zijn er misschien nog andere kenmerken waar ik de volgende keer op kan letten als ik weer een gelijkende tegenkom?
Groeten,
Martin