Hoofdmenu

Pruikzwam

Gestart door ratje, oktober 17, 2006, 19:24:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

ratje

wie geeft me antwoord op mijn gevonden pruikzwam. Er staat nu een reactie bij waar geen eind op gekomen is en er staat een C bij de informatie. Graag uitsluitsel hierover van iemand. Ik wil mijn opgaves graag afgerond zijn. Bedankt.

Arno van Stipdonk

Hallo Hannie,

Waarschijnlijk kan niemand hierover uitsluitsel geven. Het probleem is dat je alleen de onderzijde ziet en doordat de zwam zo hoog hangt is ook dat niet echt duidelijk. Dat de boswachter zegt dat het de Pruikzwam is, wil natuurlijk niet zeggen dat dat zo is. Als ik het zo bekijk voel ik ook het meeste voor Gelobde pruikzwam en heeft André dus weer gelijk gehad. Maar zekerheid, nee, die kan ik  je niet geven.

ratje

CiteerHallo Hannie,

Waarschijnlijk kan niemand hierover uitsluitsel geven. Het probleem is dat je alleen de onderzijde ziet en doordat de zwam zo hoog hangt is ook dat niet echt duidelijk. Dat de boswachter zegt dat het de Pruikzwam is, wil natuurlijk niet zeggen dat dat zo is. Als ik het zo bekijk voel ik ook het meeste voor Gelobde pruikzwam en heeft André dus weer gelijk gehad. Maar zekerheid, nee, die kan ik  je niet geven.
Wat de boswachter betreft ben ik het met je eens. Ik heb de vraag wat het verschil is tussen de pruikzwam en de gelobde pruikzwam. Als er iets niet klopt, vind ik het wel zo prettig dat dit beargumenteerd kan worden en dat mis ik. Hoe en waarom.

Niko Buiten

#3
Dag Hannie,

Waar staat de informatie waar ik naar moet kijken? Welk topic is het? Of is het een waarneming? Wanneer ik dat zie en lees wil ik je het verschil van Pruikzwam en Gelobde pruikzwam uitleggen.

(Vandaag kom ik daar niet meer aan toe.)
Groet,

Niko Buiten.


ratje

CiteerDag Hannie,

Waar staat de informatie waar ik naar moet kijken? Welk topic is het? Of is het een waarneming? Wanneer ik dat zie en lees wil ik je het verschil van Pruikzwam en Gelobde pruikzwam uitleggen.

(Vandaag kom ik daar niet meer aan toe.)
Hoi Nico, ja het is een waarneming op mijn naam: hannie Wijers bij de Velhorst. Ik weet niet hoe ik de link kan maken. Geeft niet als het vandaag niet lukt, ik wil gewoon graag weten waarom het al dan niet de gewone/gelobde pruikzwam is. Geeft me anders een onvoldaan gevoel. Bedankt alvast.

Niko Buiten

Dag Hannie,


Ik wil je niet langer in onzekerheid houden. Gefeliciteerd. Dit is inderdaad de Pruikzwam. Ik ken de soort uit Haarlem en omgeving en die zien er ook zo uit.

Omdat ik nu echt weg moet hou je de uitleg over het verschil met de Gelobde pruikzwam nog even tegoed.  
Groet,

Niko Buiten.


Corryabbink

http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1591132

Bedoel je deze Hannie?

Enkele verschillen:

Pruikzwam(Hericium erinaceus): Vruchtlichaam knolvormig vaak met andere vergroeid)met stekels die 2-5cm lang zijn. Trama amyloïd.

Gelobde pruikzwam(Creolophus cirrhatus): Vruchtlichaam 3-8 cm breed dakpansgewijs vergroeid Stekels tot 1cm lang. Trama niet amyloïd.

Ik weet niet of het Pruikzwam is daarvoor zou ik het e.e.a. beter moeten kunnen bekijken b.v. de lengte van de stekels.



met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

ratje

CiteerDag Hannie,


Ik wil je niet langer in onzekerheid houden. Gefeliciteerd. Dit is inderdaad de Pruikzwam. Ik ken de soort uit Haarlem en omgeving en die zien er ook zo uit.

Omdat ik nu echt weg moet hou je de uitleg over het verschil met de Gelobde pruikzwam nog even tegoed.
Oke,
alvast bedankt Nico. Als nu de vondst nog gecorrigeerd gaat worden ben ik weer helemaal gelukkig. Je uitleg ontvang ik nog wel.

ratje

#8
Citeerhttp://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1591132

Bedoel je deze Hannie?

Enkele verschillen:

Pruikzwam(Hericium erinaceus): Vruchtlichaam knolvormig vaak met andere vergroeid)met stekels die 2-5cm lang zijn. Trama amyloïd.

Gelobde pruikzwam(Creolophus cirrhatus): Vruchtlichaam 3-8 cm breed dakpansgewijs vergroeid Stekels tot 1cm lang. Trama niet amyloïd.

Ik weet niet of het Pruikzwam is daarvoor zou ik het e.e.a. beter moeten kunnen bekijken b.v. de lengte van de stekels.
Dank je Corrie, Nico heeft gekeken. Kun je me uitleggen hoe ik de link kan maken naar de betreffende foto, dat begrijp ik nog niet.

Corryabbink

CiteerDank je Corrie, Nico heeft gekeken. Kun je me uitleggen hoe ik de link kan maken naar de betreffende foto, dat begrijp ik nog niet.

Hannie je gaat naar de waarneming. Dan zie je bovenaan in het venster het adres staan. Met de rechtermuisknop kopiëren. Ga dan naar het bericht waar je de link wilt plaatsen en met de rechtermuisknop plakken. Zo staat er dus een link in het bericht.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

ratje

Citeer
CiteerDank je Corrie, Nico heeft gekeken. Kun je me uitleggen hoe ik de link kan maken naar de betreffende foto, dat begrijp ik nog niet.

Hannie je gaat naar de waarneming. Dan zie je bovenaan in het venster het adres staan. Met de rechtermuisknop kopiëren. Ga dan naar het bericht waar je de link wilt plaatsen en met de rechtermuisknop plakken. Zo staat er dus een link in het bericht.
ik zal het eens proberen, bedankt Corry

Niko Buiten

Citeer
Oke,
alvast bedankt Nico. Als nu de vondst nog gecorrigeerd gaat worden ben ik weer helemaal gelukkig. Je uitleg ontvang ik nog wel.
Dag Hannie,

Ik ben er weer. Ik zie dat Corry al heeft uitgelegd wat de verschillen zijn. Ik kan mij daar helemaal in vinden.

Als het goed gaat zie ik vrijdag een paar Pruikzwammen. Als het weer meezit zal ik er foto's van maken en aan je laten zien.

Doei.  :)  
Groet,

Niko Buiten.


ratje

wat een mazzelko.... Ik wacht het wel af, dank je.

Niko Buiten

Dag Hannie,

Hier komen de beloofde foto's van één van de Pruikzwammen uit Haarlem e.o. Ik hoop dat de foto's van voldoende kwaliteit zijn om iets op te zien. Wat ik altijd opvallend vind aan de zwam zijn de lange stekels (enige centimeters lang), de okergele kleur van de zwam, de geelbruine kleur van de 'hoedjes' en de naar buiten gekromde stekels aan de rand van de zwam.
De zwam groeit hier al jaren. Soms zijn er mensen die denken dat het een Gelobde pruikzwam is, en dan begint het hele gediscussieer en gedetermineer weer opnieuw. Deze Pruikzwam heeft ook in de bijzondere soorten rubriek van Paddestoelenkartering.nl (van de NMV) gestaan.

De meeste Pruikzwammen verschijnen hier meestal in september en groeien daarna uit. Hoe ouder ze worden hoe langer de stekels en hoe donkerder geelbruin het vruchtlichaam wordt.

Foto 1.


Groet,

Niko Buiten.


Niko Buiten

Foto 2.
Groet,

Niko Buiten.


ratje

CiteerFoto 2.
Mooie foto's Nico. Degene op de Velhorst hangt vrij hoog, ik moet al met 450mm lens werken.

Niko Buiten

Nu, en op basis van dit beeld denk ik dat jouw Pruikzwam in de Velhorst een Pruikzwam is. Als je het absoluut zeker wilt weten zul je natuurlijk een ladder tegen de boom moeten zetten en naar de Pruikzwam toe moeten klauteren om de lengte van de stekels te meten. Maar wellicht is dat niet eens nodig. Misschien is de groeiplaats al bij de NMV bekend en wordt de Pruikzwam gemonitoord voor het Paddestoelenmeetnet van de NMV. Anders zou je dat natuurlijk zelf kunnen gaan doen. Of de groeiplaats door de NMV gemonitoord wordt daar zou de boswachter je misschien meer over kunnen vertellen.
Groet,

Niko Buiten.


ratje

CiteerNu, en op basis van dit beeld denk ik dat jouw Pruikzwam in de Velhorst een Pruikzwam is. Als je het absoluut zeker wilt weten zul je natuurlijk een ladder tegen de boom moeten zetten en naar de Pruikzwam toe moeten klauteren om de lengte van de stekels te meten. Maar wellicht is dat niet eens nodig. Misschien is de groeiplaats al bij de NMV bekend en wordt de Pruikzwam gemonitoord voor het Paddestoelenmeetnet van de NMV. Anders zou je dat natuurlijk zelf kunnen gaan doen. Of de groeiplaats door de NMV gemonitoord wordt daar zou de boswachter je misschien meer over kunnen vertellen.
Toen we de boswachter spraken vertelde hij dat die pruikzwam al bekend was, dus ik neem aan dat deze doorgegeven is. Om de Velhorst te gaan monitoren is me zeker op dit moment nog te ver weg, mag nog niet in de auto. Niet eerder als ergens in december.
Ik zit nog te wachten voor het Appense bos in Voorst.

Niko Buiten

Oké. Ik heb mijn waarneming met foto's inmiddels ingevoerd. Dank voor het vriendelijke contact.
Groet,

Niko Buiten.


Niko Buiten

Ik ben nog iets vergeten te vermelden over mijn ingevoerde waarneming.

Ik heb hem ingevoerd met het nieuwe invoerscherm. Daarmee kun je - volgens Hisko - tot op de millimeter waarnemingen invoeren. Helaas heb ik mij vanmiddag niet zo goed in het veld georiënteerd maar op basis van mijn geheugen heb ik geprobeerd de Pruikzwam met de pointer aan de boom te plakken waarop hij werkelijk groeit. Zo kunnen mensen die dat zouden willen naar de Pruikzwam komen kijken.
Groet,

Niko Buiten.