Welk soort wesp is dit?

Gestart door herman-05, juni 14, 2011, 16:39:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

herman-05

Geachte forumleden,

Wie kan mij vertellen welk soort wesp dit is? De Franse veldwesp of is het de Gallische wesp?
Ik ben niet zo'n kenner van de diverse soorten wespen, maar deze viel mij op door zijn lange achterpoten en hij is slanker dan de gewone wesp.

Alvast bedankt.

Groetjes Herman Bruggink
Groetjes Herman Bruggink.

gko

het lijkt me een Polistes-soort, o.a. door de oranje antennes,
je was zelf al tot veldwesp gekomen maar met zo'n kleine foto
is veel meer niet mogelijk
met vr gr gkoopman

Jorgen

------------------------------------------------
Jorgen Ravoet
http://picasaweb.google.nl/Jorgen.Ravoet

herman-05

Hallo forumleden,

Ik zal nog een foto plaatsen. Misschien zijn deze wat beter?

Deze wesp vliegt hier gewoon rond (Twente) en zitten steeds op een speeltoestel van mijn kleinkinderen en drinken water wat in de gleuven blijft staan. Er zit hier ergens een nest in de buurt maar kan het nog niet vienden.

Groetjes Herman
Groetjes Herman Bruggink.

Jorgen

Bij Nederlandse veldwespen waarbij de antennen bovenaan gedeeltelijk oranje zijn mag je uitgaan van franse veldwespen (Polistes dominulus). Vroeger dacht men deze soort P. gallicus betrof, maar dit bleek eigenlijk een Zuid-Europese soort te zijn.
------------------------------------------------
Jorgen Ravoet
http://picasaweb.google.nl/Jorgen.Ravoet

herman-05

#5
Hoi Jorgen,
Dan ben ik in elk geval weer een stap verder. Leuk om te weten!
Zij vielen mij op dat ze anders waren dan de gewone wesp. Maar zijn deze hier al wel algemeen?
Groetjes Herman
Groetjes Herman Bruggink.

sjonnoh

Deze waren vorig jaar nog zeldzaam maar ze komen steeds vaker in NL voor sinds de laatste jaren.
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

herman-05

Oke Johnny, bedankt voor je informatie.


Groetjes Herman Bruggink.

sjonnoh

Ze komen ook volgens mij vaak in tuinen voor. Vorig jaar was voor mij de 1se keer en er zaten er een stuk of 5 min. met name op de zonnenbloemen. Ik vind ze echt iets heel aparts :)
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

herman-05

Ik had vorig jaar een aantal bessenplanten (zwarte bes ,witte bes) in de tuin staan, toen zaten ze er volgens mij ook maar heb er niet echt aandacht aan besteed. Maar zo zie je maar dat het klimaat toch veranderd en er steeds meer andere soorten insecten waargenomen worden!

Groetjes Herman.
Groetjes Herman Bruggink.

sjonnoh

Klopt, maar van de 1 wordt nu meer waargenomen terwijl de ander juist meer vertrekt  ::)
Zal wat wezen als er op een gegeven moment overal franse veldwespen zijn en dat de duitse en gewone wesp ineens heel zeldzaam zijn, dan ga je die wellicht weer boeiender vinden  ;D
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

herman-05

Ja das de natuur he  ;) zo blijft het boeiend!
Groetjes Herman Bruggink.

MarjoSmeets

Geef mij de franse maar, die zijn veel aardiger. Wij hebben ze hier heel veel in de tuin zitten, ze komen vooral op onze minivijver af (ook voor het water) en die vijver staat op het terras vlak naast de tuintafel waar we vaak zitten te eten, maar ik heb nog geen één keer de Franse veldwesp bij ons aan tafel gezien, ze vallen je helemaal niet lastig. Ik heb zelfs al een paar keer een nest verplaatst (was op de grond gewaaid) waar nog een wesp op zat, zonder te worden gestoken. En Herman, de nesten zitten vaak behoorlijk open maar zijn maar een cm of 6 in doorsnee, tenminste, die die ik tot nog toe gezien heb, dus je ziet ze misschien toch snel over het hoofd. Ik heb je een foto, van een van de op de grond gewaaide nesten, toegevoegd, dan weet je waar je naar zoeken moet.  ;)
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

herman-05

Leuk verhaal hoor, ik had al in de gaten dat ze "mensvriendelijk" waren. Ik zal het is in de gaten houden hier en mijn best doen om het nest te vinden.

Wie weet! Met een foto erbij  :rolleye:

Bedankt!
Groetjes Herman Bruggink.

sjonnoh

Vorig jaar heb ik 1 keer een paartje gezien in mijn tuin, alleen een nest heb ik ook niet gevonden. Dat ze vriendelijker zijn was mij ook opgevallen, alhoewel ik eigenlijk ook nooit problemen heb met vespula soorten :P
Maar als we het over tafel bezoekers hebben dan wint de Duitse wesp het bij ons:
http://waarneming.nl/waarneming/view/49611770?_popup=1
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

herman-05

Dat doen ze zeker, deze "lastposten" Johnny.

Groetjes Herman Bruggink.

gko

de rode wespen staan er ook om bekend dat ze erg mensvriendelijk zijn,
maar denk maar niet dat het helpt, ze worden evengoed de dupe van de
menselijke moordzucht, alles wat geel/zwart is wordt doodgeslagen/vergiftigd
met vr gr gkoopman

MarjoSmeets

Bekend in zeer kleine kring ben ik dan toch bang. Een paar jaar geleden wist ik nog niet eens, zoals het meerendeel van de mensen, dat er verschillende soorten wespen zijn, laat staan dat er wespen zijn die veel mensvriendelijker zijn. En als ik het nu niet zelf ervaren had dat deze wespen niet zo gauw steken, dan wist ik het waarschijnlijk nóg niet. Maar daar is dan een taak voor "ons" weggelegd. Wij moeten gewoon zorgen dat het wat bekender wordt. Ik heb bijvoorbeeld mijn zus, die panisch is voor wespen, inmiddels al zover gekregen dat ze redelijk rustig bij ons aan de tuintafel blijft zitten als de "wespen met de hangende pootjes" af en aan naar de minivijver vliegen.  ;D  Het is trouwens überhaupt wel leuk om te zien wat voor effect mijn hobby op de mensen in mijn omgeving heeft, ook zíj zien ineens veel meer soorten insecten en maken wel eens foto's van insecten om ze mij te laten zien.
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

sjonnoh

Nou, Vespula of geen Vespula soort, ik blijf altijd van de insecten af  :angel:
(tenzij ze niet goed voor de camera staan dan wil ik ze nog wel eens dwingen om er goed voor te gaan staan  ;D )
En ik wou dat mijn oudste zus ook zo makkelijk was te overtuigen, zij roept al heel snel wesp als er nog maar een doodskopzweefvlieg aggresief rond haar heen vliegt. Ik heb haar geprobeerd uit te leggen dat ze naar de ogen van het beestje moet kijken voor ze kan zeggen of het een wesp of (zweef)vlieg is maar helaas blijft ze er van schrikken  ;D
En het grappige is, mijn zus probeert altijd zo ver mogelijk van insecten te blijven en zij word altijd geprikt, geïrriteerd ect terwijl ik altijd met mijn camera pal boven die beesten hang en helemaal niets overkom  :P
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~