harig met snuitje?

Gestart door huysse, oktober 17, 2006, 17:40:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

huysse

De enige foto die ik heb.
Nogal een rusteloos type.
Voldoende voor determinatie?

Groet,
Marijke

xenion

Dit is denk ik de Woeste Sluipvlieg (Tachina fera), maar ik ben ook geen expert :)
Groeten,
Martin

han.endt

Zou zomaar kunnen, maar ik zou er toch wat meer aan willen zien om zeker te zijn. Zo is het achterlijf erg licht en lijken de poten niet zo gestekeld als bij Tachina fera.

huysse

Misschien dat het gedrag nog iets bijdraagt?
Zocht constant een plekje op de grond, echt tussen de grasjes en planten in, maar bleef nergens lang zitten.

De meeste overige insecten zaten op de bloeiende klimop.

Marijke

wilde

Voor sluipvliegen moet je eigenlijk de grootste expert (in Europa) hebben: Theo Zeegers. Jammer dat hij hier niet komt. Je kunt deze vragen op www.diptera.info en je zult ongetwijfeld een antwoord krijgen, ook van andere experts. Het is leuk om er af en toe eens te kijken, want alle nationaliteiten lopen door elkaar. Ik kreeg op 1 vraag wel antwoord van een Engelsman, een Rus, een Portugees en ook van Theo. Ik vind de vlieg een wat erg licht achterlijf hebben voor T. fera, maar misschien zijn die er ook wel zo.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Robert Heemskerk

helemaal zeker weet ik het niet, maar ik denk dat dit mogelijk Tachina fera is.

Je ziet niet goed de haren op de poten, deels omdat die achter een stukje riet zitten.
De beharing is altijd donkergekleurd(je spreekt van borstels)

Witte dwarsbanden op het achterlijf heeft Tachina fera ook maar het is wel wat aan de grote kant.
Pootkleur, antennekleur, scutum en scutellum komen ook overeen.
Als je goed kijkt naar het begin van de voorrand van de vleugels, dan zie je dat dit gebied gelig van kleur is.

De vleugeladering klopt met een Tachina, ook zie je delen van witte vleugelschubjes(alula) en dit is ook karakteristiek voor tachina sp.

De zwarte middenstreep over het achterlichaam loopt als ik het goed zie van breed naar smal toe en dat is (niet 100% kenmerk, maar) veel voorkomend bij Tachina fera. Deze kan variabel zijn en dat maakt het er niet eenvoudiger op..

Nu is dit geen pleidooi voor Tachina fera hoor, het zijn meer aantekeningen bij de foto.

Kijk eens naar deze foto's, daar krijg je een goed beeld van Tachina fera:
http://www.diptera.info/forum/viewthread.p...5670#post_15670

Een soort die je kunt verwarren met Tachina fera is T. magnicornis

Die donkere middenstreep over het achterlichaam is dus geen sterk kenmerk(volgens T. Zeegers), deze kan immers variabel zijn..

daarnaast zijn kenmerken voor Tachina fera (waarin deze van T. magnicornis verschilt dus):
Colour of tarsi, colour of hairs on gena and parafacialia, shape and colour of third antennal segment. (quote T. zeegers)

Dit maakt het dus in jouw geval duidelijk dat je niet zeker kunt stellen dat dit Tachina fera is.

Tachina fera komt dacht ik wel veel meer voor.

:D  

huysse

Bedankt allemaal voor de toelichting!

Marijke

huysse

Hij was er weer vandaag. Dezelfde denk ik!  :D

Helpt deze foto?

Marijke

gardensafari

Lijkt mij een prima Tachina fera. Vergelijk maar met de foto op mijn site. Het verschil zit een beetje in de lichte dwarsband op het achterlijf. Op jouw foto lijkt die afwezig, maar als je goed kijkt, is hij er wel. De andere details lijken mij volledig te kloppen.

Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

huysse

huysse

Nog weer een latere foto, die lichte band is bij mijn exemplaar eigenlijk niet goed zichtbaar.
Ik weet natuurlijk helemaal niet of het steeds hetzelfde exemplaar is maar het zou best eens kunnen.

Marijke

huysse

huysse

Of heeft het met de lichtval te maken?

gardensafari

Ik kan er toch niet veel anders van maken. Zo te zien zijn de foto's pas genomen. En da's verraderlijk, want de zon staat al erg laag. En dus krijg je mooi, verzachtend strijklicht. Maar om details en echte kleuren te zien is dat licht niet ideaal.
Als je echt twijfelt, moet je de foto's voorleggen aan www.diptera.info
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.