Lynx in Nederland

Gestart door timvanoerle, juni 02, 2011, 12:03:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

timvanoerle

Beste..,


Zeldzame vogels in Nederland worden beoordeeld door de CDNA. Hoe zit dit eigenlijk bij zoogdieren? Bestaat er ook een dergelijk orgaan?


Mijn vervolgvraag heeft betrekking op de Lynx. Zijn er 'geaccepteerde' gevallen van dit beest in Nederland?



Tim van Oerle

ArjenDrost †

Citaat van: timvanoerle op juni 02, 2011, 12:03:47 PM
Mijn vervolgvraag heeft betrekking op de Lynx. Zijn er 'geaccepteerde' gevallen van dit beest in Nederland?
Volgens mij zijn er geen goed (dus met foto's) gedocumenteerde gevallen van Lynxen. En ik denk dat dat toch voorwaarde is voor het eerste geval (wie dit dan ook moge beoordelen).


Groeten, Arjen

jeroenroelofsen

Interessante vraag, ben ook wel benieuwd of er zoiets is voor zoogdieren.
Kan me aan de andere kant ook wel weer voorstellen dat het minder nut heeft dan bij vogels. De meeste zoogdieren verplaatsen zich immers niet zo makkelijk en snel als vogels. Vogels steken met vrij veel gemak immers een stuk water of een snelweg over.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

maurice.lahaye

Arjen,

Heeft helemaal gelijk. Er zijn geen bevestigde gevallen van Lynx in Nederland. In de Atlas van Limburg staat weliswaar een foto van een pootafdruk van de Groote Heide bij Venlo, maar recent contact met Sloveense experts heeft mij geleerd dat sporen van Lynx verward kunnen worden met pootafdrukken van honden. Laat de Groote Heide nu zo ongeveer één groot uitlaat gebied zijn. Daarmee is niet gezegd dat het geen Lynx is geweest, maar de twijfel is daarmee wel gezaaid.

Voor de duidelijkheid. Het Lynxen-kamp is in Nederland in 2-en te verdelen: 'optimisten' en 'sceptici'. Ik behoor tot de laatste groep en leg de lat voor een 'geaccepteerde' waarneming daardoor erg hoog. In mijn opinie zou er allang een Lynx dood gereden moeten zijn, als de dieren daadwerkelijk in NL (Limburg) voorkomen. Op het moment dat iemand mij een dood gereden Lynx toont of een onmiskenbare foto met duidelijk herkenbare locatie, dan ben ik om. Op basis van sporen vind ik de aanwezigheid, vooralsnog, niet aangetoond.

Vriendelijke groet,
Maurice
admin

P.S. Voor de duidelijkheid. Ik ben er wel van overtuigd dat de soort toeneemt (in de omliggende landen) en dat de soort snel te verwachten is in NL.

2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

timvanoerle

#4
Bedankt voor jullie reacties!




Op de hoogte blijven van natuur nieuws?
Tim van Oerle

Johan Helmus

Citaat van: timvanoerle op juni 03, 2011, 10:40:09 AM
Bedankt voor jullie reacties!




Op de hoogte blijven van natuur nieuws?
Ik ben ook wel nieuwsgierig naar het antwoord op je vraag of er ook een orgaan is voor het vastleggen/beoordelen van zeldzame zoogdierwaarnemingen. Volgens mij is die vraag nog niet beantwoord?

p.s. Je link klopt niet, je mist een 't'  ;)
Groeten, Johan Helmus

timvanoerle

Tim van Oerle

maurice.lahaye

Nee, er is geen 'officieel' orgaan in NL wat zoogdier-waarnemingen beoordeeld. Ik denk dat het team zoogdier-admins van waarneming.nl in samenwerking met de admins van Telmee daar nog het dichts bij in de buurt komt. En wees gerust, het zoogdieren-wereldje is maar klein: weinig mensen die naar zoogdieren kijken en weinig soorten zoogdieren. Het is dus echt 'ons kent ons'. Ik kan mij goed voorstellen dat dat voor de zeldzame vogels een heel ander verhaal is.

Vriendelijke groet,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Danny katerbarg

Ik denk wel dat de kans met de dag groter is dat grote toproofdieren als de lynx en de wolf in Nederland komen binnenwandelen. De vraag is alleen wie ze het eerst ziet en vooral goed documeerd. Misschien leven er over 10 jaar wel echt roedels wolfen hier en kleine groepen lynxen. maar voorals nog is er geen hard bewijs van dieren die hier al zijn. maar een goed systeem om gevallen uit te sluiten is misschien hiervoor wel nodig.
met vriendelijke groeten,
Danny Katerbarg( 29 jaar), Emmen

levenslijst vogels: 282
update: 04-02-2024 20:50

nielsyese

ik denk dat je binnen een periode van 10 jr alleen maar aan een enkel ex. moet denken, niet aan roedels.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Danny katerbarg

Citaat van: nielsyese op juni 07, 2011, 10:08:56 AM
ik denk dat je binnen een periode van 10 jr alleen maar aan een enkel ex. moet denken, niet aan roedels.

ik zei ook misschien maar, zeker niet onmogeluk. maar de tijd zal leren. Ik denk dat we inderdaad blij mogen zijn als er ook maar één hier even komt kijken.
met vriendelijke groeten,
Danny Katerbarg( 29 jaar), Emmen

levenslijst vogels: 282
update: 04-02-2024 20:50

timvanoerle

Een stukje over deze discussie is geschreven op: http://www.natuurnieuwtje.nl/
Tim van Oerle

Freek Verkerk

#12
Nederland ligt niet op een eiland. Zoogdieren kunnen in principe gewoon het land binnenlopen. Door de waarnemingen in het buitenland te bekijken kan je wel een inschatting maken van wanneer de eerste lynx en Wolf het land binnenkomen. Vroeger zijn ze er trouwens al geweest, dus helemaal nieuw zijn ze niet. Ik weet niet wanneer de lynx in Nederland is verdwenen, maar de wolf ongeveer tussen 1815 en 1890. De Lynx zal ongeveer in dezelfde periode verdwenen zijn.
Er zijn al waarnemingen van lynxen in Nederland (ook op deze site) die ik wel geloof. Nog geen foto's en doodgereden exemplaren, maar die kunnen met de brede verspreiding van mobiele telefoons met fotofunctie en de auto's ook elk moment verschijnen. Lynxen worden trouwens niet zo vaak doodgereden. Hun aanwezigheid merk je doordat er dode reeen gevonden worden. Ook wel doordat iemand hen ziet. Dat is het verhaal van de Lynx.

De wolf zit iets verder weg. Maar ook die komt er zeker aan. Het is alleen de vraag wanneer. Op roedels moeten we nog even wachten, maar de eerste zwerver zal over ongeveer 10 jaar langskomen, alhoewel die dieren mij blijven verbazen en verrassen. Wolven worden wel weer vaak door auto's aangereden. Voor hen is de auto een van de grootste doodsoorzaken. De aanwezigheid van wolven merk je doordat ze schapen doodbijten.

Een leuk filmpje van een wolf op de Lunebrugerheide (met een mobieltje gemaakt!!! ) die een paar jonge biggen probeert te pakken te krijgen, maar die daarbij te maken krijgt met de ouders. De kwaliteit is zo slecht dat ik die jonge varkens niet zie, alleen een wolf die door wilde zwijnen achternagezeten wordt: http://www.landeszeitung.de/lokales/landkreis/news/artikel/die-mit-dem-wolf-tanzen/ Levensgevaarlijk die wilde zwijnen. Die lijken me gevaarlijker voor mensen dan de wolven!!!

De Luneburgerheide is een 250 km van de NL grens.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

maurice.lahaye

Goed gevonden! Super beelden. :duim:

Groet,
Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

HPM

Mooi om te zien hoe die zwijnen elkaar aflossen.

Herman van der Meer