Voor mij onbekend

Gestart door Raver, oktober 17, 2006, 12:41:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Raver

Zal vast heel algemeen zijn, maar ik kom er niet uit welke het is :-)
Met vriendelijke groet,
Ron

Raver

En de plaatjes  
Met vriendelijke groet,
Ron

Niko Buiten

Is misschien een Geaderde leemhoed. Kijk s.v.p. in het foto-album Geaderde leemhoed om te controleren of het klopt.  
Groet,

Niko Buiten.


JW_2all

#3
Op houtsnippers. Leemhoed, afhangende ring.

Als de hoed niet geaderd is, dan is dit de Vroege leemhoed.
Als de hoed wel geaderd is is het een geaderde leemhoed.

Ze groeirn vaak op hetzelfde substraat.

Zel verschijnen rond september en waarvan de laatste verdwijnen in november, op broeiend strooisel van dit jaar, meestal warm-vochtig iepenhout (daar lijkt het op).

Sinds kort kom ik ze beide tegen, door elkaar heen op de zelfde snipperhopen.
Ik vind het onderscheid nog moeilijk en leg 'm voor aan anderen. Er gaat er ook af en toe een richting microscopist.


JW
Groet,
Jan

Niko Buiten

Dag Jan Willem,

Ik vind de leemhoed links geaderd. Op de andere kan ik dat niet goed zien. (Misschien heeft Raver nog andere foto's van de hoeden van de paddestoelen om te laten zien.)

Ik zou persoonlijk ook liever gaan voor microscopische controle, maar dat is zo moeilijk aan te bevelen omdat niet iedereen over een microscoop beschikt.
Groet,

Niko Buiten.


Raver

Bedankt, weet nu in welke hoek ik moet zoeken.

Andere foto's dan deze heb ik niet en micrpscopisch kan ik hem niet controleren (zo ver ben ik nog niet gevorderd)

Heb van beide soorten de foto overzichten bekeken, de Geaderde leemhoed is denk ik dan de beste keuze.

Maar zal hem voorlopig in mijn lijstje latten staan op leemhoed spp. en ga even kijken of hij nog op de vindplaats staat.


Ron
Met vriendelijke groet,
Ron