Deteminatie Slijmzwam ?

Gestart door Thijs van Eijk, oktober 17, 2006, 12:09:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Thijs van Eijk

Geacht forum,

Hierbij een soort slijmzwam die ik al eerder ergens aantrof aan de voet van een dode Spar. Deze gefotografeerde exemplaren vond ik tussen een afgezaagde spar en een dode beuk. Het heeft geen porieën,verbrokkelt snel en zit vol gaten.  Het spreidt zich ook langzaam uit . Soms zie je een groenige (ALGEN) verkleuring bij jonge exemplaren . Het heeft ook geen opvallende geur.

kan iemand hier een naam aan verbinden ?

Alvast bedankt,


Thijs van Eijk.

wim veraghtert

Volgens mij is dit helemaal geen slijmzwam.
Is het geen oude houtzwam die van de beuk gevallen is? Een stuk Zwavelzwam bijvoorbeeld (Laetiporus sulphureus). Die wordt in oude toestand volledig wit en kruimelig.

Als het dan toch een slijmzwam zou zijn, dan zeker niet in het sporulerend stadium, zodat je er sowieso geen naam op kan plakken.
(Behalve de heksenboter - Fuligo septica is het onmogelijk slijmzwammen in een vroeg stadium op naam te brengen).

Groetjes,
Wim
admin nachtvlinders waarnemingen.be

JW_2all

CiteerEen stuk Zwavelzwam bijvoorbeeld (Laetiporus sulphureus). Die wordt in oude toestand volledig wit en kruimelig.

Groetjes,
Wim
Ik zou hieraan geen naam meer willen geven, maar als het moest hield ik het ook op het lijk van een zeer oude Zwavelzwam.
Groet,
Jan

Thijs van Eijk

Toch nog even een poging doen met de volgende foto.
Het zijn naar mijn waarnemingen geen oude paddestoelen maar juist een beginstadium.
De link die ik gelegd heb naar een slijmzwam is omdat het zich uitbreidt als een soort Boompuist

Misschien maakt deze foto het geheel wat duidelijker.

Hierna volgt nog een foto van vergelijkbare situatie

Thijs van Eijk

Nog een foto,

Deze dus gemaakt op een andere locatie maar wel vergelijkbaar.
wederom aan de voet van een Spar in een verder ontwikkeld stadium.

Hopelijk brengt deze meer duidelijkheid,

Alvast bedankt .

Groeten.  Thijs van Eijk

Arno van Stipdonk

Volgens mij ook zeker geen myxomyceet. Geen idee wat het wel is.