Je leukste waarneming van vandaag - Waarnemingsverhalen

Gestart door Botervlieg, juni 12, 2011, 21:24:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

tseardjan

Als ik zo dat hennep plantje zie denk ik niet dat die werwildert is maar aangeplant
een zaadplant is veel sprietiger

deze lijkt mij om later op te roken

mvg tseardjan
zonder natuur geen leven

tseardjan

Mijn leukste waarneming vandaag 6 jonge gladde slangen op het fochtelooerveen.

mijn dag kan niet meer stuk. ;D

zal ze vanavond uploaden

met vrolijke groet tseardjan
zonder natuur geen leven

Botervlieg

Tiendoornige Stekelbaars

http://waarneming.nl/waarneming/view/56853781http://waarneming.nl/waarneming/view/56853781


Vandaag voor het eerst in mijn leven een vis gevangen! Ik ving er zelfs 4 !
(En heb ze ook netjes op dezelfde plek weer vrijgelaten.)

Karpers en snoek(baars) had ik wel eerder gezien in (helder) water, maar een visje vangen had ik nog niet eerder gedaan.

Vandaag in Schalkwijk, met MarKoHu  ;)

Dus dit is mijn "waarneming van de dag"  ;D

Groetjes, Marleen

Jan vH

Vandaag heb ik een Zomereik gezien. Ik zie hem bijna elke dag, maar vandaag ben ik wat beter gaan kijken. Ik hoopte wat gallen te vinden. En inderdaad, al snel vond ik een gal. En nog een, en nog een. Na een tijdje had ik al zeven soorten gallen gevonden op die ene boom. Waaronder de gal van de Ramshoorngalwesp (een zeer zeldzame soort):




Jan van Harten
Validator Plantengallen

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Botervlieg

Waterschorpioen - Nepa cinerea

Vandaag werd ik in de Amsterdamse waterleiding duinen verrast door deze wants. De waterschorpioen. Heb deze in Thijsse's hof jaren geleden al eens gevonden, maar die lag toen dood op het zand. Leuk om deze een keer levend te vinden.

Ik blijf me verbazen over hoe je 100 keer op dezelfde plek kunt zijn en elke van die 100 keer andere dingen kunt vinden. Zo ook deze waterschorpioen. Ik sta vrijwel elke week (soms 2-3 weken niet, maar soms ook 4x per week) in de AWD en vrijwel elke keer kom ik ook langs dit stukje water. Al 2 jaar. En nog nooit heb ik deze waterschorpioen hier gezien.

Maar vandaag wel! Heel leuk om deze dus (weer) te vinden.

Klik op de foto om naar de waarneming te gaan.



Groetjes, Marleen

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Botervlieg


tseardjan

leuk zon "waterschorpioen"
zag er vandaag ook nog 1!
hij zat naast mijn topvangst van ik durf wel te zeggen 2012 de hyla arborea oftewel de boomkikker
ik heb in 2011 dagen gezocht naar de boomkikker en dit jaar de eerste keer weg(opzoek naar de boomkikker dan) en binnen een uur raak!!
helaas beleef het bij 1 maar mijn jaar kan niet meer stuk!!

mg tseard jan
p.s. foto van de boomkikker staat wel op waarneming
zonder natuur geen leven

Botervlieg

Sint-jansvlinder - Zygaena filipendulae

Vandaag voor het eerst de sint-jansvlinder gezien. Mooie vlinder!
Ik vind onderstaande foto erg leuk gelukt.

Daarom voor mij mijn leukste waarneming van vandaag.

http://waarneming.nl/waarneming/view/69874932



Nog meer (mooie) foto's van deze vlinder op deze bloem als je op de link boven de foto klikt.

Groetjes, Marleen

Botervlieg

Segrijnslak - Cornu aspersum

Ik probeer om soms gewoon eens terwijl ik naar de supermarkt ga, onderweg waar te nemen.
Deze foto's zet ik dan op de facebookpagina "Natuur in Haarlem"
of op mijn eigen facebookpagina, om andere mensen te laten zien dat natuur niet alleen in het bos, het park of de duinen is, maar ook gewoon in de stad.
Gewoon terwijl je bijvoorbeeld naar de supermarkt gaat.

Vandaag heb ik dat weer eens gedaan en ik vond wel van alles.

http://waarneming.nl/waarneming/view/70173956


Deze slak vond ik op een muurtje bij een basisschool. Voor mij mijn leukste waarneming van vandaag omdat ik de foto zo leuk vind.

Voor wie het leuk vind om te kijken wat ik onderweg allemaal tegenkwam: de link naar de waarnemingen.

Groetjes, Marleen

SlechtValk

Zo zie je ze nooit en zo zie je twee dagen achter elkaar op verschillende plaatsen ineens een Koninginnenpage :D (helaas geen foto kunnen nemen).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Botervlieg

Leuk Stefan.

Had je je camera niet bij je dat je geen foto kon maken?

Jammer!

Groetjes, Marleen

SlechtValk

Citaat van: M. Baltus op augustus 23, 2012, 09:09:24 AM
Had je je camera niet bij je dat je geen foto kon maken?

Jawel ik had mijn camera zeker wel bij me (beide dagen) alleen helaas vlogen deze prachtige vlinders te ver weg en zijn ze ook nog eens ontzettend snel, waardoor ze voor je het weet buiten beeld verdwenen zijn. (ze gingen niet even lekker zitten poseren).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

pia zz

Mijn leukste waarneming waren de boomkikkertjes. Had ze nog nooit in Nederland gezien. Echt prachtige minibeesjes!!
  groet Pia.

Botervlieg

Leuk Pia! Ik heb ze al wel eens gehoord, maar nog niet gezien....

Stadsduif - Columba livia forma domestica

Mijn leukste waarneming van vandaag.... en de dag is pas net begonnen... Vanochtend vroeg boodschappen gedaan in de stad. Ik loop net de winkel uit, zie ik, midden in een drukke stad, op een kruispunt naast de drukke winkelstraat, midden in een wereld die zo druk, gestrest, veeleisend, etc is.... een groepje duiven badderen in een regenplas in de ochtendzon. Ik vond het zo mooi. Alsof de tijd even stilstond, al klinkt dat misschien een beetje zweverig.

http://waarneming.nl/waarneming/view/70781521









Groetjes, Marleen

pia zz

  groet Pia.

gert95

Ik ben niet zo'n kenner in vlinders, maar toch nog een gehakkelde aurelia in onze pruimenboom op naam kunnen brengen, voor het eerst gezien..
groeten Gert,

Melchior van Tweel

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl


Botervlieg

Nou snap ik waarom kauwen (kraaien) zo slim zijn!  ;)

Ze gaan naar school!  ;D

Groep van ong. 75 kauwen op de volksuniversiteit





Groetjes, Marleen

augustvansteensel

August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

Frank van de Putte

Gisteravond heb ik voor het eerst nachtvlinders proberen te lokken met "smeer"; als leek heb ik wel even gekeken op internet voor de beste ingredienten, en uiteindelijk werd het een willekeurige mix van zeeuwse stroop, bruine suiker, ketjap manis en een scheutje Hertog Jan.  :)
En 2 uur later zat er een Zwart Weeskind op, (beetje dizzy,  misschien iets veel Hertog Jan ;D ) nog nooit van gehoord, maar blijkbaar een zeer zeldzame soort. Toch leuk, dit ga ik vaker doen!

Groetjes,

Frank van de Putte

Botervlieg

Leuk Frank, dat je gelijk bij de eerste keer zo'n leuke soort vindt!  :duim:

Melchior van Tweel

Citaat van: fpvdputte op september 08, 2012, 15:19:32 PM
Gisteravond heb ik voor het eerst nachtvlinders proberen te lokken met "smeer"; als leek heb ik wel even gekeken op internet voor de beste ingredienten, en uiteindelijk werd het een willekeurige mix van zeeuwse stroop, bruine suiker, ketjap manis en een scheutje Hertog Jan.  :)
En 2 uur later zat er een Zwart Weeskind op, (beetje dizzy,  misschien iets veel Hertog Jan ;D ) nog nooit van gehoord, maar blijkbaar een zeer zeldzame soort. Toch leuk, dit ga ik vaker doen!

Het is niet eerlijk verdeeld in de wereld  :'(
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Frank van de Putte

Citaat van: Melchior van Tweel op september 09, 2012, 08:02:12 AM
Citaat van: fpvdputte op september 08, 2012, 15:19:32 PM
Gisteravond heb ik voor het eerst nachtvlinders proberen te lokken met "smeer"; als leek heb ik wel even gekeken op internet voor de beste ingredienten, en uiteindelijk werd het een willekeurige mix van zeeuwse stroop, bruine suiker, ketjap manis en een scheutje Hertog Jan.  :)
En 2 uur later zat er een Zwart Weeskind op, (beetje dizzy,  misschien iets veel Hertog Jan ;D ) nog nooit van gehoord, maar blijkbaar een zeer zeldzame soort. Toch leuk, dit ga ik vaker doen!

Het is niet eerlijk verdeeld in de wereld  :'(
Kwestie van beginnersgeluk ;)  En eigenlijk is elke "nieuwe" soort leuk, zeldzaam of niet.
Groetjes,

Frank van de Putte

paulhoekstra

Citaat van: fpvdputte op september 11, 2012, 12:37:14 PM
Citaat van: Melchior van Tweel op september 09, 2012, 08:02:12 AM
Citaat van: fpvdputte op september 08, 2012, 15:19:32 PM
Gisteravond heb ik voor het eerst nachtvlinders proberen te lokken met "smeer"; als leek heb ik wel even gekeken op internet voor de beste ingredienten, en uiteindelijk werd het een willekeurige mix van zeeuwse stroop, bruine suiker, ketjap manis en een scheutje Hertog Jan.  :)
En 2 uur later zat er een Zwart Weeskind op, (beetje dizzy,  misschien iets veel Hertog Jan ;D ) nog nooit van gehoord, maar blijkbaar een zeer zeldzame soort. Toch leuk, dit ga ik vaker doen!

Het is niet eerlijk verdeeld in de wereld  :'(
Kwestie van beginnersgeluk ;)  En eigenlijk is elke "nieuwe" soort leuk, zeldzaam of niet.
In mijn voetbalteam zeiden ze altijd ´geluk dwing je af´. Nou, ik heb al 100en bomen ingesmeerd, maar ben nog nooit een zwart weeskind tegengekomen. Misschien moet ik 1000en bomen insmeren :rolleye:
groeten,
Paul

augustvansteensel

Citaat van: paulhoekstra op september 11, 2012, 17:05:52 PM
Citaat van: fpvdputte op september 11, 2012, 12:37:14 PM
Citaat van: Melchior van Tweel op september 09, 2012, 08:02:12 AM
Citaat van: fpvdputte op september 08, 2012, 15:19:32 PM
Gisteravond heb ik voor het eerst nachtvlinders proberen te lokken met "smeer"; als leek heb ik wel even gekeken op internet voor de beste ingredienten, en uiteindelijk werd het een willekeurige mix van zeeuwse stroop, bruine suiker, ketjap manis en een scheutje Hertog Jan.  :)
En 2 uur later zat er een Zwart Weeskind op, (beetje dizzy,  misschien iets veel Hertog Jan ;D ) nog nooit van gehoord, maar blijkbaar een zeer zeldzame soort. Toch leuk, dit ga ik vaker doen!

Het is niet eerlijk verdeeld in de wereld  :'(
Kwestie van beginnersgeluk ;)  En eigenlijk is elke "nieuwe" soort leuk, zeldzaam of niet.
In mijn voetbalteam zeiden ze altijd ´geluk dwing je af´. Nou, ik heb al 100en bomen ingesmeerd, maar ben nog nooit een zwart weeskind tegengekomen. Misschien moet ik 1000en bomen insmeren :rolleye:
:blink:
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

Frank van de Putte

Citaat van: paulhoekstra op september 11, 2012, 17:05:52 PM
Citaat van: fpvdputte op september 11, 2012, 12:37:14 PM
Citaat van: Melchior van Tweel op september 09, 2012, 08:02:12 AM
Citaat van: fpvdputte op september 08, 2012, 15:19:32 PM
Gisteravond heb ik voor het eerst nachtvlinders proberen te lokken met "smeer"; als leek heb ik wel even gekeken op internet voor de beste ingredienten, en uiteindelijk werd het een willekeurige mix van zeeuwse stroop, bruine suiker, ketjap manis en een scheutje Hertog Jan.  :)
En 2 uur later zat er een Zwart Weeskind op, (beetje dizzy,  misschien iets veel Hertog Jan ;D ) nog nooit van gehoord, maar blijkbaar een zeer zeldzame soort. Toch leuk, dit ga ik vaker doen!

Het is niet eerlijk verdeeld in de wereld  :'(
Kwestie van beginnersgeluk ;)  En eigenlijk is elke "nieuwe" soort leuk, zeldzaam of niet.
In mijn voetbalteam zeiden ze altijd ´geluk dwing je af´. Nou, ik heb al 100en bomen ingesmeerd, maar ben nog nooit een zwart weeskind tegengekomen. Misschien moet ik 1000en bomen insmeren :rolleye:
Ik denk dat die Hertog Jan een belangrijk ingredient was, Zwart Weeskind is tenslotte een soort die vooral in Limburg voorkomt, en Hertog Jan wordt ook in die regio gebrouwen.
Probeer het eens zou ik zeggen, misschien werkt het ;) .
Groetjes,

Frank van de Putte

Botervlieg

Japanse oester

http://waarneming.nl/waarneming/view/73634533



Oester-tje... van 18 centimeter !!! Vandaag gevonden op het strand, toen ik van IJmuiden over het strand naar Zandvoort wandelde. Ik heb oesters nog nooit zó groot gezien.

Groetjes, Marleen