Je leukste waarneming van vandaag - Waarnemingsverhalen

Gestart door Botervlieg, juni 12, 2011, 21:24:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal,

Altijd als ik naar een gebied ben geweest of een waarneming-route langs leuke plekken heb gelopen, is er bij terugkomst altijd wel een waarneming die er voor mij echt "uitspringt".

Hoeft helemaal geen bijzondere soort te zijn (mag wel!). Het kan een dier zijn dat ik al heel lang wilde zien. Of waar ik zomaar "tegenaan loop" op een plek waar ik het niet had verwacht. Of een beest wat echt onwijs mooi is. Of juist enorm lelijk? Kunnen ook planten zijn, mooi bloeiend, piepklein, enorm groot of compleet vervormd door de gallen of verknipt door rupsen/larven.

Kortom:
- Toon hier je leukste waarneming van vandaag. De waarneming die er voor jou echt uitspringt.
- Probeer er echt maar één te kiezen.
- Plaats de link naar de waarneming, met naam van de soort en de foto. Neem hiervoor de link die je bij je waarneming vindt onder de knop "determineren via het forum". Zodat de foto niet opnieuw op het forum geupload hoeft, zonde van de server-ruimte.
- Vertel het verhaal "achter" deze waarneming. Waarom springt deze waarneming er voor jou zo uit vandaag?
- Maakt niet uit of het een plant, dier, gal, mos, of paddenstoel etc. is.

Groetjes, Marleen

Botervlieg

#1
Juveniel grote bonte specht

http://waarneming.nl/waarneming/view/55046056


Vroeger kende ik spechten alleen uit boeken. kwamen ze voor in sprookjesboeken? Ik weet het niet eens meer.

Vroeger thuis kwam ik nooit verder dan koolmees, pimpelmees, roodborst, merel en kauw. En als ik geluk had een zwaan, gans of wilde eend.
Pas sinds het waarnemen "weet" ik dat er veel meer is dan dat, en ook veel dichter bij huis.

Grote verrassing was het voor mij, toen ik ze een paar jaar geleden voor het eerst in Thijsse's hof zag. Spechten? Hier??
Ook in de AWD waar ik pas een half jaar kom, zijn ze vol op aanwezig. Maar ook daar duurde het voor ik aan ze "gewend" was.
Om een of andere reden blijven het voor mij dieren die ik hier niet verwacht. Elke keer ben ik "verrast" als ik ze tegenkom.

Maar deze jonge specht, zomaar langs de (snel)weg....
Dat had ik niet verwacht en was een leuke "verrassing" op de terugweg naar huis.

Groetjes, Marleen

Botervlieg

Eupteryx aurata

http://waarneming.nl/waarneming/view/55072542


Vandaag tijdens het wandelen deze cicade gevonden.
Die knal gele banaan kleur... maakt het voor mij de leukste waarneming van vandaag.

Wat is jullie leukste waarneming die je vandaag deed?

Groetjes, Marleen

robin

Dat moet toch wel de deze larve van de distelschildpadtor zijn. Een echte bijzonderheid, wie klit er nou zijn poep aan elkaar tot een parasolletje. Geweldig.





Ook een eikenpage op fotografeerhoogte is voor mij geweldig!


groeten robin kraaij

vuurvlinder

Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

nielsyese

Nou, deze dan: http://waarneming.nl/waarneming/view/55102536
Ik zag vandaag 5 van die knalrode vuurlibellen, ik wist verder niet dat ze zeldzaam waren. (Ik weet weinig van libellen) Ik had nog een foto gemaakt van deze libel, ik dacht dat het een bruinrode heidelibel was. Blijkt het ook een vuurlibel te zijn ;D
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

vuurvlinder

Citaat van: nielsyese op juni 14, 2011, 22:18:54 PM
Nou, deze dan: http://waarneming.nl/waarneming/view/55102536
Ik zag vandaag 5 van die knalrode vuurlibellen, ik wist verder niet dat ze zeldzaam waren. (Ik weet weinig van libellen) Ik had nog een foto gemaakt van deze libel, ik dacht dat het een bruinrode heidelibel was. Blijkt het ook een vuurlibel te zijn ;D

Zo zeldzaam zijn ze niet meer hoor, maar gefeliciteerd met je waarnemingen! Ik heb ze dit jaar nog niet gezien.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Frank van de Putte

Speciaal voor Marleen  ;)  m'n eerste Pyjamawantsen, erg fraaie beestjes, ze zitten al een paar weken bij m'n ouders in de tuin. Ik had ze nooit eerder gezien. En gezien het aantal waarnemingen zijn ze hier in Zeeland niet erg algemeen, ondanks het opvallend uiterlijk is deze wants vorig jaar maar 6x gemeld hier in de provincie. Wel een waarneming van gister overigens;


Groetjes,

Frank van de Putte

Botervlieg

Citaat van: fpvdputte op juni 15, 2011, 19:17:29 PM
Speciaal voor Marleen  ;)  m'n eerste Pyjamawantsen

Ik voel me vereerd, Frank! Dank u  :angel:  B)   ;D  ;)

Ik heb ze dit jaar nog niet gezien hier. Hoop ze nog tegen te komen. Mooi zijn ze, he?
De onderkant is ook zo grappig, met stippels.

Groetjes, Marleen

Frank van de Putte

Citaat van: M. Baltus op juni 12, 2011, 21:24:43 PM
...Waarom springt deze waarneming er voor jou zo uit vandaag?

Deze sprong eruit, of eigenlijk erop, op m'n lens namelijk!  ;D  Een nieuwsgierige spin, erg grappig, de meeste soorten vluchten zo snel mogelijk weg of laten zich vallen. Maar deze Schorsmarpissa keek eerst aandachtig naar de lens en ging daarna m'n camera onderzoeken...

Groetjes,

Frank van de Putte

Botervlieg

Mijn leukste waarneming van vandaag is deze soepeend.

Het is zo'n "lief" beest. Ik loop regelmatig langs die houtmanpad (zie google maps bij waarneming), en de eend zwemt regelmatig van begin tot eind nieuwsgierig met me mee. Heb de eend vandaag maar wat broodjes gevoerd.

Was grappig, er waren ook 2 meerkoeten, ouder met jong. Ouder leek wanhopig opzoek naar eten en was ver weg van het jong. Maar toen ik brood gooide kwam ze snel aanzwemmen en voerde de broodjes aan het jong. Was leuk om te zien! Geen foto van, wel filmpje (maar staat niet online).

http://waarneming.nl/waarneming/view/55318831



Groetjes, Marleen

CeesvanDijk

Zondag naar de Groesplaat bij Sleewijk geweest op zoek naar de Rivierrombout.
Helaas was het de hele dag bewolk en heb ik geen Libel gezien.
Bij thuiskomst zie ik dat iemand anders op de zelfde locatie wel een Rivierrombout heeft gezien en gefotografeerd.
Al balend loop ik de tuin in waar wel de zon schijnt (volgens mijn vriendin al de hele dag :() en schiet al snel deze foto.
Toch nog een leuk resultaat (niet zo zeer de foto als wel de aktie).

LakeSide

Deze is van vorig weekend, maar ik was blij dat ik eindelijk een mooie foto heb weten te maken van een groot dikkopje  ;D



Botervlieg

Mooie foto, Jaco!


Hecatera dysodea

De dag is nog lang niet voorbij, maar ondanks dat ik straks nog even naar buiten ga, verwacht ik geen spectaculairdere soorten dan deze vandaag...

Onderweg naar de supermarkt aangetroffen op de muur... De zeer zeldzame kompassla-uil.





O ja, dus daarom heb ik altijd mijn camera bij me  ;D

Groetjes,  Marleen

Frank van de Putte

#14
Citaat van: M. Baltus op juli 01, 2011, 12:19:58 PM

Onderweg naar de supermarkt aangetroffen op de muur... De zeer zeldzame kompassla-uil.

O ja, dus daarom heb ik altijd mijn camera bij me  ;D

Groetjes,  Marleen

Leuke waarneming Marleen! Zo zie je maar, je weet nooit wat je tegenkomt, zelfs onderweg naar de super. Ik ging vanavond nog even spinnen zoeken en kwam een bekende tegen, geen spin maar wel eentje met 8 erg lange poten, misschien ken je hem wel  ;) 



groeten
Groetjes,

Frank van de Putte

Botervlieg

#15
Een leiobunum blackwalli/rotundum ? Of zit ik nu helemaal verkeerd?

Ik zie teveel hooiwagens jong en oud, heb gister toch maar het hooiwagen determinatieboek van Hay besteld, want ik raak de draad even helemaal kwijt.

Edit: Ik zie dat ie staat ingevoerd als reuzen-hw, dat had ik er niet in herkent.

Groetjes, Marleen

gert95

ik zou met een vriend naar vreugderijkerwaard gaann (zwolle)
natuurlijk de avond ervoor op waarneming gezeten en toen zag ik dat de dwerggans in de buurt was..

daar zijn we dus eerst naar gefietst :angel:
http://waarneming.nl/waarneming/view/55419533
groeten Gert
groeten Gert,

Frank van de Putte

Citaat van: M. Baltus op juli 02, 2011, 08:11:34 AM
Ik zie teveel hooiwagens jong en oud, heb gister toch maar het hooiwagen determinatieboek van Hay besteld, want ik raak de draad even helemaal kwijt.

Edit: Ik zie dat ie staat ingevoerd als reuzen-hw, dat had ik er niet in herkent.

Groetjes, Marleen

Volgens mij was het een Reuzenhooiwagen, qua formaat kan het niet missen in elk geval! Maar hooiwagens blijven inderdaad lastig hoor, ook met dat boekje; ze zijn erg variabel en jonkies vind ik helemaal niet te doen...
't is wel een helder en overzichtelijk boekje overigens, al heb je voor sommige soorten wel een  :micro:  nodig om ze te kunnen onderscheiden.

groetjes
Groetjes,

Frank van de Putte

paulhoekstra

Iemand had tegen mij gezegd dat er vlakbij Uxmal een waterplas ligt met veel libellensoorten. Dus ik ben daar gisteren heen gegaan om libellen te zoeken. Ik heb inderdaad leuke libellen daar gezien, maar het leukst waren de vlinders. Nu het regenseizoen hier in Mexico is begonnen zijn de vlinders massaal uit hun pop gekomen. Langs de weg zaten vele groepen van tientallen vlinders. In totaal heb ik gisteren duizenden dagvlinders verspreid over 30 soorten gezien. Zie onderstaande foto voor één van de groepen vlinders die ik heb gezien. Als het goed is moeten er 12 soorten op de foto staan.



Groeten,
Paul
groeten,
Paul

Melchior van Tweel

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

vuurvlinder

Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Henri25

Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Botervlieg


Hennep - Cannabis sativa

Ik wist helemaal niet dat Hennep ook gewoon als verwilderde plant in Nederland groeit.
Was wel een beetje verbaast toen ik over de boulevard liep en deze plant er vond.

Maar volgens waarneming is de soort algemeen.



Groetjes, Marleen

Melchior van Tweel

Volgens mij zit deze ook wel in vogelvoer.
Groet, Melchior
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

question

Er wordt ook een hennep soort gebruikt als bodembedekker voor paardenbakken.

stefanhageman

Citaat van: M. Baltus op juli 08, 2011, 18:52:35 PM

Ik wist helemaal niet dat Hennep ook gewoon als verwilderde plant in Nederland groeit.
Was wel een beetje verbaast toen ik over de boulevard liep en deze plant er vond.

Maar volgens waarneming is de soort algemeen.

Groetjes, Marleen


Moet je eens in het Vondelpark gaan kijken.  ;)  Daar was ik afgelopen zondag en heb daar wel zo'n 40 planten gezien.
Stefan Hageman


Botervlieg

Bedankt voor jullie reacties.

Ik geloof wel dat er inderdaad meer plekken zijn waar ze staan.
Ik wist alleen tot gister nog niet dat hennep ook gewoon "in het wild" groeit.
Ik vind het wel grappig.

"Opeens vind je het... Hennep... Gewoon in de duinen langs het strand"  ;D

nielsyese

Citaat van: M. Baltus op juli 09, 2011, 17:00:52 PM
Ik wist alleen tot gister nog niet dat hennep ook gewoon "in het wild" groeit.
Zei ik ook toen ze 40 plantjes bij me in de achtertuin vonden: "Goh, nooit geweten dat dat hier ook in het wild groeit." ;D :P
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Botervlieg

Bonte worteluil - Agrotis vestigialis

Vandaag weer naar de veerpolder geweest. Ik kom daar niet heel vaak, maar het is er wel leuk. Er komen niet zoveel waarnemers en degene die er komen kijken vaak naar de vogels en voeren er meestal maar een aantal per keer in. Ik ben volgens mij een van de weinig/enige die in dat gebied ook naar planten en insecten kijkt.

Dus lekker rondje om de veerpolder gewandeld en meestal komt er op het eind van mijn waarneming-wandeling nog een "toetje". Dan vindt ik nog wat leuks op het eind. En deze keer vond ik die, onderweg naar de bushalte, in een bushokje dat niet meer in gebruik is. Als ik langs een bushokje loop (en er staat niemand in) dan kijk ik altijd even of ik vlinders of andere insecten zie. Best vaak vind ik daar ook micro's en nachtvlinders. Zo ook nu. Het "toetje" na het waarnemen. Deze mooie bonte worteluil.



Groetjes, Marleen

Margreet Kwh

Prachtige foto, Marleen!
Vandaag keek ik in mijn tuin en oefende met een nieuw fototoestel. Op de azalea zag ik allemaal vreemd vervormde bladeren. Met hulp van het Gallenboek determineerde ik de vervormingen als Azaleabladgast of "oortjesziekte", een schimmel met de wetenschappelijke naam Exobasidium japonicum.
Hier is de waarneming. Het blijkt ook nog een zeldzame soort te zijn. Maar misschien moet iedereen eens in zijn of haar tuin kijken, wie weet zijn er veel meer te vinden...
http://waarneming.nl/waarneming/view/56338117
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven