Hoofdmenu

determinatie

Gestart door gerwinvanhouwelingen, oktober 16, 2006, 20:04:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

gerwinvanhouwelingen

Heb vier foto's van paddestoelen gemaakt, maar weet echt niet hoe ze heten...

Is dit Geelwitte mycena?

gerwinvanhouwelingen

en deze?

gerwinvanhouwelingen

en nog eentje...

gerwinvanhouwelingen

en ik dacht bij deze aan Zwavelkopjes, maar dat weet ik niet zeker...

kvb

Gerwin

Het zijn mooie foto's maar het onbreekt aan informatie die nodig is om paddestoelen te determineren. Boven het forum staat een vast topic fotograferen. Kijk hier eens na.

Voor wat het waard is:

1  inktzwam waarschijnlijk zwerminktzwam
2  een russula
3  moeilijk maar waarschijnlijk een franjehoed.
4  geen idee

Kik

Corryabbink

M.i. is een een Mycena, welke dat wordt moeilijk.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

gerwinvanhouwelingen

#6
1. groeide op een dode stam in een loofbos. Ze zijn heel klein (slechts enkele cm groot)
2. groeide op dode bladeren van een Amerikaanse Eik
3. groeide in het mos op dode takken onder een berkenbos (zelfde lokatie als vier)
4. Groeide in het Horsterwold onder een berkenbos. Waren er een heleboel. Zou het een leemhoed kunnen zijn?

Wat een drama die paddestoelen  :(  

gerwinvanhouwelingen

zou nr 2 de Geelwitte Russula kunnen zijn! Nr 1. is volgens mij geen Zwerminktzwam hoor Kik. Waardoor neig jij daar naar?

gr. Gerwin

kvb

Corry ik twijfelde en gokte. De lengtestreepjes deden me aan inktzwammetjes denken. Hadden we maar onderkanten.

Kik

Arno van Stipdonk

Nou Erwin, bij mij kwam ook als eerste Zwerminktzwam naar boven, ze lijken er gewoon veel op, maar volgens mij klopt het substraat niet. Dus zal het idd wel een mycena zijn.

Nr. 2 zou idd Geelwitte russula KUNNEN zijn.

feel4nature

waarom zou nr 1 geen zwerminktzwam kunnen zijn?

het substraat is normaliter een oude stronk...en naar mijn inszien staat deze daar ook op...hij is alleen wat begroeid met mos........

waardoor denk ik dat het een coprinus is?
door de typische vorm, het bruine hart, de strepen(gleufjes) op de hoed

natuurlijk met groet, Ali.

Arno van Stipdonk

Ja, je hebt gelijk. Substraat klopt wel dus is het wel Zwerminktzwam. Had je dus toch gelijk Kik.

gerwinvanhouwelingen

Mensen, bedankt alvast voor de reacties. Waar moet je bij paddestoelen op letten als je ze in het veld ziet en fotografeert?

gr. Gerwin

kvb

De reden voor de verwarring is dat dit een homogene collectie tweede dag exemplaren zijn. Meestal zie je de compactere eerste dag met een iets gelere kleur gemengd met de afgebeelde vorm.
De reden van mijn reactie op deze post had niets met de soorten te doen maar met de goede fotografie. Nu moet gerwin net als ik nog leren dat het niet altijd mooi maar vooral functioneel moet zijn.

Kik


Elachista

1 ga ik met Arno mee, Coprinus disseminatus, een zwermi.zw.
2 zie je de plaatjes terug in de hoedrand, daardoor doet het mij wat aan als een kamrussula, daar zijn er meerdere van.
3 psathyrella, bijvoorbeeld jonge exemplaren van P. candolleana, de bleke franjehoed
4 iets van een hebeloma, vaalhoed - nu vind ik H. crustuliniforme niet echt passen qua uiterlijk, maar is je nog wat opgevallen aan de geur?

Tymo
Groet,
Tymo

gerwinvanhouwelingen

Nee sorry, Tymo. Heb er niet met mijn neus boven op gelegen. Maar wat een waslijst om te achterhalen welke soort het is. Pfff. Je bent een half uur per paddestoel bezig. Zal in het vervolg beter opletten en ruiken  ;)

gr. Gerwin

Elachista

Helaas zijn paddestoelen zo moeilijk dat je op kleine details moet gaat letten.
Soms is het vanaf foto te doen, maar soms ook weer niet...en dan is het een kwestie van of je door wilt gaan een naam te vinden of gewoon de volgende zoeken en het maar bij deze laten.
Bij mij gaat het ook zo hoor, als er exemplaren zijn waar ik écht niet uit kom dan laat ik ze liever staan of wijs ik er iemand op die er meer verstand van heeft :)
Vaalhoeden, gordijnzwammen en al dat andere moeilijke grut kan ik hoogstens wat instructies geven - soorten die je eigenhandig moet onderzoeken.

Tymo
Groet,
Tymo

Niko Buiten

Ik denk dat het volgende soorten/geslachten zijn:

1. Inktzwam.
2.Geelwitte russula
3.Franjehoed.
4. Bleke franjehoed.
Groet,

Niko Buiten.


gerwinvanhouwelingen

kreeg vandaag op nederpix te horen dat nr 4 misschien Zilversteelzwavelkop is. Zo iemand dat kunnen bevestigen?

gr. Gerwin