kleine/kustbijvlieg

Gestart door huysse, oktober 16, 2006, 20:29:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

huysse

Kleine of anders Kustbijvlieg?
Is het misschien mogelijk om onderscheid te maken?

Groet,
Marijke

huysse


han.endt

#2
Mannetje, puntbijvlieg, Eristalis interrupta. Een goed kenmerk is het kleine puntvormige pterostigma, het donkere vlekje aan de voorrand van de vleugel.

huysse

CiteerEen goed kenmerk is het kleine puntvormige pterostigma, het donkere vlekje aan de voorrand van de vleugel.
Hier amper te zien?
Wel op een van m'n andere foto's

Bedankt

marijke

Louis.Boumans

Deze heet nu Eristalis nemorum .. Ik kom wel vaker zweefvliegennamen tegen op dit forum die mij totaal onbekend zijn. Dan pak ik de Checklist Nederlandse Diptera erbij, en dan blijkt het een verouderde naam te zijn. Leidt dit niet tot verwarring?

han.endt

#5
Verwarrend genoeg dat blijkt hier. Eristalis interrupta is recent weer in ere hersteld............. Hoewel de vrouwelijk uitgang met een -a ook voor mij nieuw is. Recentelijk werd nog E. interruptus gebruikt.

Louis.Boumans

Aha! ik heb de checklist niet nauwkeurig genoeg gelezen; in een noot lees ik nu

"The first available name for the species until now known as E. horticola would be E. lineata, the first available name for the species until now known as E. nemorum would be E. interrupta. Several recent authors use the name interrupta but refrain from using the name lineata because that name has never been used." (p.214)

De nieuwste tabel van Mark van Veen gebruikt idd interrupta en ook lineata. Duidelijk loop ik achter!

Over het geslacht van Eristalis heeft iemand eens een artikeltje geschreven, maar dat ken ik niet. Mijn beperkte intuitie hierover zegt dat het een Grieks woord is, en dat Griekse woorden op -is vrouwelijk zijn (vgl. scepsis).