Spreeuwen dakpannen hoeveel en waar plaatsen

Gestart door Tinok, juni 09, 2011, 22:28:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tinok

Hoi,
We hebben nieuwe dakpannen laten leggen (wel zo dat de mussen er nog onder kunnen bij de onderste) maar willen ook graag wat aanbieden aan de spreeuwen. Nu zijn we van plan om een aantal pannen die normaal voor ontluchting worden gebruikt te plaatsen. Een paar jaar geleden zag ik bij onze oveburen dat er nl spreeuwen in zo'n pan broeden.
Nu is mijn vraag hoeveel van die pannen is zinvol om neer te leggen? Zijn het koloniebroeders of is bij wijze van spreke 1 pan ook wel genoeg.
We hebben een zuid en een noordkant, wat zou handig zijn, aan beide kanten drie pannen of is zuid te warm (daar zaten ze toen bij de buren wel).
Ben benieuwd of iemand ons verder kan helpen.
O we hebben ook naar officiele pannen gekeken maar die waren er alleen voor gierzwaluwen en huis mussen en in de gieren heb ik weinig fiducie dat duurt zo lang voordat ze het gevonden hebben en voor 60 euro de pan koop ik liever voer oid....
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Adri Clements

'k weet niet of je een hoekhuis hebt, maar als dat zo is zou je een stukje af kunnen slaan van een kantpan. Beter is de pan een tikkeltje scheef leggen zodat er ruimte ontstaat tussen de muur en de pan. Dat is in feite al genoeg. Noord of zuid... een beetje beschut werkt volgens mij nog altijd het best.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Tinok

Hoi Adri

Helaas een tussenwoning, was zeker voor het hoekhuis gegaan al was het maar voor de spreeuwen.
Je raadt dus eerder aan een pan wat scheef te leggen dan van die ontluchtingspannen (zijn gewone pannen maar dan met een invlieg gat , ze kunnen dan op het dakbeschot komen).
Weet niet of ik nu mijn net nieuwe mooie gelegde pannen graag scheef ga leggen....
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Pinky`

Heb je ook dakramen? Bij onze buren zitten ze onder de pannen die daar boven hangen. Voor zover ik weet zijn spreeuwen geen koloniebroeders.
Roelinda Wielstra

"Flora et Labora"

Tinok

ja ook net nieuw, drie veluxdakramen
Dus daar zouden ze ook zelf onder kunnen kruipen? Ook prima.
Krijg niet echt het idee dat die ontluchtingspannen nodig zijn behalve dat de nieuwe pannen nu verder natuurlijk heel mooi en strak liggen dus vraag me af of er dan wel genoeg inkruipruimte is. Iemand ervaring?
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Pinky`

Nou ja, onze huizen hier zijn ongeveer 30 jaar geleden gebouwd, in die tijd is de isolatie onder de pannen weggehaald door vogels die er willen/kunnen nestelen. Wat betreft inkruipruimte, als ik foto's zie van nesten in daken is er niet meer dan 10-15 cm nodig.
Roelinda Wielstra

"Flora et Labora"