Deze kan niet lezen,

Gestart door gardensafari, oktober 16, 2006, 18:57:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

gardensafari

Als ik Roeland en Berend goed heb begrepen, dan moet de wants op de foto's hieronder Stictopleurus punctatonervosus zijn, want ik zie geen spoor van het brilletje waar beide het altijd enthousiast over hebben. Of ik kijk niet goed, natuurlijk, dat kan ook. De belichting is wat wonderlijk, omdat de zon laag stond. Een prachtig effect, maar het beestje wordt nu wel erg roodachtig.

Of ik moet nu helemaal in de bonen zijn en zo diep zijn gezonken dat ik niet meer zie of dit nu wel of geen Stictopleurus-soort is....





Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

wilde

#1
Dag Hans,
De opmerkingen over brilletjes heb ik kennelijk gemist, want ik weet niet waar je het over hebt. Bij mij in de tuin zijn momenteel veel van dit soort wantsen aanwezig, maar toch lijkt het een andere soort, bijv. door de kleur van de antennen. Het is misschien ook een Stictopleurus. Het verschil tussen abutilon en punctatonervosus, ja daar word ik een beetje 'nervosus' van, want ik zie nauwelijks verschillen op diverse plaatjes op Internet.
Zijn die van mij dezelfde of is het iets geheel anders? Ik zou het echt niet weten, maar ze lijken wel veel op elkaar. Hadden 'ze' dat niet wat gemakkelijker kunnnen maken? Zien jullie een brilletje of moet ik eerst naar de opticien? :P



Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

roelandlibeer

CiteerAls ik Roeland en Berend goed heb begrepen, dan moet de wants op de foto's hieronder Stictopleurus punctatonervosus zijn, want ik zie geen spoor van het brilletje waar beide het altijd enthousiast over hebben.

Ik meen hier nog niet echt enthousiast gedaan te hebben over het brilletje (het wordt in de sleutels wel aangegeven, maar ik kom er zelf niet uit). Zelf slaag ik er niet in om duidelijk onderscheid tussen de soorten te zien. Ik heb hier wel al afgevraagd hoe Berend de soort benoemt vanaf foto (zie http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=14056).

Berend Aukema

Foto's van Hans: abutilon
Foto's van Albert: punctatonervosus