Hoofdmenu

algemeenst

Gestart door Danny katerbarg, juni 10, 2011, 22:59:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Danny katerbarg

welke vogel is op de wereld het meest algemeenst?
en van welke vogel zijn er de meeste individuen?
ik vroeg mij dit plotseling af en het lijken mij ook goede vragen.
alvast bedankt
met vriendelijke groeten,
Danny Katerbarg( 29 jaar), Emmen

levenslijst vogels: 282
update: 04-02-2024 20:50

GijsB

De kip  ;D
Wereldpopulatie wordt geschat op 24 miljard
Gijs

Suzie

Ik heb even op internet gekeken en daar kom ik uit op de Red-billed Quelea. Deze komt in een groot deel van Afrika voor en wordt (volgens mijn bronnen dan.. :angel:)beschouwd als meest overvloedige (wilde) soort van de wereld.
Suzie Kuipers, 19 jaar

Tussen de 12 en 25? JNM.NL

GijsB

Als het om wilde vogels gaat is het inderdaad de Red-billed Quelea, een afrikaanse wever die in kolonies van een paar miljoen exemplaren leeft.
Gijs

Pinky`

Ok, als het om wilde vogels gaat, is de red-billed quelea dus de vogel met de meeste individuen ter wereld. En welke wilde vogel komt in de meeste landen voor? Is de spreeuw misschien een goede kandidaat?
Roelinda Wielstra

"Flora et Labora"

GijsB

Spreeuw zat ik ook al aan te denken, maar die is in een heel aantal landen alleen als exoot aanwezig, dus als exoten ook meetellen denk ik toch echt stadsduif, die is volgens mij in elke grote stad ter wereld wel te vinden
Gijs

Joris Menten

Trouwens in Afrika en Azië is die helemaal niet zo verspreid. Ik dacht eigenlijk ooit gelezen te hebben dat de Visarend de soort was met het grootste verspreidingsgebied. Joris

firecrest

Citaat van: Pinky` op juni 10, 2011, 23:33:58 PM
Ok, als het om wilde vogels gaat, is de red-billed quelea dus de vogel met de meeste individuen ter wereld. En welke wilde vogel komt in de meeste landen voor? Is de spreeuw misschien een goede kandidaat?
Ik ben al in redelijk wat landen geweest en een soort die ik overal tegenkom is de Boerenzwaluw.

HPM

Citaat van: dralion13 op juni 10, 2011, 23:12:21 PM
De kip  ;D
Wereldpopulatie wordt geschat op 24 miljard

Op de voet gevolgd door de kip zonder kop.
Herman van der Meer

Vincent Hart

Slechtvalk (zie kaartje hier) is volgens mij ook wel een kanshebber.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

firecrest

Citaat van: Vincent Hart op juni 10, 2011, 23:42:17 PM
Slechtvalk (zie kaartje hier) is volgens mij ook wel een kanshebber.
Handig die kaartjes op wikipedia.
Kaartje van de Boerenzwaluw klopt alleen niet. In Noord-Afrika komen ze ook voor als doortrekker...

Danny katerbarg

alvast bedankt voor de reacties.

dus de  Red-billed Quelea heeft de meeste individuen.
Er worden al allerlei kanshebbers genoemt op de meest algemeenste soort. Boerenzwaluw heeft wel een enorm breed gebied.
met vriendelijke groeten,
Danny Katerbarg( 29 jaar), Emmen

levenslijst vogels: 282
update: 04-02-2024 20:50

GijsB

Even een lijstje met een aantal genomineerden qua verspreidingsgebied

huismus: 34,800,000 km2
boerenzwaluw: 51,700,000 km2
slechtvalk:  46,400,000 km
2
visarend:31,500,000 km2spreeuw:17,200,000 km2

Bron: Birdlife.org

het kan zijn dat we nog een soort over het hoofd zien maar boerenzwaluw lijkt de absolute winnaar te zijn
Gijs

stefanhageman

Ik denk dat de Stadsduif de meest verspreidde soort is, maar ook de Fazant komt wijdverspreid voor (al dan niet door introducties). Je hebt ze in Noord-Amerika, Azië, Europa en Nieuw-Zeeland.
Stefan Hageman


willemxd

ik ben vorig jaar in kaapverdie geweest en daar zaten zelfs merels O0 en huismussen en ik ben al 4 keer in turkije geweest daar zaten ook huismussen bonte kraaien. maar voor mij is de huismus een kandidaat :duim: waar komt de merel eigelijk niet voor

Suzie

Zie dit kaartje Willem
Suzie Kuipers, 19 jaar

Tussen de 12 en 25? JNM.NL

willemxd

raar hij staat niet bij kaapverdië en daar zat ie toch echt of mischien was t iets anders dat op de merel lijkt

GijsB

Citaat van: willemxd op juni 11, 2011, 10:00:30 AM
ik ben vorig jaar in kaapverdie geweest en daar zaten zelfs merels O0 en huismussen en ik ben al 4 keer in turkije geweest daar zaten ook huismussen bonte kraaien. maar voor mij is de huismus een kandidaat :duim: waar komt de merel eigelijk niet voor

Heb je überhaupt mijn post wel gelezen? Daarin staat al dat het verspreidingsgebied van de boerenzwaluw al 16.900.000 km2 groter is dan dat van de huismus
Gijs

nielsyese

Citaat van: willemxd op juni 11, 2011, 12:04:58 PM
raar hij staat niet bij kaapverdië en daar zat ie toch echt of mischien was t iets anders dat op de merel lijkt
De Kaapverdische eilanden zijn gewoon ingekleurd.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

willemxd

Citaat van: nielsyese op juni 11, 2011, 19:07:19 PM
Citaat van: willemxd op juni 11, 2011, 12:04:58 PM
raar hij staat niet bij kaapverdië en daar zat ie toch echt of mischien was t iets anders dat op de merel lijkt
De Kaapverdische eilanden zijn gewoon ingekleurd.

nee dat zijn toch de kanarische eilanden :huh:

nielsyese

Ja, inderdaad, de Kaapverdische eilanden staan er niet op. Of de merel voorkomt op de Kaapverdische eiln. weet ik dan niet, de checklist op avibase geeft deze niet aan, maar deze lijst is niet altijd correct. De enige lijster die wordt gegeven is de Zanglijster, maar die is natuurlijk niet met een merel te verwarren. Is het waarschijnlijk gewoon een merel geweest.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

HPM

Het zal wel aan mij liggen maar op het Kaartje van Suzie kan je helemaal niet zien of de Canarische eilanden ingekleurd zijn of niet. de Merel komt daar wel voor.

Herman van der Meer

nielsyese

Citaat van: HPM op juni 11, 2011, 19:25:03 PM
Het zal wel aan mij liggen maar op het Kaartje van Suzie kan je helemaal niet zien of de Canarische eilanden ingekleurd zijn of niet. de Merel komt daar wel voor.
Ik speelde vals. >:D Ik keek naar hetzelfde plaatje op Wikipedia bij het artikel 'Merel'. Daar kun je het wel zien.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

willemxd


joostheeremans

MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

GijsB

Citaat van: joostheeremans op juni 13, 2011, 20:46:01 PM
Kerkuil wellicht?

Tot nu toe de winnaar met een verspreidingsgebied van 63,300,000 km2
Gijs

joostheeremans

Overigens moet hierbij wel worden opgemerkt dat Birdlife volgens mij geen onderscheid maakt in ondersoorten.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

GijsB

Maar we zijn niet op zoek naar de algemeenste taxon maar naar de algemeenste soort, dus dat doen wij ook niet
Gijs

djansen2

#28


Denk dat de noordse stern ook een goeie kans maakt.. distribution geeft "slechts" 10 miljoen km2 aan maar ik denk dankzij zijn trekroutes hij een veel groter oppervlakte beslaat... wel lastig te beoordelen natuurlijk

op een ander forum zijn ze ook op de kerkuil uitgekomen:


With regard to birds whose distribution has been influenced by humans, the domestic chicken undoubtedly has the widest range, but has only become feral in some areas. The Rock Dove or Rock Pigeon (Columba livia) has been introduced on every continent except Antarctica, and I believe has the widest range of any feral species, and perhaps of any land bird species. But it is generally limited to the vicinity of human habitation except in its original range. House Sparrow comes close, and is world-wide, but isn't quite as ubiquitous as pigeons, being generally more resticted to the area of cities in much of the world.

For land bird species, the most widely distributed species is probably the Common Barn-Owl Tyto alba, which has a nearly world-wide distribution except for polar regions and central and northern Asia.

Of birds associated with fresh water and coastal area, the most widely distributed are the Osprey Pandion haliaetus and the Great Egret Egretta (or Casmerodius) alba. Both are essentially worldwide in temperate and tropical regions. The Egret has a wider distribution as a breeding species.

For seabirds, the species with the widest distribution is the Parasitic Jaeger (aka Arctic Skua) Stercorarius parasiticus, a gull-like bird that nests in the Arctic but is found at sea almost world-wide except in the Antarctic. Other species with very wide ranges at sea include the Pomarine Jaeger, Red-necked Phalarope, and Arctic Tern.

As has been said, gulls comprise many species and none of them is as widely ranging as the species mentioned above. Crows aren't even in the running; the widest ranging corvid is probably the Northern Raven, which extends across northern Asia and North America only.
met vriendelijke groeten Diego Jansen

joostheeremans

Overigens lijkt koereiger me ook een goede kandidaat
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-