Hoofdmenu

Inktzwam

Gestart door hermankoek, oktober 16, 2006, 18:46:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

hermankoek

Op het eerste gezicht vind ik dit de geschubde inktzwam. Maar de geschubde inktzwammen die ik altijd zie staat solitair of in een klein groepje bij elkaar en niet zo in een bundel.  
Met vriendelijke groet
Herman Koek

hermankoek

Het is niet de kale inktzwam die wel in bundels groeit. Dat is deze
Met vriendelijke groet
Herman Koek

Cees Veenema

Wat is precies het verschil Herman ?
Groet,

Cees

hermankoek

Het verschil is dat de ene schubben heeft althans iets wat daar op lijkt en de andere dus niet en glad is met een verticale nerfstructuur. Maar ik heb de geschubde nog nooit zo in deze bundels zien groeien. Dat komt dus voor?
Met vriendelijke groet
Herman Koek

knabenkraut

Volgens mij is foto 1 zeker geen geschubde inktzwam.
 
groetjes,
Dini

Cees Veenema

#5
Bedankt Herman,

Indien er daadwerkelijk sprake is van schubben ben ik weg, bij lange na niet voldoende kennis.

Wel heb ik toevallig nog een waarneming liggen die ik wel  ga invoeren als de kleine kale.
Groet,

Cees

adinda

Hier heb je een foto van een heel jonge Geschubde Inktzwam, let op de middelste met de rode ring, dat is bloed.
Het bloeden van de zwam zie je op de volgende foto.

Joop
Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

Foto 2
Met vriendelijke groeten,

Joop

hermankoek

Even voor de duidelijkheid. Mij duizelt het nu even. Ik snap dat het niet de geschubde inktzwam is. Hier had ik ook al mijn twijfels over. Maar.. welke staat er op foto 1 en welke staat er op foto 2. Beide zien er als de boven de grond komen duidelijk anders uit.
1. Kleine kale?
2. Kale?
Met vriendelijke groet
Herman Koek

adinda

#9
Foto 1 zou best wel een Kale inktzwam kunnen zijn hetgeen op foto 2 zeker wel zo is.
Voor meer informatie betreffende Inktzwammen moet je deze site eens bekijken daar vindt je uitgebreide informatie betreffende deze soort.

http://www.grzyby.pl/coprinus-site-Kees-Ul...es/Coprinus.htm


Joop
Met vriendelijke groeten,

Joop