Atalanta worden in Europa 4 geografische typen ond

Gestart door marcel123, juni 11, 2005, 17:11:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

marcel123

Doe mee aan een Atalanta-onderzoek!

CiteerBeste forumleden,

Op het ogenblik kun je weer overal Atalantarupsen vinden in hun samengevouwen bladhuisjes. (Voor wie niet weet hoe dat eruit ziet, kijk eens op www.schmetterling-raupe.de . In het linker frame "Edelfalter" aanklikken en Admiral kiezen.)
Bij de Atalanta worden in Europa 4 geografische typen onderscheiden: West-Europees, Zuid-Europees, Middel-Europees en Oost-Europees.
Rupsen van deze typen zijn te onderscheiden aan de lichte vlekken op de flanken. Het West-Europese type heeft een rij afzonderlijke vlekken. Bij het Zuid-Europese type zijn bij volgroeide rupsen deze vlekken verbonden tot éen lijn. Zie: www.schmetterling-raupe.de/hensle.htm
In Nederland kun je het West-Europese type verwachten, maar bij de rupsen die ik hier uit de omgeving heb meegenomen om op te kweken, zaten toch ook een paar van het Zuid-Europese type.
In Duitsland doet Jürgen Hensle onderzoek naar het trek- en overwinteringsgedrag van de Atalanta. De Benelux is op zijn kaart nog een vrijwel witte plek. Namens hem wil ik jullie vragen om foto's van volgroeide Atalantarupsen naar hem op te sturen. Op de foto moet de zijkant van de rups goed zichtbaar zijn. Graag met vermelding van de vindplaats.
De foto's kun je mailen naar juergen.hensle@freenet.de . Eventueel kun je ook foto's plaatsen in het Duitse trekvlinderforum (Wanderfalterforum) www.s2you.com/platform/monitoring/forum/ .Ook in volgende jaren zijn foto's van Atalantarupsen welkom.
Namens Jürgen Hensle bij voorbaat hartelijk dank!

Marcella

klaas van haeringen

Hoe is het eigenlijk te verklaren dat de er 4 geografische typen zijn? De atalanta's die je in heel Europa ziet zijn toch allemaal afkomstig uit Zuid-Europa/het Middellandse Zeegebied? Dit kan toch niet betekenen dat er in hetzelfde gebied 4 typen atalanta's rondvliegen, die in het voorjaar elk naar een ander deel van Europa vliegen?

Gaat het dan niet om nakomelingen (rupsen uit eitjes van) van 1 type atalanta, die er verschillend uitzien omdat ze in het rups/popstadium met verschillende milieuomstandigheden te maken hebben gehad? Zoals vochtigheid, temperatuur, voedselplanten enz?

Is het trouwens bewezen dat het geografische typen zijn of moet dat juist bewezen worden?

Groeten, Klaas





marcel123

Goede vraag

CiteerHet is wèl een genetisch verschil. Ik weet niet helemaal hoe het zit, want de publicaties van Jürgen Hensle daarover in het Duitse blad Atalanta ken ik ook niet. Ik volg de zaken een beetje via Duitse forums.
Als ik het goed begrepen heb, volgen de vlinders vanuit het zuiden bepaalde trekroutes. Ik vermoed dat geologische omstandigheden (bv bergketens) en klimaat hier een rol bij spelen. Er is dus een aantal gescheiden migratiestromen. Een deel probeert in de herfst weer naar het zuiden te migreren, een deel probeert te overwinteren. Ik denk dat door geografische scheiding een bepaalde variatie binnen de soort is ontstaan.