Welke Daas?

Gestart door lo.troisfontaine, juni 08, 2011, 23:09:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

lo.troisfontaine

Hoi,

Ik kwam deze daas vandaag tegen op het industrieterrein in Venray en dacht die vang ik en dan ga ik deze benoemen aan de hand van mijn dazenboekje. Een man, dat wel maar ik twijfel eigenlijk al of dat dit wel een Hybromitra species is.

Wie helpt?

b.v.d. en groeten,

Lo

LakeSide

Het is inderdaad een Hybomitra mannetje. Vermoedelijk H. bimaculata, maar niet alle kenmerken zijn te zien.

lo.troisfontaine

Hoi,

bedankt Jaco, welke kenmerken zijn er nog nodig voor een juiste of zekere determinatie?

Zal nog even de link naar de waarneming toevoegen.

http://waarneming.nl/waarneming/view/54987950

groeten,

Lo

LakeSide

1: poten den dele bruin --> 3

3: antennes den dele rood --> 5

5: laatste tasterlid verdikt en lijkt grijs --> 7

7: ogen raken elkaar over een kortere afstand (1,5 x subcallus), ik meen lange haren op het 1e antennelid te zien en geen zwarte haren op de kruin --> 8

8: Hier vermoed ik dat het Hybomitra pilosa is, maar die is zeer zeldzaam. Daarom is het denk ik het beste om em even op diptera.info te zetten, zodat Theo Zeegers er even naar kan kijken.

han.endt

Citaat van: LakeSide op juni 10, 2011, 06:28:33 AM
7: ogen raken elkaar over een kortere afstand (1,5 x subcallus), ik meen lange haren op het 1e antennelid te zien en geen zwarte haren op de kruin --> 8

Pardon, hoe lang wil je het dan hebben? ;D
Ga toch maar naar 10 en dan is het waarschijnlijk H. bimaculata. Je eerste ingeving.

LakeSide

Citaat van: Han Endt op juni 10, 2011, 14:27:39 PM
Citaat van: LakeSide op juni 10, 2011, 06:28:33 AM

Pardon, hoe lang wil je het dan hebben? ;D
Ga toch maar naar 10 en dan is het waarschijnlijk H. bimaculata. Je eerste ingeving.

Tja, altijd bij je eerste ingeving blijven is dus de les :D

lo.troisfontaine

Hallo,

hartelijk dank voor jullie bijdrage. Bij 5 liep ik eigenlijk vast,  maar zonder  :micro:  en wat meer kennis of ervaring valt het toch niet mee.

groeten,

Lo