onbekende paddestoel

Gestart door bjornvanlieshout, oktober 16, 2006, 11:53:32 AM

Vorige topic - Volgende topic

bjornvanlieshout

Kan iemand de volgende paddestoelen een naam geven?:





De foto's zijn niet door mij gemaakt, maar de fotografe zou graag willen weten welke paddestoelen dit zijn. Wat extra informatie:

De paddestoel is gisteren gefotografeerd in het bos bij fort rammekens Zeeland , Walcheren.
De 1e foto is een paddestoel die op een afgezaagde boomstronk stond, terwijl de tweede hier vlak voor stond. Ik ben vandaag nog op dezelfde plek geweest, maar geen tijd om echt foto's te maken (nu 2 kleine kinderen keer bij me, die ik goed in de gaten moest houden)
Ik heb wel een overzicht foto (geen geweldige foto) maar van bomen heb ik al helemaal geen kaas gegeten wellicht dat natuurliefhebbers er wel wat uit kunnen halen.
Zoals formaat en boomsoort....ze waren niet groot. ik heb ze niet gemeten, maar schat zo'n 3 cm doorsnee (eerste foto) per bolletje.


Persoonlijk vind ik 'm heel erg lijken op deze: Klik hier!

m.v.g.
Bjorn

knabenkraut

Het lijkt idd een stekelzwam te zijn gezien de onderkant links op de foto.
Er bestaat ook nog een Bloeddruppelstekelzwam (Hydnellum peckii) misschien dat je dat iets opweg helpt.
groetjes,
Dini

knabenkraut

Ik lees net dat het vlees van de Bloeddruppelstekelzwam (Hydnellum peckii) een brandende scherpe smaak heeft. Het vlees van de roodbruine zou mild smaken.
Zou leuk zijn als het indedrdaad een stekelzwam is.  
groetjes,
Dini

Corryabbink

Bjorn je weet toch wel of je in een naaldhout- of loofbos was?

Naar mij bekend is de Bloeddruppelstekelzwam uitgestorven en mocht die het zijn dan moet je zo wie zo materiaal hebben om het te bewijzen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

bjornvanlieshout

CiteerBjorn je weet toch wel of je in een naaldhout- of loofbos was?
Ik heb de foto zelf niet gemaakt, maar ik zal het eens navragen.

m.v.g.
Bjorn

knabenkraut

Inderdaad Corry, je hebt gelijk, hij is uitgestorven in Nederland.

groetjes,
Dini

Cees Veenema

Hallo Bjorn,

Mooie foto's en een mooie vondst, ik denk ook dat het  " klik hier" de roodbruine is maar ben er nog geen tegengekomen.
Groet,

Cees

Corryabbink

CiteerInderdaad Corry, je hebt gelijk, hij is uitgestorven in Nederland.
Dini dat wil niet zeggen dat zo'n soort er niet meer is maar betekent dat deze niet meer gevonden is. Zo'n soort kan dus onder bepaalde omstandigheden zo weer opduiken. Daarom worden ze ook altijd nog in de boeken vermeld.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

JW_2all

#8
Hebben julle al gedacht aan Toefige labyrintzwam
(Abortiporus biennis) , en daarvan aan de ceriomyces terrestris vorm?
Een detail: de zwam heeft een labyrintstructuur (wit) en toevige hoedjes.
Beide is op de foto te zien...
Groet,
Jan

bjornvanlieshout

Ik moet zeggen dat deze foto van de toefige labyrintzwam er wel heel erg op lijkt. Qua struktuur nog veel meer dan de stekelzwammen-foto's die ik heb gezien...

...maar ik heb er niet zoveel verstand van.

m.v.g.
Bjorn

knabenkraut

CiteerIk moet zeggen dat deze foto van de toefige labyrintzwam er wel heel erg op lijkt. Qua struktuur nog veel meer dan de stekelzwammen-foto's die ik heb gezien...

...maar ik heb er niet zoveel verstand van.

m.v.g.
Bjorn
In hoeverre is deze determinatie betrouwbaar vraag ik mij af.
groetjes,
Dini

Niko Buiten

#11
Er komen in Nederland meerdere paddestoelen voor waarvan de jonge vruchtlichamen roodbruine 'guttatie'druppels vormen. Slechts door de ontwikkeling naar volwassenheid te volgen kun je er achter komen welke soort het is. Of je moet zo ervaren zijn dat je de jonge vruchtlichamen van de verschillende paddestoelen kunt herkennen.

Ik vind deze zwam idd. erg veel op de Toefige labyrinthzwam van Jan Willem lijken.

(Bedenk dat André ons graag het natuuronderzoeken bijbracht. Wat we allemaal in hem waarderden.)
Groet,

Niko Buiten.


JW_2all

#12
CiteerIk vind deze zwam idd. erg veel op de Toefige labyrinthzwam van Jan Willem lijken.

Op basis van deze foto kan niet meer zekerheid gegeven worden dan dat hij er sprekend op lijkt.

De Toevige is tamelijk standvast; hij houdt het vaak meerdere jaren achtereen uit op dezelfde standplaats. Waarom niet even teruggaan naar de vindplaats?

1. De Toefige kleurt roze als je op de labyrint structuur drukt met je vinger.
(belangrijkste kenmerk)
2.  De Toefige groeit vooral graag op de zaagsnee van gekapte iepen met iepziekte, maar komt b.v. ook voor op katwilg, populier, beuk en eik. (houtcontrole)

Als het hout nog leeft maakt de Toefige hoedjes, al vanaf september meestal, dit jaar is hij door droogte later (hier sinds 14 oktober).
Als het hout (wortels) uitgeput beginnen te raken, komen er minder toefjes, en meer van die wittige bolletjes. Dan begint ook het gutteren. Dat gebeurt als de zwam oplosstoffen in het hout pompt om dit op te eten. Er komt dan meer vocht vrij en dat 'zweet' hij uit. Vliegen zijn er dol op.
De Toefige is zeer variabel in gedaante. Sinds 1997 heb ik ze ieder jaar gezien, en in grote aantallen, en vormen vanwege de iepziekte.  Natuurlijk is ook deze zwam meegeweest naar de werkgroep van G. van Zanen.

Je kunt 'm vinden in Gerrit J. Keizer (Paddestoelen encyclopedie), maar zonder goede foto.

JW
Groet,
Jan

wim veraghtert

Voor mij ook Toefige labyrinthzwam.
admin nachtvlinders waarnemingen.be

JW_2all

#14
CiteerIn hoeverre is deze determinatie betrouwbaar vraag ik mij af.
Beste Dini,

Deze retorische vraag bevatte een verzoek. Dit is nu ingewilligd.
Het middelste bolletje op de foto in kwestie is in de werkgroep besproken.

De determinatie is bevestigd door deskundige G. van Zanen (NMV).

JW
Groet,
Jan

knabenkraut

Dag Jan-Willem,

Fijn dat het een zekere is geworden. Van sommige personen die paddestoelen invoeren weet je dat ze betrouwbaar zijn. Maar dit was voor mij een nieuwe naam, dus vandaar mijn vraag. ;).
groetjes,
Dini

JW_2all

#16
CiteerDag Jan-Willem,

Fijn dat het een zekere is geworden. Van sommige personen die paddestoelen invoeren weet je dat ze betrouwbaar zijn. Maar dit was voor mij een nieuwe naam, dus vandaar mijn vraag. ;).

Ger leert ons altijd zelf te determineren, zelf waar te nemen, en niet af te gaan op deskundigen. Soms maakt hij een foutje, misschien expres om te kijken of de leerlingen nog scherp blijven. Hij lacht altijd opgelucht als iemand hem kan verbeteren. Hij was dus een beetje ontstemd over dit verzoek.

Maar Ger was zijn hele leven leraar, besef ik nu. En niet iedere deelnemer heeft dat pedagogisch inzicht. Het spijt mij oprecht als ik op dit forum iemand zou hebben beschadigd die ook had kunnen antwoorden: gelukkig blijft er iemand bij de les.
Groet,
Jan