Slappe koraalzwam

Gestart door rchmo, oktober 16, 2006, 08:46:34 AM

Vorige topic - Volgende topic

rchmo

Gisteren een prachtige koraalzwam gevonden. In gemengd bos in de bladstrooisellaag. In het veld oogde ie meteen anders dan alles wat ik kende.
Bij nadere determinatie waarschijnlijk de slappe koraalzwam!.
Geen naaldboskoraalzwam, takjes zijn nl. niet bros.
Geen rechte koraalzwam, bij beschadiging geen verkleuring. Habitus is ook heel anders.
Geen kleverigekoraalzwam, vertak niet zo en niet los in de strooisellaag.

Rob Oudejans









Niko Buiten

#1
Dag Rob,

Wanneer dit inderdaad Slappe koraalzwam, Ramaria flaccida, is zou dat een prachtige vondst zijn.  Want volgens de het 'Overzicht van de paddestoelen in Nederland', een door de NMV uitgegeven standaardwerk over paddestoelen, is de Slappe koraalzwam niet met zekerheid uit Nederland bekend vanwege verwarring met nauw verwante soorten. De NMV accepteert in het algemeen alleen opgaven van nieuwe vindplaatsen indien bewijsmateriaal voorhanden is. In dit geval adviseer ik je daarom contact op te nemen met de districtscoördinator of consul van de NMV in jouw provincie zodat deze kan komen kijken. Op www.mycologen.nl en www.paddestoelenkartering.nl kun je daarvan de adressen vinden.

Overigens staat in Vermeulen beschreven dat het vruchtlichaam okergeel gekleurd is en in naaldbossen voorkomt.
Groet,

Niko Buiten.


Elachista

Ik vind het toch echt sprekend Calocera viscosa...

Tymo
Groet,
Tymo

Arno van Stipdonk

CiteerIk vind het toch echt sprekend Calocera viscosa...

Tymo
Ik vind 'm er ook wel op lijken. Maar als ie niet op naaldhoud groeit dan kan ie het dus niet zijn....

kvb

Is Clavulinopsis een mogelijkheid. C. corniculata en C. fusiformis lijken er op en groeien bij loofhout en varens. Helaas microscoop nodig voor determinatie. C. corniculata wordt vergeleken met kleverig koraalzwammetje. Ook hier wordt naar de microscoop verwezen.

Info Pilze der Schweiz

Kik

Niko Buiten

Vanavond nog even met Vermeulen geprobeerd. Ik kom uit op Fraaie koraalzwam, Ramaria formosa, met oranjeroze vruchtlichaam met gele topjes, 6-15 cm breed. Groeit bij Beuk en Eik op zand en kleibodems.

Deze soort staat als ernstig bedreigd op de Rode Lijst. De soort is zo zeldzaam dat nieuwe vindplaatsen in het algemeen alleen door de NMV geaccepteerd worden wanneer bewijsmateriaal voorhanden is.


De Clavulinopsis-soorten en Calocera viscosa vallen in Vermeulen af.  
Groet,

Niko Buiten.


Elachista

#6
Waarom dan precies? Als je een soort op basis van biotoop gaat afkeuren dan weet ik niet of dat de beste methode is...
Er zijn altijd wel uitzonderingen, en dit zwammetje groeit op heel veel plekken.
Ramaria is het vanuit mijn perspectief gezien absoluut niet.

Tymo
Groet,
Tymo

kvb

Ik ben nu erg benieuwd waarom ze afvallen want dit is echt geen fraaie koraalzwam. Die is niet zo geel en heeft vaak een paarse inslag. Zal even een foto zoeken.

Kik

kvb

Deze foto komt van Myconet. Deze zijn aardig accuraat.

http://www.mykonet.ch/images/Korallen/rama...che_koralle.jpg


En deze komt van mij en groeit in Overveen.

Kik

rchmo

Bedankt allemaal. Heb het zwammetje meegenomen en ligt bij mij thuis is de koelkast.
Zal kontakt opnemen met de districtscoordinator.

Ben benieuwd,


Rob Oudejans

Niko Buiten

#10
Kik en Tymo,

De Clavulinopsis-soorten vallen af omdat ze in grasland groeien. Calocera viscosa valt af omdat het op dood naaldhout groeit. (Bron: Vermeulen en 'Overzicht van paddestoelen in Nederland' (die wel vermeld dat Sikkelkoraalzwam ook in open bosranden gevonden kan worden)).

Rob,

Ik zou de koraalzwam niet in de koelkast bewaren, maar drogen.  
Groet,

Niko Buiten.


Elachista

#11
Ik zie er anders wel dennennaalden bij liggen...
Er zou dus best dood naaldboomhout onder verscholen kunnen liggen, als is het slechts molm.

Tymo
Groet,
Tymo

rchmo

Niko,

Zal hem drogen.

Tymo,

Zijn inderdaad dennennaalden. Heb ook gezegd dat het is gemengd bos was.



Rob

han.endt

#13
Ik ben het trouwens helemaal met Tymo eens. Dit is helemaal Calocera viscosa. Er liggen ook minstens drie dennennaalden. Kans is groot dat er zich onder de zwam een stukje dood naaldhout zit.

Niko Buiten

Misschien kan Rob uitsluitsel geven over de vraag of de zwam al dan niet op dood naaldhout groeit?

:)  
Groet,

Niko Buiten.


Corryabbink

CiteerIk ben het trouwens helemaal met Tymo eens. Dit is helemaal Calocera viscosa. Er liggen ook minstens drie dennennaalden. Kans is groot dat er zich onder de zwam een stukje dood naaldhout zit.
Ik ben het volledig met jullie eens.  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

rchmo

Wat kan een vondst veel reakties oproepen. Bedankt overigens voor iedereen. Mijn belangrijkste extra criterium was: niet zichtbaar groeiend op hout, maar op een dikke laag bladafval. Verder de zeer mooie 'koraalvorm', zie foto van bovenaf.
Heb de consul geconsulteerd, die ook direkt  toch kleverig koraalzwammetje dacht. Ik heb zelf geen microscopische mogelijkheid voor verder onderzoek. Heb het aan de consul overgelaten of hij nog enige onzekerheid heeft, dan kan hij het verder onderzoeken. Zo niet, dan wordt het gesloten met vaststelling Calocera viscosa, maar dan (volgens mij) een mooie vorm, niet direkt zichtbaar groeiend op hout.


Rob Oudejans