Hoofdmenu

Nagelproef

Gestart door hermankoek, oktober 15, 2006, 22:43:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

hermankoek

Ik heb afgelopen dagen diverse gele russula's gezien. Bleekgele-, geelwitte-, gele berkenrussula, beukenrussula. De gele kleuren kunnen nog al varieren van bleek helgeel tot bijna honinggeel. In werkelijkheid verschilt de kleur van de zelfde gele ook vaak afhankelijk van standplaats etc. Bij het zoeken in diverse boeken kreeg in niet veel duidelijkheid wat de verschillen zijn. Wel zeggen de meeste boeken is makkelijk te verwarren met... Nu heb ik een tijdje terug gelezen over de 'nagelproef' en het proeven van de verschillende russula's. Als ik ze vergelijk breken de lamellen bij de ene wel en de andere niet. Ik heb een slecht gekleurde foto bijgevoegd van een gele (?) waarvan de lamellen heel gemakkelijk afbraken. Zie op de foto. De kleur was geler dan op de foto. Kan iemand kort aangeven wat de makkelijk herkenbare verschillen zijn tussen de verschillende gele.  
Met vriendelijke groet
Herman Koek

JW_2all

Basisboek (2006)
Hoed geel (soms met bruine vlekjes) =>
1. Steel en lamellen wit (bij veroudering grijs verkleurend) =>
 a. hoed fel geel, smaak mild, standplaats berk (claroflava)
 b. hoed mat geel (soms grijzig of olijvig), smaak scherp => ochroleuka
2. steel, lamellen en hoed ongeveer eenkleurig geel, bij beuk =>fellea

N.B. dit zijn niet de enige drie gele russula's
Groet,
Jan

Elachista

Ik zit er nog aan te denken waarom het geen kamrussula zou kunnen zijn, bijvoorbeeld Russula pectinata (maar absoluut geen gewone verschijning...)

Tymo

...André was hier veel beter in....
Groet,
Tymo

hermankoek

Deze kwam ik vandaag tegen. Geen beuk of berk in de buurt. Dus kan ik er al ter plaatse enkele uitsluiten. Hoed niet fel geel maar honinggeel, steel en lamellen wit. Kom ik het meest waarschijnlijk in de buurt van Geelwitte russula uit. Maar nog meer uitsluitingen om helemaal zeker te zijn dat het geen andere gelige is, daar ben ik niet zeker van. Want net wat al aangegeven is er zijn meerdere gele of geelachtigen. Blijft lastig. Daarom is het goed dat er zo'n forum als deze is.  
Met vriendelijke groet
Herman Koek

knabenkraut

De geelwitte russula ochroleuca komt volgens deGerhardt in zowel loof als naaldbossen voor op vooral zure, tamelijk voedselarme, zanderige grond.

groetjes,
Dini

hermankoek

Deze gele stond in de flevopolder Roggebotszand. Dit is vruchtbare klei. Wel stonden er loofbomen hoofdzakelijk es en naaldbomen.
Met vriendelijke groet
Herman Koek

Cees Veenema

#6
CiteerIk zit er nog aan te denken waarom het geen kamrussula zou kunnen zijn, bijvoorbeeld Russula pectinata (maar absoluut geen gewone verschijning...)

Tymo

...André was hier veel beter in....
Dat is niet helemaal fair Tymo,

Dankzij John ben ik aan de KOH geraakt en ook aan het ijzersulfaat uitsluitend om Russula's te kunnen determineren.
Groet,

Cees