Hoofdmenu

Zonnedauw

Gestart door Hero, juni 08, 2011, 21:45:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hero

Ik zou graag willen weten welke soort dit precies is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/54983852
Ronde zonnedauw - Drosera rotundifolia gezien op 2011-05-24 Boswachterij Hardenberg - Haarplas
Foto's:

Ik heb 'm ingevoerd als ronde zonnedauw, maar zag dat iemand anders in hetzelfde gebied de kleine zonnedauw http://waarneming.nl/waarneming/view/54591815 heeft ingevoerd, met andere woorden de twijfels hebben een beetje toegeslagen. Het kan natuurlijk zijn dat ze er beide stonden (en dat ik dus nog maar eens terug moet om ook de kleine- te kieken), maar ik wilde het toch graag even zeker weten.

Groetjes,
Hero
Hero de Haan
"You can't outrun Death forever, But you can make the Bastard work for it."

petermeer

Ronde zonnedauw, let op de ronde bladeren.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Willy

Hallo Hero,inderdaad komt de kleine er ook voor heb hem er ook dit jaar gevonden.
Gr,Willy
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Hero

Citaat van: Willy op juni 08, 2011, 22:17:27 PM
Hallo Hero,inderdaad komt de kleine er ook voor heb hem er ook dit jaar gevonden.
Gr,Willy
*schrijft op lijstje voor volgende keer in Diffelen kamperen

Dank jullie voor de reacties.
*Hero is blij dat zijn eerste waarneming toch correct was :D
Hero de Haan

markmeijrink

Volgensmij is dit een instinker. De dichtheid van de planten pleit meer voor een (wellicht) 'kleine' Kleine zonnedauw, de blaadjes zijn te hoog (of lang), de stelen en bladen zijn opgericht i.p.v. liggend, daarnaast de stengels zijn niet zo behaard als bij Ronde zonnedauw.

Ik zou de waarneming dus nog herzien, tenzij iemand anders argumenten heeft dit pleit voor Ronde zonnedauw.

M.v.gr. Mark

Rutger

Lijkt mij ook kleine zonnedauw.
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut

Birding Basterds! Find or Fail!

Hero

Citaat van: markmeijrink op juni 09, 2011, 08:39:33 AM
Volgensmij is dit een instinker. De dichtheid van de planten pleit meer voor een (wellicht) 'kleine' Kleine zonnedauw, de blaadjes zijn te hoog (of lang), de stelen en bladen zijn opgericht i.p.v. liggend, daarnaast de stengels zijn niet zo behaard als bij Ronde zonnedauw.

Ik zou de waarneming dus nog herzien, tenzij iemand anders argumenten heeft dit pleit voor Ronde zonnedauw.

M.v.gr. Mark
Ik ben nog even gaan kijken naar de andere foto's die ik van dit plantje heb gemaakt http://hwhaan.homeip.net/images/waarneming_nl/DSC_6242.JPG (focus meer op plant dan op het 'slachtoffer') en de steeltjes zijn inderdaad zo kaal als het hoofd van Pim Fortuyn. Het zal dan dus inderdaad gaan om de kleine zonnedauw. De reden waarom ik aan de ronde zonnedauw dacht was omdat de bladvorm mij te rond over kwam voor de lang- of kleine zonnedauw.
Ik zal, als niemand anders nog weer twijfel weet te zaaien mijn waarneming later op de avond aanpassen.
Hero de Haan

markmeijrink

Dag,

de meeste kenmerken die ik noemde zijn geen 'harde' kenmerken. Een goed kenmerk is de vorm van het blad. Bij Ronde veel breder dan hoog. Jonge planten van Kleine zonnedauw zijn ook een beetje rond, vandaar dat verwarring vaak. Bijgevoegd een foto van Ronde zonnedauw op Terschelling.

M.v.gr. Mark

Hero

Die zien er inderdaad toch wel anders uit...
Als ik het goed zie lijken de blaadjes op mijn foto's meer een voortvloeisel vanuit de steel daar waar de steeltjes van jou ronde zonnedauw meer van achterop het blad lijken aangehecht te zijn (de onderkant van het blad lijkt wat over de steel heen te vallen) Maar goed, dat lijkt ook wel weer iets te maken te hebben met de leeftijd van het blad van de ronde zonnedauw.
Hero de Haan