wanneer begon je met vogelen

Gestart door willemxd, juni 08, 2011, 20:47:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

willemxd

waneer begonnen jullie met vogelen  ik op mijn 12de en wat was jullie hoogtepunt  :lol:

Evert meijer

Ik was ook 12!! In 3 jaar kan er heel wat gebeuren aan mooie momenten!! Voor mij bijvoorbeeld Pestvogels bij Nunspeet errug gaaf: http://waarneming.nl/waarneming/view/52046142

Afgelopen voorjaar ontdekte ik met iemand anders 2 Slangenarenden op de heide, mijn zeldzaamste zelfontdeksoort!! http://waarneming.nl/waarneming/view/53734044

Maar hoogtepunten zijn niet te tellen! Alleen al het moment om 5 meter van een groep badderende Goudhaantjes, Zwarte Mezen en Kuifmezen te staan is iets wat ik nooit vergeet!! Zie: http://waarneming.nl/waarneming/view/50912844

http://waarneming.nl/waarneming/view/50912866

En elk leuk moment stimuleert om er nog veel meer op te zoeken!!


Evert Meijer, 16 jaar


Rikstar

hier ook iemand die begonnen is op mijn 12de leeftijd, inmiddels vandaag 26 geworden.
12 vind ik inderdaad een prachtige leeftijd om te beginnen met vogelen. nog in de ontwikkeling dus je pakt snel soorten op.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Certhia

Ik werd vanaf mn zesde meegenomen op vogeltripjes soms tot grote ergernis van de aanwezige volwassenen. Er is weinig veranderd in de laatste 35 jaar wat dat betreft. :)


Groetjes


Marc

Guus Peterse

Volgens de overleveringen werd ik op m'n 4e voor het eerst meegenomen, al moet ik bekennen dat ik me daar zelf niets meer van herinner. Mijn oudste herinneringen zijn van toen ik 6 was.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Suzie

#6
En ook ik ben begonnen op m'n 12e. Toen was ik nog niet zo fanatiek, ik ben er vanaf begin vorig jaar steeds meer mee bezig.
Suzie Kuipers, 19 jaar

Tussen de 12 en 25? JNM.NL

Jarinka

Gefeliciteerd, Rik ;)

Ik loop pas sinds twee jaar met een verrekijker rond, dus ben op m'n 15e begonnen. Altijd al geïnteresseerd geweest in de natuur, maar pas sinds twee jaar fanatiek met vogelen begonnen.
Pas bekeek ik wat tekeningen en knutselwerkjes van toen ik 7 was, en daar zitten heel veel getekende vogels bij :)
(alleen jammer dat ik ze inmiddels niet heel veel beter kan tekenen :P)
Groeten, Jarinka Heijink

HPM

Mijn oudste herinnering is van toen ik een jaar of acht/negen was dat ik op weg naar school de nesten in de heg langs de begraafplaats volgde. Als ik op mijn tenen stond kon ik er soms net bij zodat ik kon voelen of er eieren of jongen in zaten en hoeveel. Zo heb ik het verschil tussen nesten en eieren van Merel en Zanglijster leren herkennen.
Op een dag kwam de wachtcommandant van de brandweer boos naar buiten stormen. Die dacht dat ik de nesten uithaalde. Ik was in mijn hele leven nog niet zo beledigd want dat was nog nooit bij me opgekomen. Ik wist niet eens dat er mensen bestonden die zoiets deden!


Herman van der Meer

Sander Haak

Tot mijn 23e verzet tegen de idiote hobby van mijn opa totdat ik vlak voor zijn overlijden zelf ontdekte dat het toch wel leuk is... Nu 3 jaar later kan ik mijzelf wel voor m'n kop slaan dat ik niet veel meer heb geluisterd naar zijn verhalen over vogelbeschermingswerk, ringonderzoek, vogelreizen Galapagos etc. Wel heeft hij me nog voorgedaan hoe ik op gehoor een Groenpoot en een Zwarte Ruiter kan onderscheiden. Een mooie herinnering.
Groet, Sander Haak (Woerden)

Jos Welbedacht

Ik was een jaar of 5 toen ik al meeging om te vogelen, maar daar weet ik niet veel meer van. Wel herinner ik mij een Grote Zilverreiger, ergens halverwege de jaren 90 in de OVP. Dat was toen nog behoorlijk zeldzaam. Ook herinner ik mij een Heilige Ibis bij de Lepelaarsplassen die ik trots aan mijn opa en oma liet zien, vermoedelijk was dat in 1996 of 1997. In dat zelfde gebied had ik ook mijn eerste twee Roodmussen.
Pas in 2005 is het fanatiekere vogelen bij mij opgekomen, inclusief twitchen etc. Dat kwam vooral door de aanschaf van een telescoop en een fotocamera, maar ook door het uitbreiden van de thuisbibliotheek aan vogelliteratuur.
Ik vind het moeilijk om een hoogtepunt aan te wijzen, maar ik moet zeggen dat de Noordse Waterlijster van vorig jaar al enige tijd een droomsoort was! Daarnaast was de zoektocht ook een leuk avontuur.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Rikstar

bedankt Jarinka!

ik vind trouwens dat het al erg goed doet in die 2 jaar dat je nu vogeld. (mag best eens gezegt worden  :P  ) ik ken je verder niet maar je verhalen op het forum klinken al erg professioneel!  :duim:


Citaat van: Jarinka op juni 09, 2011, 10:56:05 AM
Gefeliciteerd, Rik ;)

Ik loop pas sinds twee jaar met een verrekijker rond, dus ben op m'n 15e begonnen. Altijd al geïnteresseerd geweest in de natuur, maar pas sinds twee jaar fanatiek met vogelen begonnen.
Pas bekeek ik wat tekeningen en knutselwerkjes van toen ik 7 was, en daar zitten heel veel getekende vogels bij :)
(alleen jammer dat ik ze inmiddels niet heel veel beter kan tekenen :P )
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Rikstar

#12
Hoi Jos,

Grappig om te horen dat het bij mij ook zo is gegaan. eerst zilvereiger eind jaren 90 in ovp. ook eerste roodmus en heilige ibissen in de Lepelaarplassen eind jaren 90.
Het lichtelijk twitchen kwam bij mij in 2006 aan het licht.

Citaat van: Jos Welbedacht op juni 09, 2011, 12:27:25 PM
Wel herinner ik mij een Grote Zilverreiger, ergens halverwege de jaren 90 in de OVP. Dat was toen nog behoorlijk zeldzaam. Ook herinner ik mij een Heilige Ibis bij de Lepelaarsplassen die ik trots aan mijn opa en oma liet zien, vermoedelijk was dat in 1996 of 1997. In dat zelfde gebied had ik ook mijn eerste twee Roodmussen.
Pas in 2005 is het fanatiekere vogelen bij mij opgekomen, inclusief twitchen etc.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Jarinka

Citaat van: Rikstar op juni 09, 2011, 12:54:09 PM
bedankt Jarinka!

ik vind trouwens dat het al erg goed doet in die 2 jaar dat je nu vogeld. (mag best eens gezegt worden  :P  ) ik ken je verder niet maar je verhalen op het forum klinken al erg professioneel!  :duim:


Citaat van: Jarinka op juni 09, 2011, 10:56:05 AM
Gefeliciteerd, Rik ;)

Ik loop pas sinds twee jaar met een verrekijker rond, dus ben op m'n 15e begonnen. Altijd al geïnteresseerd geweest in de natuur, maar pas sinds twee jaar fanatiek met vogelen begonnen.
Pas bekeek ik wat tekeningen en knutselwerkjes van toen ik 7 was, en daar zitten heel veel getekende vogels bij :)
(alleen jammer dat ik ze inmiddels niet heel veel beter kan tekenen :P )

Dank je :) Komt vooral dankzij het forum, want daar heb ik ontzettend veel geleerd :D
Groeten, Jarinka Heijink

Jos Welbedacht

CiteerGrappig om te horen dat het bij mij ook zo is gegaan. eerst zilvereiger eind jaren 90 in ovp. ook eerste roodmus en heilige ibissen (groep van 14 kan ik mij nog herrinderen) in de Lepelaarplassen eind jaren 90.
lichtelijk twitchen kwam bij mij in 2006 aan het licht.

Wat grappig idd :p. De OVP was m.i. destijds hèt gebied om prettig te vogelen: veel soorten, groot gebied, veel variatie in habitat etc. Opmerkelijk dat het gebied de laatste tijd steeds minder interessant wordt voor mij. Ik vraag me af of dat komt doordat mijn interesse in vogelsoorten een hoger niveau heeft aangenomen of dat het gebied zijn waarde verliest.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Rikstar

#15
mijn eerste echte twitch: http://waarneming.nl/soort/view/328?from=1998-06-09&to=2011-06-09&prov=8&maand=0&os=0
sneeuwuil in 2000 jan van den boschpad dat toen nog net in ontwikkeling was.
de woestijnplevier een jaar later in Lepelaarplassen kwam ik per toeval tegen toen er vogelaars naar zaten te kijken. (internet was toen nog niet zo'n hype bij mij..... :P )

Citaat van: Jos Welbedacht op juni 09, 2011, 13:13:16 PM
CiteerGrappig om te horen dat het bij mij ook zo is gegaan. eerst zilvereiger eind jaren 90 in ovp. ook eerste roodmus en heilige ibissen (groep van 14 kan ik mij nog herrinderen) in de Lepelaarplassen eind jaren 90.
lichtelijk twitchen kwam bij mij in 2006 aan het licht.

Wat grappig idd :p. De OVP was m.i. destijds hèt gebied om prettig te vogelen: veel soorten, groot gebied, veel variatie in habitat etc. Opmerkelijk dat het gebied de laatste tijd steeds minder interessant wordt voor mij. Ik vraag me af of dat komt doordat mijn interesse in vogelsoorten een hoger niveau heeft aangenomen of dat het gebied zijn waarde verliest.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Rickgel1

Ik werd al van kleins af aan door m'n ouders meegenomen de natuur in. We keken dan met name naar vogels. Sindsdien ben ik veelvuldig in de natuur te vinden. Nu 30 jaar later ben ik sinds 2 jaar een vrij fanatieke vogelaar geworden sinds ik een goeie camera heb aangeschaft. Nu denk ik wel eens was ik er maar eerder zo mee begonnen.

Mijn hoogtepunten zijn de Grote Geelpootruiter, Kortteenleeuwerik en de Iberische Tjiftjaf. Die ik allemaal pas dit jaar heb mogen zien.
Bedankt voor de reactie!

Rick Geling

willemxd

Citaat van: Rikstar op juni 09, 2011, 09:23:38 AM
hier ook iemand die begonnen is op mijn 12de leeftijd, inmiddels vandaag 26 geworden.
12 vind ik inderdaad een prachtige leeftijd om te beginnen met vogelen. nog in de ontwikkeling dus je pakt snel soorten op.

gefeliciteerd

Robertmeer

Ik begon in de zomer van 2003 met de hobby, op 8-jarige leeftijd. In de eerste paar jaar was ik nog niet zo fanatiek, later werd het wat fanatieker (soms wel eens dagjes naar gebieden als de Oostvaardersplassen). Een melding van een Mongoolse Pieper aan de rand van onze stad (Woerden), in een natuurgebiedje waar we zelf vaak kwamen, zorgde ervoor dat de 'twitcherswereld' open ging voor mij.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

willemxd


Danny katerbarg

leuke verhalen allemaal.
zelf was ik altijd al geintresseerd en keek ik al vanuit de box naar de musjes buiten. ben sinds 2006 echt gaan vogelen maar sinds vorig jaar herfst(wou nou eens een keer pestvogels zien en ging vaak zoeken uiteindelijk een groep van 2,21,2,5 gevonden) nu heb ik al een levenslijst van 172 vogels en een jaarlijst van 166. volgens mij is het wel lastiger in Drenthe veel vogelsoorten te vinden. vooral zeldzaamheden komen hier nog minder. ook heb ik het gevoel dat hier minder fanatieke vogelaars zijn. Hierdoor kan ik niet echt twitchen. Heb tussen de 172 vogels ook geen één vogel die zeer zeldzaam is. wel een aantal zeldzame en vogels die zeer zeldzaam zijn in Drenthe.
met vriendelijke groeten,
Danny Katerbarg( 29 jaar), Emmen

levenslijst vogels: 282
update: 04-02-2024 20:50

JWH

Afgelopen zomer pas (2010), op mijn 22e. Voor deze zomer wist ik niet van het bestaan van vogels buiten de tuin af, en nu!

Hoogtepunten zijn elk mooi fotografie moment die ik heb kunnen krijgen.
Jan Willem Hofstede - Apeldoorn
http://www.jwh-i.nl

Wouter van der Ham

Toen ik jong was ging ik al vaak naar de bossen of de vogelplas, Maar ik herkende geen 1 soort. Later begon ik er een paar te herkennen, Toen waren mijn leukste waarnemingen die van een witte kwik en Kievit.  5 april 2009 12 geworden en in het begin van de zomer in 2009 met invoeren, Daarna is het best wel snel gegaan.
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

willemxd

Citaat van: wouteren3 op juni 09, 2011, 17:13:53 PM
, Maar ik herkende geen 1 soort

want nou als heel nl een zeer zeldzame vogel is misgelopen  :P kom jij aan ow leuk een buizerdje blijkt t een dwerarend ofzo te zijn  :o lijkt me wel grappig

Wouter van der Ham

Citaat van: willemxd op juni 09, 2011, 17:24:35 PM
Citaat van: wouteren3 op juni 09, 2011, 17:13:53 PM
, Maar ik herkende geen 1 soort

want nou als heel nl een zeer zeldzame vogel is misgelopen  :P kom jij aan ow leuk een buizerdje blijkt t een dwerarend ofzo te zijn  :o lijkt me wel grappig

Nou, al zou dat gebeurt zijn, Ik kan er dan niet om lachen ;)
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

GijsB

Vanaf de zomer van 2007 hang ik hier rond op waarneming.nl
Ik ben hier terecht gekomen toen ik een ransuil in de boom achter mijn tuin zat. Ik heb toen een tijd op nog geen 3 meter afstand gestaan en was benieuwt wat voor soort het was.
Toen kwam ik hier op het forum terecht waar ik dus al veel las over vogels en uiteindelijk was mijn eerste keer vogelen driekwart jaar later met de ToH birdingday 2008. Er zullen maar weinig mensen zijn die de eerste keer dat ze vogelden een kleine geelpootruiter en een zeearend hebben gezien.
Pas echt de laatste 3 jaar ben ik echt actief aan het vogelen
Gijs

Jan2002

#26
Wat een vroeger starters allemaal! Ik ben pas op mijn 37e voorzichtig begonnen en het was pas rond mijn 45e of zo dat het een beetje serieus werd (was tot dat moment ruim 20 jaar actief als vliegtuigspotter, maar dat werd een beetje duur ...). Aan twitchen doe ik niet, ik heb dan ook geen specifieke hoogtepunten. Elk moment in de natuur is mooi, de jonge mussen en koolmezen in mijn achtertuin hebben meer amusementswaarde dan welk tv-programma dan ook  ;D .
Groet,
Jan

willemxd

Citaat van: Jan2002 op juni 09, 2011, 21:15:40 PM
Wat een vroeger starters allemaal!

dat dacht ik ook al maar je kan maar niet vroeg genoeg beginnen ;D

jonas D

Ik weet eigenlijk niet meer wanneer ik ermee ben begonnen. Ik denk rond mijn 9e-10e met een pimpelmees in de tuin. ;D
Groeten,
Jonas

Marjoleinw

Tot m'n tiende heb ik van ieder jaar ongeveer een half jaar doorgebracht op de Veluwe. Daarnaast ging ik in m'n geboorteplaats altijd met mijn pa de polders is om weidevogels te kijken en veren te zoeken. Zo is mijn interesse in de natuur in het algemeen gewekt.
Nadat mijn vriend en ik afgelopen zomer tijdens onze vakantie elke dag een paartje wespendieven tegen kwamen, zijn we ons helemaal in (roof)vogels gaan verdiepen. Sinds het voorjaar zijn we met z'n tweeën behoorlijk actief aan het vogelen :blink:
Met vriendelijke groet,

Marjolein Wolvers


http://www.reptitalk.forum2go.nl