Hoofdmenu

Stekelzwam?

Gestart door Christina Roland, oktober 15, 2006, 21:33:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Christina Roland

Helaas heb ik door mijn werk juist middenin het paddestoelenseizoen heel weinig tijd om uit te zoeken wat ik zie. Gelukkig heb ik nog wel af en toe tijd voor wandelingen, en ik fotografeer ook alles. Ik orden mijn vondsten wel op vindplaats en datum en zoek later wel eens uit wat het nou allemaal was.

Maar bij dit zwammetje word ik toch wel heel nieuwsgierig, omdat alles wat er in de boeken op lijkt zeldzaam is..... :huh: Maar ik denk ook dat het een jonge zwam is, en dat het dus wel eens niet kan lijken op de soorten in de boeken.





Helaas geen denderende foto's, en ik weet niet eens op welke soort stronk het stond. De stronk stond precies op een scheiding van beukebos en lariks, dus het kan loofhout of naaldhout zijn. Ik gok op naaldhout. De grootte is maar zo'n vijf centimeter voor de buitenste rand. Hij rook zwammig/muffig, echt naar herfst. Is het een soort stekelzwam?

Bij voorbaat dank, Christina
Christina

Cees Veenema

#1
Hallo Christina,

Ik denk dat dit de Blauwe kaaszwam is.
Wacht voor de zekerheid nog even op meer meningen.

P.S. jammer dat je het nu zo druk hebt.
Groet,

Cees

Christina Roland

Dank je Cees, dit kan inderdaad een jonge blauwe kaaszwam zijn. Misschien heb ik vrijdag even tijd om te gaan kijken. Inderdaad jammer dat ik geen tijd heb, maar niet helemaal, want ik heb wel de baan van mijn dromen. En zolang ik tijd hou om te wandelen komt het allemaal wel goed.
Christina

Natuvos

Christina,

Mij eerste reactie bij het zien van je foto was ook Blauwe Kaaszwam
algemeen op naaldhout. Eenjarig. later in het seizoen bruin tot grijsblauwig.


Frans