weer een gordijn

Gestart door kvb, oktober 15, 2006, 21:32:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

kvb

Op basis van de sleutel in PdS en een hoop gemicroscopeer denk ik de Cortinarius flexipes gevonden te hebben . De sombere siersteelgordijnzwam heeft geen plaatjes in de database. Hoewel alles klopt (sporen/basidien/standplaats/foto's op web/geur) toch graag een second opinion
kik

Niko Buiten

Dag Kik,

Deze gordijnzwam hoort tot een groep gordijnzwammen waarvan de soortomgrenzing nog niet goed is uitgezocht. Ik heb er problemen mee de soort goed te bepalen.  
Groet,

Niko Buiten.


kvb

Ik houdt het er op dat het flexipes is. GGB er ook nog op nagelezen en nog wat gerelateerdet soorten gevonden waar ik nu mee bezig ben. Je moet soms er een punt achter zetten. Ben benieuwd of er commentaar komt op de plaatsing in de database.

Kik

Corryabbink

CiteerBen benieuwd of er commentaar komt op de plaatsing in de database.
Momenteel zijn wij zonder admin. Wees voorzichtig met plaatsing. De nieuwe admin of admin's zullen alles weer na moeten lopen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

kvb

Corry

Ik realiseer me dat en hij staat ook met een vraagteken. In dit geval heb ik alles gedaan wat mogelijk was inclusief microscopie met uitzondering van sporen maten meten. Ik heb dit gedaan door vergelijken met bekende soorten. Ik vindt echter ook dat we door moeten gaan . Komt er discussie dan komen we daar toch wel weer uit..

Kik

Corryabbink

Kik we kunnen elkaar altijd iets leren. Trouwens de soort die jij toont heb ik vorig jaar gevonden. Bij het doorsnijden zit er bovenaan de steel en hoed een driehoekig gekleurd deel. De sporen zijn wel belangrijk jammer dat je die niet gemeten hebt.
In ieder geval kan ik van jou nog heel veel leren.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

kvb

En ik van jou en AUB kijk je even naar mijn mosjes.

Kik

Niko Buiten

Dag Kik,

Ik heb vandaag weer verscheidene van deze groep gordijnzwammen gezien. Volgens mij zat de jouwe er ook tussen. Wanneer je al het mogelijke hebt gedaan, waaronder microscopisch onderzoek, dan zou je hem moeten kunnen plaatsen. Volgens mij laat de dc hem door, te meer daar het een vrij algemene soort betreft. Eventueel plaats je hem onder Cortinarius sertipes s.l. De discussie waar ik het over had betreft de discussie tussen wetenschappers en had ik misschien beter niet kunnen noemen.

Eigenlijk is dit iets waar je met paddestoelen steeds mee te maken hebt. De mycologie als wetenschap is nog in volle ontwikkeling.  
Groet,

Niko Buiten.


kvb

Nico

Ik weet dat. Het ene moment splitst er iemand een soort in drie soorten en de volgende keer wordt door iemand anders alles als varieteiten beschreven. Denk aan de eikenboleet en de rosse populierenboleet die door de heer Noordeloos op een hoop is geveegd (overigens met goede argumenten). Ooit heeft iemand besloten die twee soorten individueel te benoemen. Perdoonlijk geloof ik dat in de paddestoelenwereld er veel te veel soorten beschreven zijn maar wie ben ik?

Kik

Niko Buiten

Soms zijn er misschien te veel soorten beschreven maar een andere keer niet. Jarenlang ging bij ons in Nederland onder Tricholoma album/Witte ridderzwam Tricholoma stiparophyllum/Okerwitte riderzwam schuil. Uiteindelijk moest een Deen er ons op wijzen dat we een fout maakten. Nu kan ik mij nog nauwelijks voorstellen dat we die twee soorten ooit als één soort zagen.

Groet,

Niko Buiten.